تولید آبزیان در قفس؛ پروژه‌ای اساسی در اقتصاد مقاومتی
از سوی کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان در حال پیگیری است؛

تولید آبزیان در قفس؛ پروژه‌ای اساسی در اقتصاد مقاومتی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 12745
آغاز دور جدید فعالیت‌های کانون با فعالیت‌های ویژه اقتصاد مقاومتی کشور مصادف شده و پروژه تولید آبزیان در قفس به عنوان پروژه‌ای اساسی در اقتصاد مقاومتی تصویب شده است.

آغاز دور جدید فعالیت‌های کانون با فعالیت‌های ویژه اقتصاد مقاومتی کشور مصادف شده و پروژه تولید آبزیان در قفس به عنوان پروژه‌ای اساسی در اقتصاد مقاومتی تصویب شده است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی شریف روحانی دبیر کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان درباره فعالیت‌های این کانون عنوان کرد: کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان به عنوان نخستین کانون بخش کشاورزی با ادغام دو کانون آبزی پروری و فرآوری آبزیان در دور جدید فعالیت خود را آغاز کرده است.
شریف روحانی اظهار کرد: در دور جدید فعالیت‌های کانون بر طبق اساسنامه ابلاغی سازمان‌های دولتی همچون سازمان اجرایی مراتع و جنگل‌ها، حفاظت محیط زیست، دامپزشکی، توسعه تجارت از اعضا کانون هستند همچنین نمایندگان دانشگاه‌های شیلاتی، تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنفی این حوزه، صنایع و شرکت‌های فعال حوزه آبزیان همه در این دوره در کانون عضویت دارند.
وی با اشاره به اهمیت بحث امنیت غذایی در کشور گفت: با توجه به اینکه پرورش آبزیان و صید آنها از مقوله‌های مهم امنیت غذایی است عمده فعالیت‌های پیشنهاد شده برای هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان کشور در این حوزه است. در واقع بحث امنیت غذایی با توجه به وجود ظرفیت‌های مناسب آن در کشور خصوصا در حوزه شیلات فرصتی برای استمرار کشور است و جزء آیتم‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود که با تاکید مقام معظم رهبری در حال پیگیری است.
شریف روحانی بیان کرد: درون گرایی، برون نگری، دانش بنیان بودن، عدالت بنیانی و مردم بنیانی اصول و مبانی اصلی اقتصاد مقاومتی بوده که همه این موارد در فعالیت‌های شیلاتی متجلی شده و آن را به بهترین سوژه برای رهگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تبدیل کرده است.
وی کانون را فرصتی برای برقراری تعامل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با تشکل‌ها و نیازهای فناورانه دانش، صنعت و بازار دانست و گفت: آغاز دور جدید فعالیت‌های کانون با فعالیت‌های ویژه اقتصاد مقاومتی کشور مصادف شده و پروژه تولید آبزیان در قفس به عنوان پروژه‌ای اساسی در اقتصاد مقاومتی تصویب شده است.
شریف روحانی درباره پرورش آبزیان در قفس گفت: امکان پرورش آبزیان در قفس‌های دریایی یکی از ظرفیت‌های قوی در کشور است که مطالعات مقدماتی در این زمینه نیز آغاز شده است، شروع فعالیت‌ها در این صنعت به 70 سال پیش در اروپا برمی‌گردد و نروژ پیشگام آن است. با مطالعه جامع و مبتنی بر توسعه پایدار، تکیه به ملاحظات زیست محیطی و اجتماعی و تامین دانشجویان رشته‌های تخصصی مورد نیاز این حوزه بخش خصوصی فعال این حوزه را تربیت کرده تا از این ظرفیت خدادادی کشور بهره‌مند شویم.
وی با بیان تاکید ویژه دولت برای حمایت از این پروژه، یکی از فعالیت‌های اصلی کانون را نیز تمرکز بر این مسئله دانست و گفت: در پرورش آبزیان در قفس نیاز است چندین تخصص و گرایش جدید با همکاری دانشگاه‌ها ایجاد شود تا همگام با تامین زیرساخت‌ها و ایجاد پایلوت‌های تحقیق، ترویج و آموزش در منابع آبی کشور، زمینه‌های استفاده از این فرصت در کشور با لحاظ کردن تمامی ملاحظات زیست محیطی و فنی فراهم شود.
به گفته شریف روحانی، وزارت جهاد کشاورزی در فاز 1 پروژه پرورش آبزیان در قفس تولید 200 هزار تن آبزی را پیش بینی کرده است و کانون نیز در این راستا کمک می‌کند تا این ظرفیت بالقوه به بالفعل تبدیل شود.
شریف روحانی تصریح کرد: این پروژه فرصتی است تا با نگاهی راهبردی زیرساخت‌های علمی آن در کشور فراهم شود و امیدوار هستیم در تعامل با دستگا‌ه‌های اجرایی این صنعت جدید را با زیرساخت و رویکرد فناورانه محکم در کشور توسعه دهیم. توسعه پایداری که مبتنی بر دانش و فعالیت‌های دانش بنیان و فناورانه باشد.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم