خلیج فارس گلوگاه انرژی کشور است
با توجه به در اختیار داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز ؛

خلیج فارس گلوگاه انرژی کشور است


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 35389
دریای خزر و خلیج‌فارس با در اختیار داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز از یک‌سو و قرارگیری عمده کشورهای تولیدکننده نفت جهان در اطراف خلیج‌فارس از سوی دیگر، به‌عنوان گلوگاه انرژی جهان شناخته می‏ شود.


دریای خزر و خلیج‌فارس با در اختیار داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز از یک‌سو و قرارگیری عمده کشورهای تولیدکننده نفت جهان در اطراف خلیج‌فارس از سوی دیگر، به‌عنوان گلوگاه انرژی جهان شناخته می‏ شود.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ ژئوپلیتیک چندگانه، ایران را به پل ارتباطی مهم‌ترین مناطق تأمین‌کننده انرژی جهان در قرن 21 تبدیل کرده و سبب افزایش اهمیت ژئوپلیتیک ایران در میان  دو منطقه حساس انرژی جهانی  یعنی حوزه خزر و خلیج‌فارس شده است،   این منطقه که حدفاصل بین خلیج‌فارس و دریای خزر را شامل می‌شود  را در اصطلاح "بیضی انرژی" جهان می‌نامند. در این بیضی انرژی حدود 80  درصد ذخایر انرژی جهان قرار دارند و ایران ازنظر ژئوپلیتیکی در قلب این منطقه قرارگرفته است.
نرگس امراللهی عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان با اشاره به مزیت جغرافیایی آب‌های ایران بیان کرد: قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی شمال- جنوب دیگر مزیت برجسته ایران است، که باعث برقراری ارتباط ترانزیتی کشورهای اروپایی، روسیه، آسیای میانه و قفقاز با جنوب و جنوب شرقی آسیا و نیز کشورهای خاور دور و اقیانوسیه می‌شود. همچنین ارتباط کشور افغانستان به آب‌های آزاد از طریق محور ترانزیتی شرق کشور برقرار می‏شود.
وی در ادامه افزود: در حدود 90 درصد از صادرات و واردات ایران از طریق حمل‌ونقل دریایی انجام می‏گیرد و کل صادرات نفتی نیز از طریق خلیج‌فارس و تنگه هرمز صورت می‏پذیرد.
صنعت گردشگری و توریسم
امراللهی با اشاره به صنعت گردشگری و توریسم ساحلی خاطرنشان کرد: در ارتباط با گردشگری دریایی و صنعت توریسم نیز با توجه به خط ساحلی طولانی و مجاورت با آب‏های گرم، کشور ایران می‏تواند از جاذبه‏های گردشگری مطرح در سطح جهانی بوده و گردش مالی بالایی را به خود اختصاص دهد.
استاد دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان بابیان این‌که جوامع مرجانی و جنگل‏های مانگرو به ترتیب دومین و سومین بیوم غنی زیستی دنیا به شمار می‌روند گفت: در حوزه محیط‌زیست دریایی می‏توان به وجود زیستگاه‏های آبسنگ‏های مرجانی، جنگل‏های مانگرو، بسترهای علفی، زیستگاه‌های جلبکی، پهنه‌های گلی جزر و مدی، سواحل شنی و ماسه‌ای، کرانه‌های سنگی، نصب رودخانه‌های دائمی و ده‏ها خور بزرگ و کوچک اشاره کرد.
وی تصریح کرد: لاک‏پشت‏های دریایی، پستانداران دریایی، پرندگان آبزی، انواع ماهی‏ها، بی‏مهرگان دریایی، میکرو جلبک‌ها و ماکرو جلبک‌های دریایی از گونه‏های جانوری و گیاهی شاخص در خلیج‌فارس و دریای عمان می‌باشند. تنوع اکوسیستم‌های آبي و وجود گونه‏های متنوع جانوری و گیاهی پتانسیل لازم را برای مطالعات زیست فن‏آوری در این منطقه فراهم آورده است.
توسعه فناوری‌های دریایی
امراللهی بابیان این‌که توسعه بهره‌برداری از دریا مستلزم توسعه فن‌آوری‏های دریایی است اظهار کرد: به‌کارگیری علم و فن‏آوری، علاوه بر توسعه کمی بهره‌برداری از دریا در زمینه‏های گوناگون ازجمله صنعتی، اقتصادی، پژوهشی، نظامی، گردشگری و ...، باعث افزایش کیفیت استفاده و نیز کاهش هزینه‏های بهره‌برداری نیز می‏شود.
این استاد حوزه دریا در ادامه اضافه کرد: توسعه فن‏آوری از یک‌سو نیازمند توسعه دانش و از سوی دیگر عامل تسریع توسعه علم و دانش در کشور است و درنتیجه سرمایه‌گذاری بر روی فن‏آوری‏های دریایی باعث جهش علمی قابل‌توجهی در کشور می‏گردد که پیامدهای مثبت اقتصادی و اشتغالی را نیز به همراه دارد.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم