حضور 16 استان در کارگاه دانش‌آموزی سومین سلول‌های بنیادی دومین کارگاه دانش‌آموزی

حضور 16 استان در کارگاه دانش‌آموزی سومین سلول‌های بنیادی دومین کارگاه دانش‌آموزی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 39068
دومین کارگاه دانش‌آموزی سومین جشنواره ملی و کنگره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ 3 و 4 آبان ماه با حضور کارشناسان پژوهش سراها و دانش آموزان 16 استان کشور، در پژوهش سرای دانش‌آموزی ملاصدرا قطب کشوری سلول‌های بنیادی برگزار شد.

  سومین جشنواره ملی و کنگره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ 3 و 4 آبان ماه با حضور کارشناسان پژوهش سراها و دانش آموزان 16 استان کشور، در پژوهش سرای دانش‌آموزی ملاصدرا قطب کشوری سلول‌های بنیادی برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانش آموزان 16 استان کشور در دومین کارگاه دانش‌آموزی سومین جشنواره ملی و کنگره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به‌عنوان رویدادی دو روزه، در  8 کارگاه تخصصی تئوری و عملی ضمن آشنایی با مفاهیم حوزه سلول‌های بنیادی، مهارت‌های آزمایشگاهی از جمله کشت، پاساژ سلول، فریز و دفریز، مهندسی بافت، کار با حیوانات آزمایشگاهی، الزامات پژوهش و نگارش مانند تهیه پروپوزال، جستجو در مقالات و منابع علمی، تدوین مقاله، ایمنی زیستی و اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی را فراگرفتند.

محمدجواد محسنی سرپرست کمیته دانش‌آموزی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی در کارگاه تخصصی ویژه کارشناسان امور پژوهش سراهای استان‌های مختلف به تشریح اهداف این ستاد پرداخت   و گفت: با عنایت به این مسئله که آینده هر کشور به دست محققین جوان آن کشور ساخته می‌شود، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی می‌کوشد تا گام‌های مؤثر و اساسی در آموزش و ترویج این دانش و فناوری در بین دانش آموزان بردارد. در این راستا توسعه و تقویت فعالیت‌های بخش دانش‌آموزی در سه محور برگزاری المپیاد دانش‌آموزی، راه‌اندازی پژوهش سراهای دانش‌آموزی و حضور دانش آموزان در جشنواره‌های ملی و کنگره‌های بین‌المللی سالیانه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را در دستور کار ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی خود قرار داد. مدیر بخش دانش‌آموزی به استقبال کم‌نظیر دانش آموزان، محققین داخلی و خارجی از بخش دانش‌آموزی دومین جشنواره ملی در سال گذشته اشاره کرد و افزود از 310 مقاله رسیده به دبیرخانه دانش‌آموزی، 38 مقاله برای سخنرانی پذیرفته شد که تعدادی از آنها به زبان انگلیسی توسط خود دانش آموزان ارائه شد.

وی اظهار امیداوری کرد: با همکاری کارشناسان شرکت‌کننده در کارگاه، بخش دانش‌آموزی سومین جشنواره نسبت به سال گذشته پربارتر و فعال‌تر برگزار شود.

وی مشارکت مدیران ارشد و کارشناسان خبره وزارت آموزش‌وپرورش و مدیران کل استان‌ها را از عوامل مهم موفقیت بخش دانش‌آموزی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی خواند و افزود، وزارت آموزش‌وپرورش در مسیر اجرایی شدن برنامه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی همکاری بسیار خوبی داشته است.

محسنی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح اهمیت سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های مختلف پرداخت و اظهار داشت: با ورود دانش آموزان به این حوزه و ادامه تحصیل آنها در رشته‌های مرتبط در دانشگاه، پیشرفت‌های خوبی در تولید علم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی نصیب کشور خواهد شد.

وی همچنین جشنواره ملی را فرصتی برای خودباوری دانش آموزان علاقه‌مند به حوزه سلول‌های بنیادی برشمرد و افزود: حضور دانش آموزان در کنار اساتید دانشگاه و دانشمندان خارجی به هدایت این افراد در مسیرهای درست کمک می‌کند. نیکویی دبیر علمی قطب کشوری دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی نیز ضمن ارائه گزارشی از بخش دانش‌آموزی دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی به بحث و بررسی نحوه مشارکت دانش آموزان استان‌های مختلف برای حضور فعال دانش آموزان پرداخت.  وی همچنین به فعالیت‌های قطب در دو سال گذشته پرداخت و افزود به دلیل علاقه و اشتیاق دانش آموزان به فراگیری دانش سلول‌های بنیادی، ما کارگاه‌های متعددی در طول سال برای توانمندسازی آنها برگزار می‌کنیم.

آمادگی قطب برای ارائه مشورت به استان‌ها برای فعال‌سازی پژوهش سراها در زمینه سلول‌های بنیادی بخش دیگری از سخنان ایشان بود. گفتنی است دستاوردهای دانش آموزان اولین و دومین پیش برنامه دانش‌آموزی سومین جشنواره در تاریخ 7 لغایت 10 آذرماه سال جاری به معرض دید عمومی گذاشته خواهد شد. سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی بازساختی در تاریخ 3 تا 10 آذرماه ۱۳۹۷ به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم