حرکت ایران هم‌پای دنیا در مسیر توسعه سلول‌های بنیادی
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی عنوان کرد:

حرکت ایران هم‌پای دنیا در مسیر توسعه سلول‌های بنیادی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 40244
دبیر سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: ایران در حوزه علوم سلولی و پزشکی بازساختی هم‌پای دنیا حرکت کرده است، به طوری‌که ایران اکنون حائز رتبه نخست منطقه و 14 جهانی در حوزه سلول‌های بنیادی است.

 


دبیر سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: ایران در حوزه علوم سلولی و پزشکی بازساختی هم‌پای دنیا حرکت کرده است، به طوری‌که ایران اکنون حائز رتبه نخست منطقه و 14 جهانی در حوزه سلول‌های بنیادی است. 
 
 
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، امیر علی حمیدیه امروز 10 آذرماه ، از راه‌اندازی 4 مرکز جامع سلولی و پزشکی بازساختی و 18 مرکز پیوند سلول در کشور خبر داد و افزود: ایران در توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی به پیشرفت‌های درخور توجهی دست یافته و هم‌پای دنیا حرکت کرده است. در این راه باید توجه کنیم که در پیمودن قله‌های تولید، از فرآیند پیشرفت جا نمانیم و در مسیر توسعه علوم و فناوری‌های این حوزه گام برداریم.
 
حمیدیه، از حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به مثابه انقلاب چهارم  یادکرد و افزود: این علم با اصلاح نقایص سلولی، بیماری‌ها را درمان می‌کند و به جای درمان‌های تسکینی، درمان‌های قطعی برای بیماری‌ها ارائه می‌دهد.
 
وی با اشاره به این‌که آینده صنعت داروسازی و درمان کشور در اختیار علوم سلولی کاربردی، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است، اظهار کرد: امروزه پژوهشگران با دست ورزی‌داخل سلولی، راه تازه‌ای را فراروی درمان و تولید دارو قرار داده و زمینه ارائه درمان‌های قطعی برای بیماری‌ها، خصوصا بیماری های صعب العلاج فراهم می‌کند.
 
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌ بنیادی، با اشاره به تاریخ پرشکوه پزشکی ایران، اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران در میان کشورهای شرق و غرب در حوزه پزشکی سرآمد بوده است، به گونه‌ای که ایده پیوند زدن و انجام اصلاح در موجودات در سابقه تاریخی کشور و بر روی حکاکی های باستانی در بیش از ۲۵۰۰ سال پیش قابل رویت و اثبات است.
 
حمیدیه با اشاره به نقش ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌ بنیادی برای رشد علوم سلول‌های بنیادی و ترویج این علم، حمایت از آموزش و پژوهش، تجاری‌سازی و ارائه خدمات بالینی کند، ادامه‌ داد: بر این اساس تاکنون 4 مرکز جامع سلولی و بازساختی در کشور راه‌اندازی شده است.
 
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌ بنیادی، ایجاد مزرعه حیوانات آزمایشگاهی در کرمان را یکی دیگر از اقدامات این ستاد عنوان کرد و گفت: 3 مرکز جامع سلول درمانی و پزشکی بازساختی در شیراز، تبریز و تهران فعال شده است، به گونه‌ای که 10 شرکت دانش‌بنیان از مراکز جامع سلولی ایجاد شده و در کشور فعالند.
 
 
دبیر ستاد سلول‌های بنیادی، راه‌اندازی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی در 3 نقطه کشور را در راستای فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ سلول‌های بنیادی توسط این ستاد برشمرد و گفت‌: در حال‌ حاضر بیش از 120 شرکت فناور در این حوزه فعالیت می‌کند که از این تعداد، دانش‌بنیانی 80 شرکت احراز شده است.
 
حمیدیه در ادامه با بیان این‌که 4 محصول دانش‌بنیان در حوزه سلولی دارای تاییدیه هستند، به ایجاد شهر سلول اشاره کرد و  ادامه‌ داد: علاوه بر این، شتاب دهنده محصولات سلولی در محل دانشگاه خوارزمی استان البرز باعنوان شهر سلول راه‌اندازی شده است.
 
وی از راه‌اندازی 18 مرکز برای پیوند سلول در کشور خبر داد و خاطر نشان کرد: برنامه‌های ما در جهت هدایت محققان به سمت بازار است و از این رو از مسئولان و سرمایه‌گذاران درخواست داریم که از فرایندهای این حوزه حمایت کنند، ضمن این‌که هماهنگی‌های لازم برای صدور مجوزهای محصولات سلولی صورت گیرد.
 
گفتنی است سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی بازساختی از  3 آذرماه به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز به‌کار کرد و امروز 10 آذرماه پایان یافت.
 
پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم