توسعه و نفوذ فناوری در هنر و صنعت فرش
زندحسامی در نشستی با اعضای هیئتمدیره کانون‌ هماهنگی دانش، صنعت و بازار فرش تاکید کرد:

توسعه و نفوذ فناوری در هنر و صنعت فرش


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 35632
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب‌وکارهای نوین معاونت علمی، توسعه و نفوذ فناوری در هنر صنعت فرش را از مهم‌ترین هدف تأسیس کانون فرش خواند و گفت: توسعه و نفوذ فناوری در هنر-صنعت فرش هدف اصلی تأسیس این کانون است.

 

مدیرکل دفتر نوآوری و کسب‌وکارهای نوین معاونت علمی، توسعه و نفوذ فناوری در هنر صنعت فرش را از مهم‌ترین هدف تأسیس کانون فرش خواند و گفت: توسعه و نفوذ فناوری در هنر-صنعت فرش هدف اصلی تأسیس این کانون است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ حسام زندحسامی مدیرکل دفتر نوآوری و کسب‌وکارهای نوین معاونت علمی؛ با اشاره به انتظارات موجود از کانون فرش اظهار کرد: مهم‌ترین هدف از شکل‌گیری این کانون، افزایش ضریب نفوذ فناوری در هنر-صنعت فرش است، بهگونهای که ضمن حفظ اصالت و هویت هنر فرش ایران، با استفاده از فناوری موجب افزایش سهم بازار جهانی و ارتقا جایگاه این هنر-صنعت شویم.

مدیرکل دفتر نوآوری و کسب‌وکارهای نوین؛ ترسیم و آسیبشناسی زنجیره ارزش صنعت فرش و ارائه راهکارها با محوریت توسعه و نفوذ فناوری و با بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و فناوری کشور را کارکرد اصلی کانون فرش دانست و گفت: در این راستا کانون میبایست ضمن احصا زنجیره ارزش فرش و با توجه به چالشها و ضعفهای اصلي مرتبط با حوزه فعالیت خود، برنامههای مشخصي را در بازه زماني كوتاه‌مدت (یک‌ساله) و بلندمدت در قالب پروژههای عملیاتی و نه صرفاً پژوهشی تعریف و اجرا نمایند. بدون شک در زنجیره ارزش فرش چالشهای فراوانی وجود دارد که پاسخی فناورانه و نوآورانه دارند. بنابراین هدف این کانون دستیابی به همین راه‌حل‌ها است.   

زند حسامی در ادامه بیان کرد: حیطه فعالیت و تمرکز برنامههای کانون فرش، نه انجام پژوهش است و نه پیگیری مسائل صنفی. برنامههای اجرایی کانون میبایست با وظایف و مأموریت‌های سایر نهادهای اجرایی و تشکلهای موجود، تداخلی نداشته باشد. انتظار میرود این کانون ضمن توجه به بازیابی طرحهای سنتی و نقشهای جدید از ظرفیتهای علمی و فناوری موجود در کشور بالاخص شرکتهای دانش‌بنیان جهت ارائه نوآوری در طراحی، تولید و توزیع بهرهگیری کنند. 

زند حسامی ضمن بیان ضرورت حضور کلیه بازیگران کلیدی در کانون گفت: کلیه بازیگران فعال و کلیدی در این هنر-صنعت اعم از پژوهشگران و دانشگاهیان، صنایع تولیدکننده، فروشندگان و صادرکنندگان کلیدی و برندهای مطرح میبایست در این کانون مشارکت فعال داشته باشند. بدون شک ایجاد همدلی و همراهی با سایر نهادها و تشکلها کمک شایانی در نیل به اهداف خواهد داشت.

وی ضمن بیان مصادیق حمایت معنوی این معاونت از پیشبرد فعالیتها و تحقق برنامه های کانونها گفت: کانون به‌عنوان بازوی مشورتی معاونت و اتاق فکر، میبایست تحولی در توسعه فناوری در هنر-صنعت فرش ایجاد کند. درواقع این معاونت از طریق ایجاد کانونهای هماهنگی دانش صنعت و بازار در حوزهها و صنایع با سطح فناوری متوسط و پایین مانند هنر-صنعت فرش، نفوذ و توسعه فناوری را در بخشهای مختلف این صنعت مانند ریسندگی الیاف، رنگ رزی و ... ترویج خواهد نمود. برای نجات صنایع سنتی کشور راهی جز بازآفرینی در نگرش و شیوه های منسوخ مدیریتی نداریم و باید در این مسیر به جوانان خوشفکر، باانگیزه و توانمند اعتماد کرد. 

شایان‌ذکر است، کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار با مشارکت و حضور نمایندگان ارکان اصلی چرخه اقتصاد دانش‌بنیان همچون؛ مجامع دانشگاهی و پژوهشی، مراکز صنفی و حرفهای، بنگاهها، متقاضیان فناوری و نوآوری و نمایندگان بخش‌های دولتی و حاکمیتی در یک زمینه تخصصی مشخص در قالب یک موسسه غیردولتی-غیرانتفاعی و با تصویب و تحت نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می‏کنند.

بر اساس این گزارش؛ نخستین  نشست هم اندیشی با اعضای هیئت مدیره منتخب کانون فرش برگزار شد، که در ابتدای این نشست اعضای هیئت‌مدیره ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری انتخابات، نسبت به بیان دیدگاهها و انتظارات خود از فعالیت های آتی این کانون پرداختند.

پایان خبر/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم