خیاطیان: صنعت میراث فرهنگی و گردشگری با حضور بخش خصوصی رونق می‌گیرد

خیاطیان: صنعت میراث فرهنگی و گردشگری با حضور بخش خصوصی رونق می‌گیرد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 72776
تعامل معاونت علمی و فناوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف حمایت از تجاری‌سازی ایده‌های نو در این حوزه گسترش یافت.

بر مبنای تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای که به امضای پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به امضا رسید، راه برای رونق شرکت‌های خلاق و اقتصاد دیجیتال فعال در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری هموار می‌شود.

دبیرخانه شورای راهبردی این تفاهم‌نامه، با هدف برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتال و خلاق در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی با هدف تاسیس مرکز شتابدهی و نوآوری کسب و کارهای دیجیتال و خانه‌های خلاق در حوزه‌های یادشده تشکیل می‌شود.

معاونت توسعه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، حمایت از شرکت‌های خلاق و اقتصاد دیجیتال در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، ارائه مجوز مراکز شتابدهی و خانه‌های خلاق و کمک به انتقال تجربه، تامین منابع اطلاعاتی مورد نیاز و حمایت از تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه و طرح‌های موفق را در دستور کار قرار خواهد داد.

 

رونق صنعت میراث فرهنگی و گردشگری با حمایت از شرکت‌های اقتصاد دیجیتال و صنایع خلاق

محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، در نشست امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به راه‌اندازی خانه‌های خلاق بر بستر خانه‌های تاریخی گفت: تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ظرفیتی را برای توسعه این حوزه به دست شرکت‌های خلاق ایجاد می‌کند؛ بر همین مبنا آمادگی تا داریم تا زمینه‌های حمایتی و زیرساختی لازم را برای رونق کسب و کارهای این حوزه فراهم کنیم.

 

وی، نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه ظرفیت‌های نهفته گردشگری و بومی کشور به کمک شرکت‌های دانش‌‌بنیان، خلاق و اقتصاد دیجیتال را یادآور شد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان توانسته اند توانمندی علمی کشور را به جایگاه واقعی خود نزدیک کنند و فاصله را با پیشرفت‌های روزافزون دانش و فناوری کاهش دهند. خوشبختانه شاهد هستیم که اتفاقات خوبی در حوزه‌های گوناگون به دست شرکت های دانش‌بنیان و صنایع خلاق، تحقق یافته است و به کمک آن‌ها، ظرفیت‌‌های نهفته میراث فرهنگی و گردشگری شکوفا خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، به نقش تسهیل‌گر و رونق بخش این کسب و کارها اشاره کرد و ادامه داد: ایران با برخورداری از صدها موضوع و محور در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، ظرفیتی  به وسعت جغرافیایی و قدمت تاریخی ایران، می‌تواند فرصتی برای شکوفایی کسب‌وکارهای نوآور و خلاق این حوزه به دست مردم جامعه باشد. آمادگی داریم برای تحقق این مهم، در راه اندازی این شرکت‌ها و تاسیس خانه‌های خلاق در 31 استان کشور نقش داشته باشیم.

خیاطیان، با تاکید بر این‌که پیشرفت صنعت فرهنگی و گردشگری نیازمند حمایت و فرهنگ‌سازی است ادامه داد:  خوشبختانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موضوعی مهم را  که یکی از حوزه‌های آینده‌دار در اقتصاد کشور است مورد توجه قرار داده است؛ اگرچه هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی این حوزه  فاصله داریم، اما به دستاوردهای خوبی در این حوزه رسیده‌ایم.

 

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با اشاره به انجام ۲۵۲۷ پروژه گردشگری در حال توسط بخش خصوصی و مردم گفت: با توجه به رویکردی که جامعه از اقتصاد نفت‌محور به سوی فناوری و توجه به اقتصاد صنعت گردشگری داشته، شاهد سرمایه گذاری ۱۵۹ هزار میلیارد تومانی در این حوزه بودیم. موضوعی که آینده‌ای روشن در این حوزه را نوید می‌دهد. این روند با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توسعه کسب و کارهای خلاق و دیجیتال فعال در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شتاب خواهد گرفت.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
استارتاپ‌ها به میراث فرهنگی جانی دوباره می‌بخشند
استارتاپ‌ها به میراث فرهنگی جانی دوباره می‌بخشند
98/03/01 - 10:20
تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی و فناوری و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی امضا شد
تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی و فناوری و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی امضا شد
94/12/25 - 10:22
بیشتر بخوانیم