حذف ضایعات گازی با ساخت حسگر بومی تسهیل شد
با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛

حذف ضایعات گازی با ساخت حسگر بومی تسهیل شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 41810
محققان دانشگاه تربیت مدرس موفق به ساخت حسگری گازی شدند تا از این پس اندازه گیری نمونه‌های گازی در محل با این سیستم انجام شود.

محققان دانشگاه تربیت مدرس موفق به ساخت حسگری گازی شدند تا از این پس اندازه گیری نمونه‌های گازی در محل با این سیستم انجام شود.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وجود انواع مختلف ضایعات برای محیط زیست و انسان آسیب زا است.  در این میان مواد گازی خطرناک ترین نوع ضایعات هستند. همچنین سرعت گسترش آلاينده ها و ضايعات گازی بيشتر از جامدات و مايعات است.

از سویی تشخيص، اندازه گيری و حذف آنها نيز دشوارتر است. از این رو انتشار این مواد نگرانی های بسیاری را ایجاد می کند. به گونه ای که امروزه تشخيص و اندازه گيری گازهای سمی، آتشگير و گلخانه ای از اهميت بسيار بالايی برخوردار است.

 

با توجه به اهمیت این موضوع طرح پژوهشی "طراحي و ساخت آرايه حسگرهای گازی بر اساس پليمرهای هادی" توسط محققان دانشگاه تربیت مدرس و پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.

هدف از انجام این طرح طراحی و ساخت ابزاری دقيق به نام حسگرهای گازي براي اندازه گيري نمونه هاي گازي در محل است. حسگری که باتوجه به حجم، اندازه و سادگی عمل می توان با برنامه ريزی و كوپل كردن به سيستم های زنگ اخبار به عنوان ابزارهوشمند و هشدار دهنده در حيطه های مختلف به كار گرفته شود. بسياري از گازها تأثيرات مخربی بر روي سلامتی انسان ها دارند. پس حسگرهای گازی به عنوان ابزاري برای تعيين و اندازه گيري گازهای سمي و آلاينده هاي محيط زيست اهمیت زیادی دارند.

زمینه کاربرد آن نیز متنوع است و می توان در زمينه های مختلف همچون كنترل کیفیت در صنايع شیمیایي، اندازه گيري آلاينده در محيت زيست، صنايع نظامي وپزشكی از آن استفاده کرد.

 

یك سنسور گازی شيميايی وسيله ای است كه وقتي در معرض يك تركيب گازی يا مخلوطی از چند گاز قرار مي گيرد خواص مختلف آن همچون هدايت الكتريكی، ظرفيت و جرم تغيير مي كند. تغيير در اين خواص فيزيكي به صورت يك سيگنال فيزيكی برای حس كردن گاز مورد استفاده قرار می گيرد.

همچنین استفاده از پليمرهای هادی به عنوان لايه فعال سنسورهای گازی به اوايل دهه 1980 برمي گردد. اين سنسورها در قياس با بيشتر سنسورهاي تجاري موجود، كه معمولا بر پايه اكسيدهای فلزی بوده و در دماهای بالا كار مي كنند، از مزايای متعددی برخوردار هستند. آنها از حساسيت بالا برخوردار بوده و زمان پاسخ كوتاهي داشته و در دماي اتاق كار مي كنند.همچنین سنتز آنها از طريق فرايندهاي شيميايي يا الكتروشيميايي به راحتي عملي بوده و ساختار زنجيره مولكولي شان را به سادگي توسط كوپليمريزاسيون يا مشتق سازي می توان تغيير داد. به علاوه پليمرهای هادی خواص مكانيكي خوبی دارند كه به كارگيری آنها را در سنسورها ساده می کند.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم