جذب همکاری‌های بین‌المللی ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی کشور در اولویت است
در نخستین جلسه سازماندهی سازوکار اجرای آیین‌نامه بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست مطرح شد؛

جذب همکاری‌های بین‌المللی ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی کشور در اولویت است


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 39840
نخستین جلسه سازماندهی سازوکار اجرای آیین‌نامه بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست؛ به منظور انتقال تجربیات بین المللی و ایجاد هماهنگی میان اعضای مرتبط با محوریت جذب همکاری های بین المللی برگزار شد.

 

نخستین جلسه سازماندهی  سازوکار اجرای آیین‌نامه بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست؛ به منظور انتقال تجربیات بین المللی و ایجاد هماهنگی میان اعضای مرتبط با محوریت جذب همکاری های بین المللی برگزار شد.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ پیرو تصویب آیین‌نامه ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد در چارچوب وظایف محوله و به‌منظور هماهنگی بیشتر نهادهای مرتبط با آیین‌نامه و انتقال تجربیات، سلسله جلساتی برگزار کند. بر همین اساس نخستین جلسه سازماندهی سازوکار اجرای آیین نامه بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست برگزار شد.

در ابتدای جلسه زینب حمیدزاده مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و مجری ملی طرح ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست؛ ضمن توضیحاتی به نقش معاونت علمی در فرآیند ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست اشاره کرد و گفت: پیرو پیشنهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، و تصویب آیین­نامه بازار بهینه­سازی انرژی و محیط­زیست توسط شورای عالی انرژی در بهمن‌ماه 1396، این معاونت با توجه به جایگاه و مأموریت­های سازمانی خود در چارچوب آیین­نامه مذکور، اجرای آیین‌نامه و پیاده‌سازی آن را در دستور کار قرار داده است.

حمیدزاده با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک  بین وزارت محیط‌زیست آلمان و معاونت علمی در راستای اجرای آیین‌نامه مذکور بیان کرد: این معاونت جذب همکاری­های بین­المللی را در اولویت کاری خود قرار داده است. براساس تفاهم‌نامه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، و وزارت محیط­زیست آلمان، و پس از برگزاری جلسات متعدد، پیشنهاد کمک به پیاده­سازی بازار بهینه­سازی انرژی و محیط‌زیست در ایران به تصویب وزارت محیط­زیست آلمان رسیده و مشاورین آلمانی و ایرانی این وزارت خانه در اجرای طرح انتخاب شدند.

وی با اشاره به ماده 4 آیین‌نامه بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست، اظهار کرد: بر اساس بند چهارم از ماده 4 آیین‌نامه بازار؛ مسئولیت تهیه گزارش پیشرفت امور در راستای آیین‌نامه توسط سازمان‌های مرتبط و ارائه آن به‌صورت 6 ماه یک‌بار به کمسیون تخصصی صرفه‌جویی انرژی شورای عالی انرژی کشور بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

مجری ملی پروژه در ادامه بیان کرد: با اجرای دقیق تفاهم نامه بین معاونت علمی و وزارت محیط زیست آلمان و مشارکت حداکثری ذی نفعان, بازار بهینه سازی انرژی در ایران به نحو مطلوبی شکل می گیرد.

سبوحی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف از دیگر سخنرانان این جلسه بیان کرد: مسئله بهینه‌سازی انرژی در کشور ما در حدود 23 سال است که موردبحث قرارگرفته است و اقدامات زیادی نیز در این راستا به انجام رسیده است ولی متأسفانه به دلیل وجود موانع زیادی که پیش روی  اجرای بازار است، دستاوردهای این بخش در حداقل ممکن بوده است. 

وی با تاکید بر اجرای پروژه همکاری یا وزارت محیط زیست آلمان با سرمایه گذاری بخش خصوصی بیان کرد: دولتد به سمت سیاست‌گذاری سوق پیدا کند و اجرای پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود و این مهم‌ترین فلسفه ایجاد بازار بهینه‌سازی است.

نخستین جلسه سازماندهی  سازوکار اجرای آیین‌نامه بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست با حضور زینب حمید زاده، مشاور امور بانوان معاونت علمی و یدالله سبوحی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و همچنین نمایندگان سازمان های مختلفی همچون سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، امور برنامه ریزی وزارت نفت، امور انرژي سازمان سازمان برنامه‌و بودجه کشور ، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در محل معاونت علمی و نمایندگان مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی برگزار شد.

بر اساس این گزارش؛ جلسه آغازین پروژه همکاری با وزارت محیط­زیست آلمان برای پیاده­سازی بازار بهینه­سازی انرژی و محیط­زیست نیز قرار است با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، نمایندگان دستگاه­های اجرائی عضو شورای عالی انرژی، مدیران و کارشناسان ذیربط، سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران، نمایندگان وزارت محیط­زیست آلمان و همکاران فنی آلمانی از انستیتو اقتصاد آلمان و شرکت­های فعال در پروژه حاضر در روز چهارشنبه 30 آبان 1397 برگزار شود.

 

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم