جنگ با آلودگی هوا

جنگ با آلودگی هوا


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 40466
*فریدون رضایی


*فریدون رضایی

ایران یکی از بزرگترین کشورها از نظر منابع هیدورکربنی است همین موضوع بر اقتصاد کشور سایه گسترده است. بنابراین با وجود این منابع غنی شاهد مصرف انرژی بی رویه میان مردم هستیم. بدین معنا که ارزان بودن سوخت و در دسترس بودن آن باعث شده تا مصرف سوخت رو به فزونی باشد یا به نوعی سهل انگاری در مصرف را شاهد باشیم. چنانچه می بینیم در زمستان ها اتاق هایمان را آن چنان گرم می کنیم و از سویی پنجره ها را باز.
این اشتباه است.
از سویی در کشوری که هنوز زیر بنای راه و ترابری آن کامل نشده است روز به روز بر تردد اتومبیل ها در خیابان افزوده می شود آن هم به این دلیل که سوخت ارزان است. همچنین بیشتر این اتومبیل ها به علت مشکل فنی سوخت را ناقص می سوزانند که خود باعث آلودگی هوا می شود. در این صورت تغییرات آب و هوایی رخ می دهد. تغییراتی که مشکلاتی همچون تغییرات بارش ابرها را ایجاد می کند. به تبع آن این تغییر خود بارش برف و باران در نقاطی و خشکسالی در نقطه ای دیگر را باعث می شود. این تنها بخشی از مشکلاتی است که استفاده بی رویه و نادرست از منابع فسیلی ایجاد می کند.
تمام این موارد در صورتی است که ایران با امضای معاهده پاریس متعهد به کاهش تولید گازهای گلخانه ای شده است. کاهش این گازها منوط به ایجاد تغییر در وسایل گاز سوز در گلخانه ها و منازل و استاندارد کردن ماشین ها است. در کل می توان گفت استفاده صحیح و بهینه از منابع فسیلی.

در فصول سرد آلودگی هوا مشکلات بیشتری را ایجاد می کند. وارونگی هوا از این مشکلات است. ازدیاد امراض، مرگ و میر کودکان وبزرگسالان را با بروز آن شاهد هستیم. پس باید قدمی برای حل آن برداریم. استفاده از فیلترهایی در کارخانه ها برای از بین بردن آلودگی یک راهکار است. همچنین در ساختمان ها با بهینه سازی مصرف انرژی و تعمیرات اساسی موتورخانه ها از سوختن ناقص منابع و ایجاد آلودگی جلوگیری کنیم.
معاینات فنی خودروها جدی پیگیری شود. البته استفاده از موتورسیکلت ها به دلیل استفاده بنزین همراه روغن الودگی را بیشتر می کند. اتوبوس های شهری و کامیون ها با سوخت گازوییل نیز همین طور. پس باید سوخت فسیلی را به حداقل رساند. البته برای رفع آلودگی ایجاد شده توسط خودروها سایر کشورها به سمت تولید خودروهای هیبریدی حرکت کرده اند. برای این منظور نیاز است فرهنگ آن در کشور شکل گیرد.

بنابراین با توجه به تهدیداتی که استفاده نادرست از منابع فسیلی ایجاد می کند دنیا به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر گام برداشته است. به گونه ای که رقابت بین تولید فناوری برای استفاده از هر یک از این انرژی ها همچون خورشیدی، بادی، زمین گرمایی، آبی و زیست توده تنگاتنگ است.

*معاون انرژی های تجدید پذیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم