جهش علمی در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی با تاسیس کانون‌های هماهنگی محقق می‌شود
در نشست کشوری کمیسیون کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار عنوان شد؛

جهش علمی در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی با تاسیس کانون‌های هماهنگی محقق می‌شود


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 68118
نشست کمیسیون کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار با حضور مسئولان معاونت علمی و فناوری و نمایندگان منتخب کانون‌های سراسری برگزار شد تا فعالیت کانون‌ها در چند حوزه جدید از جمله بسته‌بندی و زرشک و عناب گسترش یابد.

 

 

 

 

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعات رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسیر جداگانه‌ای که هر سه حوزه صنعت، بازار و مراکز دانشگاهی و علمی در پیش گرفته بودند، معاونت علمی را بر آن داشت تا با اجرای سیاست  کلان تاسیس کانون‌های ملی در کشور، روند هم افزایی و ارتباط میان این سه بخش را تقویت کند.

 

کانون‌های­ هماهنگی دانش، صنعت و بازار در بازه زمانی اخیر  شاهد تحولات و تغییرات مختلفی در مسیر فعالیت خود شدند، افزایش قابل توجه تعداد این کانون‌ها، اصلاح نظام‌نامه بررسی آنها و پیاده‌سازی برنامه‌ها و حمایت مادی و معنوی از فعالیت کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار، بخشی از تحولات این حوزه در دوره جدید است.

 

تا کنون در حوزه‌های گوناگونی مانند: گندم، آرد و نان، جواهرات و سنگ‌های قیمتی، گل محمدی و گیاهان معطر، حمل و نقل ریلی شهری، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، رنگ و رزین، زنبورعسل، فرش،  آبزیان، گردشگری و قند و شکر کانون‌های هماهنگی، دانش، صنعت و بازار تاسیس شده است تا به هماهنگی بیشتر این سه بخش در حوزه های تخصصی کمک کند.

 

در نشست کمیسیون کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار که با حضور پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری‎سازی فناوری معاونت علمی، عبدالرضا مجدالدین مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار، محمد حسن عصاره دبیر ستاد توسعه‌ علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی و مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری و حاجی‎پور نماینده اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، توسعه کانون‌ها در حوزه‌ای جدیدی مانند بسته بندی و زرشک و عناب مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست روسا و نمایندگان برخی کانون‌ها و صنوف و ارگان‌های مختلف حضور داشتند.

 

هم افزایی سه بخش در ساختار نظام مند کانون‌ها

عبدالرضا مجدالدین مدیرکل هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت فناوری ریاست جمهوری در این نشست با بیان اینکه تجمیع تشکل‌های مختلف در قالب کانون‌های دانش، صنعت و بازار کمک می‌کند مرجع خبرگان حوزه باشند، افزود: وقتی سه بخش مختلف اقتصاد در هم‌آوایی  با یکدیگر کار کنند و مسائل را از کانال سازمان یافته‌تری حل کنند، می‌توان امیدوار بود که پیشرفت قابل لمس در این حوزه‌ها اتفاق می‌افتد.

بررسی تمدید مجوز فعالیت کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار  در حوزه گندم، آرد و نان و بررسی تاسیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب و بسته‌بندی از جمله سرفصل‌هایی  بود که حاضران این نشست در مورد آن به بحث و گفتگو پرداختند.

 

تزریق فناوری به قوت غالب مردم

کریمی وثیق  رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار  زنجیره گندم، آرد و نان از جمله نمایندگانی بود که در گزارشی عملکرد و اقدامات صورت‎گرفته در این کانون، ظرف سه ساله گذشته و برنامه‌ای که برای سه سال آینده دارند را ارائه کرد و پاسخگوی سوالات اعضای کمیسیون بود.

محمد حسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری نیز ضمن ارزشمند شمردن فعالیت کانون‌ها بیان کرد: برای توسعه بیشتر فعالیت و اقدامات صورت گرفته در این حوزه، کانون‌هایی که حوزه عمل آنها با وزارت جهاد کشاورزی هم‌پوشانی دارد، همکاری خود با این نهاد را عمیق تر کنند.

استفاده بیشتر و بهینه از  ارقام جدید گندم و توسعه فناوری به سایر غلات در این حوزه از جمله مواردی بود که وی به آن اشاره کرد.

محمد حسن عصاره  همچنین برقراری ارتباط بخش فناوری و GTC برای بهبود فرهنگ عرضه و مدیریت نگهداری در اقلامی مانند آرد و گندم را از جمله ضروریات این بخش برشمرد.

 

ارتباط با نماینده وزارت جهاد کشاورزی برای نفوذ ارقام جدید گندم و کاهش واردات به کشور، ایفا نقش کانون مسئول در حوزه آرد و گندم در امنیت غذایی و اصلاح سیاست‎ها و استانداردسازی از طریق ارتباط با حوزه سیاستگذاری معاونت و ایجاد زمینه همکاری موثر با ستاد تنظیم بازار از جمله مصوباتی بود که این نشست در ارتباط با حوزه آرد و گندم در باره آن تصمیم گیری کرد.

 

توسعه اقلام مهم کشاورزی با ابزار توسعه کانون‌ها

همچنین در این نشست عنوان شد که  تاسیس مشروط کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب می‌تواند توسعه بخش این اقلام مهم و دارای ارزش افزوده باشد. بهره گیری از کل زنجیره خصوصی عناصر تاثیرگذار و سازمان‌های هم عرض و حضور افراد صاحب نظر  در ترکیب هیات موسس از جمله مواردی است که می‌تواند باعث موفقیت بیشتر این کانون  در پیشبرد اهداف خود شود.

 

بررسی تأسیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار بسته‌بندی

در این نشست همچنین در مورد صنعت بسته بندی و نیاز کشور به تحول در این زمینه بحث و گفتگو انجام شد. استفاده از بازیگران اصلی صنعت، بازار و برندهای مهم در این حوزه حائز اهمیت است.

 

نیاز مبرم صنایع به بسته بندی پیشرفته و فناوری محور
در  این نشست همچنین تأسیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار بسته‌بندی نیز در صورتی که با حضور تمام اجزای فعال و صاحب دانش صورت گیرد مفید ارزیابی شد.

 

در حال حاضر مراکز علمی و اتحادیه های صنفی مختلفی مانند انجمن‌های صنایع کارتن سازی، سلولزی، کاغذ و مقوا،چاپ و بسته بندی،مرکز علمی و کاربردی در حوزه چاپ و نشر و طراحی گرافیک در این حوزه وجود دارد که در صورت هم افزایی علمی و پرهیز از کارهای پراکنده می‌توانند در قالب یک کانون هماهنگ، توسعه فناوری را به پیش ببرند.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/33

اخبار مرتبط:

 

کانون‌های جدید هماهنگی دانش، صنعت و بازار راه‌اندازی می‌شود

مجوز تاسیس دو کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار صادر شد

حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار

کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار رنگ و رزین آغاز به کار می کند

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم