تولید محصول فناور و رقابتی با آزمایشگاه‌ توانمند ممکن می‌شود
یک فعال آزمایشگاهی؛

تولید محصول فناور و رقابتی با آزمایشگاه‌ توانمند ممکن می‌شود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 22120
یک فعال حوزه آزمایشگاهی کشور گفت: به هر میزان در زمینه آزمایشگاه و کنترل کیفیت از تجهیزات به روز و پیشرفته تر استفاده شود، تولید محصولات دانش بنیان که از فناوری بالاتری برای تولید و کنترل نیاز دارند رنگ واقعی‌تر می‌گیرد.

 یک فعال حوزه آزمایشگاهی کشور گفت: به هر میزان در زمینه آزمایشگاه و کنترل کیفیت از تجهیزات به روز و پیشرفته تر استفاده شود، تولید محصولات دانش بنیان که از فناوری بالاتری برای تولید و کنترل نیاز دارند رنگ واقعی‌تر می‌گیرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ تولید مواد مرجع گواهی شده برای کار آزمایشگاهی، ضرورتی است که کار تست و آزمایش را به وجود این مواد وابسته می‌کند.
به گفته مهدی نبی مدیرعامل شرکت پارس معیار دانش، مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی، بیمارستانی، آزمایشگاه‌ها و صنایع مختلف موارد کاربر این مواد هستند و در حوزه‌هایی مانند شیمی، فیزیک، متالورژی، خواص مکانیکی، میکروبیولوژی، ابعادی، کالیبراسیون، پلیمر، به کار می‌روند.
این عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از کالیبراسیون و تنظیم تجهیزات اندازه‌گیری به عنوان اساسی‌ترین نیاز حرکت چرخ تحقیق و پژوهش یاد کرده و می‌افزاید: بدون استفاده از مواد مرجع، درستی و دقت نتایج آزمایشگاهی مشخص نیست. نبی، این مواد به طور کلی وارداتی بوده و سالیانه چند صد میلیون دلار ارز از کشور بابت خرید آنها خارج می شود. شرکت معیار دانش به تکنولوژی تولید این مواد دست یافته است.
نبی، در ادامه گفت: علاوه بر موارد یادشده، استقرار و اجرای سیستم مدیریت آزمایشگاه‌ها بر اساس استاندارد ISO/IEC 17025 در 70 آزمایشگاه مختلف و کمک به ارتقای کیفیت فعالیتهای آزمایشگاهی و کنترل کیفیت محصولات و فرآورده های مختلف، افزایش سطح آگاهی عمومی جامعه، افزایش سطح سلامت و امنیت غذایی مصرف کنندگان و ارتقای جایگاه آزمایشگاه ها و کنترل کیفیت کشور در مجامع بین المللی حاصل این فعالیت‌ها بوده است.
این فعال فناور، درآمدزایی و ایجاد اشتغال علاوه بر کمک به رشد فناوری‌های نو را یکی از مزیت‌های ارائه خدمات آزمایشگاهی و مواد مرجع توسط شرکت‌های فناور داخلی دانست و گفت: بالغ بر 500 قرارداد منعقد شده و یا درآستانه منعقد شدن است که برخی از این قراردادها جنبه ملی و کشوری دارد.
وی به همکاری در حال حاضر 20 نفر به طور مستقیم و تمام وقت با شرکت در بخشهای آزمایشگاه، آموزش، مشاوره و تدوین استاندارد اشاره کرد و گفت: 12 نفر از کارشناسان متخصصان با مدرک دکتری و کارشناسی ارشد برای تدوین استاندارد ملی اشاره کرد و گفت: تا کنون 32 استاندارد ملی تدوین شده و حدود 20 استاندارد ملی، در دست تدوین است.
به گفته این فعال حوزه آزمایشگاهی، در حال حاضر آزمایشگاه‌ها و فعالیت‌های کنترل کیفیت ما تا رسیدن به جایگاه واقعی و مورد نیاز و نیز قابل قیاس بودن با مجامع بین المللی فاصله زیادی دارند و تا زمانیکه سازمانهای بازرسی نظیر سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی، سازمان محیط زیست، سازمان نظام مهندسی و غیره کیفیت خود و در نتیجه کیفیت آزمایشگاه های تحت نظارت خود را افزایش ندهند، این مشکل برطرف نخواهد شد.
نبی، توانمند ساختن کشور در عرصه آزمایشگاهی را یکی از بهترین و مؤثرترین بازوهای تولید محصول دانش‌بنیان دانست و گفت: هر کشوری که به صنعت آزمایشگاهی خود نگاهی ویژه داشته است صنعت قوی و محصولات باکیفیت حاصل این تفکر شده است و بالعکس با منزوی کردن این صنعت، به تولید محصولات بی کیفیت یا با کیفیت پایین محکوم است بنابراین به هر میزان در زمینه آزمایشگاه و کنترل کیفیت از تجهیزات به روز و پیشرفته تر استفاده شود، تولید محصولات دانش بنیان که از فناوری بالاتری برای تولید و کنترل نیاز دارند رنگ واقعی‌تر می‌گیرد.
نبی با تاکیدی بر ضرورت استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی که کم‌ترین میزان بهره‌وری را دارند، گفت: در حال حاضر به ویژه در مراکز دولتی مخصوصاً دانشگاه ها تجهیزات بسیاری که بعضاً در کشور نیز منحصر به فرد دارند که بدون استفاده رها شده است یا حداکثر از 10 درصد ظرفیت کاری آن تجهیز استفاده می‌شود،  این در حالی است که چنین تجهیزاتی نیاز مبرم کشور هستند و در صورتیکه امکان استفاده از چنین تجهیزاتی برای عموم مهیا شود، علاوه بر درآمد زایی و رفع بسیاری از نیازهای کشور، از دوباره کاری و خرید موازی تجهیزات در مراکز مختلف و خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.
 پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم