داروهای ضدسرطان با نانوذرات جدید انتقال می‎یابند

داروهای ضدسرطان با نانوذرات جدید انتقال می‎یابند


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 43529
پژوهشگران کشور در طرحی پژوهشی روش‌های جديد ساخت نانوذرات با هدف استفاده از آن‌ها در دارورسانی سرطان را انجام دادند.

پژوهشگران کشور در طرحی پژوهشی روش‌های جديد ساخت نانوذرات با هدف استفاده از آن‌ها در دارورسانی سرطان را انجام دادند.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدام تقسیم و تقسیم می شود. یک، دو، چهار و.... این چرخه تقسیم ادامه می یابد. در نهایت تبدیل به یک توده می شود. توده سرطانی.

بله سلول های سرطانی ابتدا سلول های عادی هستند که چرخه سلولی آنها دچار مشکل می شود و آنها را تبدیل به سلول هایی می کند که حتی قدرت از پای درآوردن انسان را دارند. سرطان نامی پر تکرار است و اخبار درباره اش فراوان و تلاش های محققان امیدها برای درمان آن را افزایش داده است.

 

استفاده از داروهای ضد سرطان در شیمی درمانی مرسوم ترین راه برای جنگ با سرطان است. اما پایان این جنگ گاهی برای بیمار پایان خوشی ندارد. زیرا به دليل عملکرد غير اختصاصی این روش عوارض جانبی زيادی بر روی سلول های سالم بدن همچون عوارض شديد قلبی، ريزش موها، درد دارد. از طرف ديگر در صورتی که حتی اين بيماران در مراحل اوليه بيماری به اين داروها پاسخ مثبت دهند و بهبودی حاصل شود با عود مجدد بيماری و شيمی درمانی مجدد در بسياري از مواقع مقاومت دارويي ايجاد شده و بيمار به اين داروها پاسخ نمی دهد يا اينکه نياز به تزريق مقادير بسيار بيشتری از داروها است.

 

اما محققان دست از تلاش بر نمی دارند و همواره با روش هایی تازه به جنگ این بیماری می روند. توسعه راه کارهايي برای از بين بردن مقاومت دارويي از قبيل ايجاد داروهاي جديد، استفاده از حساس کننده هاي دارويي، ايجاد نانوحامل هاي چند کاره يا استفاده از اليگونوکلئوتيدها (RNAi) در همین راستا است. مطالعات جديد نشان داده اند که وقتي داروهاي ضدسرطان به صورت نانوسامانه هاي دارويي فرموله شده و استفاده مي شوند در مقايسه با داروي آزاد اثرات سمي بيشتري بر روي سلول هاي مقاوم درماني نشان مي دهند که اين امر نشان مي دهد نانوذرات قادر به دور زدن از مسير انتقال دهنده هاي ABC سطح سلولي هستند و شايد دليل آن ورود اين نانوذرات از مسيرهاي اختصاصي يا غيراختصاصي اندوسيتوز به داخل سلول باشد. با توجه به این موضوع طراحي و ساخت نانوسامانه هاي دارويي که به صورت هدفمند بتواند داروي مهارکننده عامل مقاوت دارويي و هم چنين داروي ضد سرطان کشنده سلول را به محل هدف برساند ضروري و لازم به نظر مي رسد .

 

بنابراین «ساخت نانوذرات هدفمند آلبومين با آپتامر براي انتقال داروي ضد سرطان به سلول هاي بيان كننده HER2» با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد. يکی از ضروری ترين خصوصيات يک سامانه رسانش هدفمند داروی ضد سرطان قابليت هدف گيری اختصاصی تومورها توسط آنها است. هدف اصلی در اين طرح هدفمند کردن نانوسامانه دارورسانی آلبومين بر عليه سلول های بيان کننده HER2 و افزايش حساسيت اين سلول ها نسبت به تأثير داروهای ضد سرطان است.

 

نانوذرات آلبومين آينده روشنی در دارورسانی دارند زيرا قابليت بارگذاری داروی زياد در کنار زيست تخريب پذيری را از خود نشان می دهند و همچنين می توان به صورت کوالانسی عامل های هدف گيری تومور را به آنها متصل کرد.

در اين پژوهش از روش های جديد خودآرايی برای سنتز نانوذرات استفاده شد به گونه ای که معايب ساير روش ها از قبيل استفاده از حلال ها يا اتصال دهنده های شيميايی به حداقل رسید. در مرحله بعد نانوذرات برای بارگذاری داروهای ضد سرطان استفاده می شود. در اين تحقيق نانوسامانه دارويی آلبومين با آپتامر بر عليه پروتئين HER2  در سطح سلول های سرطانی هدفمند شد. اين نانوسامانه جديد دارويی حساسيت سلول های سرطانی را نسبت به داروی ضد سرطان افزايش می دهد. به زبان ساده،  در اين پروژه در راستای پژوهش های قبلی روش های جديد ساخت نانوذرات آلبومين با هدف استفاده از آن ها در دارورسانی سرطان مورد تحقيق و بررسی قرار گرفت.

پایان پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم