حمایت از طرح‌های فناورانه حوزه بذر و اندام تکثیری گیاهان دارویی توسعه می‌یابد

حمایت از طرح‌های فناورانه حوزه بذر و اندام تکثیری گیاهان دارویی توسعه می‌یابد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 70494
با توجه به سیاست‌های ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری این ستاد برای حمایت از طرح‌های نوآورانه حوزه بذر و اندام‌های تکثیری گیاهان دارویی اعلام آمادگی کرد.

بذر و اندام‌های تکثیری گیاهان دارویی، یکی از مهمترین حوزه‌های علمی در علم کشاورزی و زنجیره ارزش گیاهان دارویی است. با توجه به اهمیت این موضوع در صنعت گیاهان دارویی، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، طرح‌های فناورانه در این حوزه را مورد حمایت قرار می‌دهد.

تولید بذور هیبرید و اندام تکثیری گیاهان دارویی دارای اولویت مانند، زعفران، گل محمدی، زیره سیاه، زیره سبز، سیاهدانه، بابونه، آویشن، اسطوخودوس، نعنافلفلی و موسیر، با استفاده از روش‌های فناورانه و نوین علمی از جمله طرح‌های هستند که مورد حمایت ستاد قرار می‌گیرند.

همچنین طراحی و تولید تجاری سامانه فرآوری بذور شامل بوجاری، بسته بندی و عرضه گیاهان دارویی با استفاده از دانش فنی روز و نوین با تاکید بر بذور دانه ریز و تولید تجاری اندام تکثیری گونه‌های قارچ‌های خوراکی قابل استفاده در تولید داروی گیاهی و محصولات آرایشی و بهداشتی، از دیگر پروژه‌های هستند که در صورت ارائه علمی و مناسب، مورد استقبال این ستاد قرار خواهد گرفت.

ذکر نام گیاهان دارویی مورد استفاده در پروپوزال ارائه شده الزامی است. بدیهی است در همه موارد، تولید و ارائه نمونه حاصل از یافته تحقیقاتی همراه با کلیه مجوزهای قانونی لازم از مراکز و موسسات ذیربط ضروری است تا پس از بررسی های فنی و کارشناسی و در صورت تایید کارگروه تخصصی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، امکان حمایت برای تولید انبوه و تجاری‌سازی آن فراهم شود.

شرکت های تولیدکننده  و موسسات و مراکز تحقیقاتی فعال درحوزه بذر و اندام‌های تکثیری گیاهان دارویی، از جمله مخاطبین این طرح هستند.

کارگروه تخصصی بذر و اندام تکثیری گیاهان دارویی به استناد ماده 6 سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، تشکیل شده است. این کارگروه در سال‌های اخیر برای تعیین اولویت‌ها و سیاست‌های ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی با تشکیل جلسات و دعوت از خبرگان و صاحبنظران این عرصه اقداماتی را انجام داده است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام میتوانند به سایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی مراجعه کنند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری

پایان پیام/33

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فناوری نوظهور بذر و پدافند غیر عامل
فناوری نوظهور بذر و پدافند غیر عامل
98/09/11 - 10:55
 عرضه آخرین پیشرفت‌های علمی و صنعتی گیاهان دارویی در چهارمین نمایشگاه گیاهان دارویی
عرضه آخرین پیشرفت‌های علمی و صنعتی گیاهان دارویی در چهارمین نمایشگاه گیاهان دارویی
97/02/03 - 11:01
میوه شیرین تولید فناورانه در سال جدید
میوه شیرین تولید فناورانه در سال جدید
96/01/16 - 10:03
بیشتر بخوانیم