دانشمندان به دنبال کشف سیارات مشابه زمین

زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 37775
تا جایی که ما می‌دانیم، زمین تنها سیاره‌ایست که دارای موجودات زنده است. آیا سیارات خارج از منظومه شمسی (که به آنها سیارات فراخورشیدی می‌گوییم) هم دارای موجودات زنده هستند؟

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشمندان در حال بررسی هستند. آن‌ها به آسمان پرستاره نگاه می‌کنند تا سیارات مشابه زمین را پیدا کنند. یعنی سیاراتی که از نظر اندازه شبیه به زمین بوده و فاصله مشخصی تا ستاره خود داشته باشند.
پس ما چه طور می‌توانیم سیاراتی را پیدا کنیم که خانه موجودات زنده باشد؟ باید به ستارگان نگاه کنیم. ما نمی‌دانیم موجودات زنده سیاره‌های دیگر چه شکلی هستند؟ شاید آن‌ها آن قدر کوچک باشند که فقط با میکروسکوپ قابل مشاهده باشند. در فاصله محدوده حیات؛ دمای سیاره، مشابه دمای زمین خواهد بود.
آب می‌تواند در سیاره‌ای با این دما، به صورت مایع وجود داشته باشد. آب برای زندگی روی زمین حیاتی است و احتمالا در سیارات دیگر هم همین‌ طور باشد. ما ستاره‌های دیگر را با دقت بررسی می‌کنیم تا عبور سیاره‌ها را از جلوی آن‌ها ببینیم. وقتی سیاره‌ای از جلوی یک ستاره عبور می‌کند، جلوی مقدار کمی از نور ستاره را می‌گیرد. در این مواقع ما می‌توانیم تغییر بسیار کمی در نور ستاره مشاهده کنیم. با این روش می‌توانیم بگویم احتمالا یک سیاره در آن‌جا وجود دارد.
فضاپیمای کپلر، تاکنون با استفاده از این روش موفق به پیدا کردن هزاران سیاره فراخورشیدی شده و آینده نیز به این جستجو ادامه خواهد داد.
در برخی گزارش ها آمده است که تیمی متشکل از پژوهشگران بین المللی از کشف شبیه ترین سیاره به زمین خبر داده اند. این سیاره در حال چرخش در مدار نزدیکترین ستاره ای (پروکسیما قنطورس) است که در همسایگی خورشید قرار دارد.
سال گذشته نیز سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) از کشف سیاره ای خبر داد که اگرچه بسیار شبیه به زمین بود اما در فاصله ۱۴۰۰ سال نوری از زمین قرار داشت.
پایان پیام/23