دانش‌بنیان‌ها نیاز صنایع به تجهیزات تولید بخار را تامین کردند

دانش‌بنیان‌ها نیاز صنایع به تجهیزات تولید بخار را تامین کردند


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 70237
انواع بویلرهای بازیافت حرارتی در یک شرکت دانش‌بنیان تولید شد. این محصولات بومی با تزریق به صنایع مختلفی مانند نیرو، نفت و گاز و پتروشیمی، بازار این تجهیزات را از واردات بی‌نیاز کرد.

انواع بویلرهای بخار و بازیافت حرارتی در این شرکت دانش‌بنیان طراحی و ساخته می‌شود. بویلرهای بازیافت حرارتی تولید شده در این شرکت که در سیکل‌های ترکیبی استفاده می‌شوند بیش از یکصد و پنجاه دستگاه است.

عبدالمجید رجبی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا درباره محصولات این شرکت می‌گوید: آخرین فناوری‌های استفاده شده در بویلرهای تولیدی این شرکت، آنها را قادر می‌کند در سیکل‌های ترکیبی کلاس F و H که بالاترین راندمان و توان تولیدی را دارند، مورد استفاده قرار گیرد. همه فناوری‌های این دستاورد در کشور بومی‌سازی شده است و توسط متخصصان این شرکت به‌روز می‌شود.  

این فعال دانش‌بنیان ادامه می‌دهد: تولیدات ما صنایع را از واردات انواع بویلرهای نیروگاهی، نفت و گاز بی‌نیاز کرده است. علاوه بر بویلرهای مذکور، بویلرهای صنعتی واتر تیوب نیز در این شرکت دانش‌بنیان طراحی و ساخته می‌شود.

به گفته او، این بویلرها در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کابرد دارند و تعداد قابل توجهی از آنها در پالایشگاه‌های نفت، گاز و مجتمع‌های پتروشیمی کشور در حال بهره‌برداری و استفاده هستند. وظیفه اصلی این بویلرها تولید بخار برای فرآیندهای پالایش، شیرین‌سازی و تصفیه نفت و گاز و همچنین تولید محصولات دیگر مورد نیاز صنعت پتروشیمی است.

این فعال فناور همچنین می‌گوید: همه قطعات اين بويلرها در داخل این مجموعه فناور توسط مجموعه‌ای از ماشین‌آلات مدرن و دستگاه‌های تست و آزمون مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید و تست می‌شوند. بویلرهای بازیافت حرارتی و بویلرهای صنعتی علاوه بر صنایع مذکور در صنایع معدنی و کارخانجات تولید فولاد، مس و آلومنیوم نیز کاربرد زیادی دارند. 

او می‌افزاید: در اين صورت تمام یا بخشی از بخار تولید شده می‌تواند برای شیرين‌سازی آب دريا در يک پكیج تقطیر مرحله ای (MED) به‌کار گرفته شود. پروژه آب و برق قشم يک نمونه واقعی از يک پروژه CHP تولید آب آشامیدنی است که شرکت ما در طراحی و ساخت بویلرهای بازیافت حرارتی آن برای تولید بخار پر فشار برای سیستم MED مشارکت داشته است.

 

تولید روزانه 18 هزار متر مکعب آب شیرین

به گفته این فعال فناور، این نیروگاه قادر است روزانه 18 هزار متر مکعب آب شیرین برای مصارف شرب ساکنان جزیره قشم فراهم و نقش موثری در تامین آب پایدار برای این جزیره ایفا کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: در اين صورت بخشی از بخار تولید شده می‌تواند برای شیرين‌سازی آب دريا در يک پكیج به‌کار گرفته شود يا در صورت استفاده در پلنت‌های پتروشیمی می‌توان از بخار تولیدی بويلر بازيافت برای مصارف فرآيندی استفاده کرد.

این فعال دانش‌بنیان در ادامه بیان می‌کند: «توانایی طراحی بویلرهای بازیافت حرارتی با سطوح فشاری مختلف، با یا بدون سیستم احتراق اضافی»، «توانایی طراحی بویلرهای بازیافت برای راه‌اندازی سریع و بهره‌برداری با تغییر بار متناوب»، «توانایی طراحی سطوح حرارتی با آرایش و جنس متناسب با نوع بهره‌برداری از بویلر»، «توانایی طراحی هوازدا و سیستم آب تغذیه»، «توانایی طراحی سیستم احتراق اضافی با بالاترین راندمان و کمترین آلودگی» و غیره از جمله محصولات و خدمات این شرکت است.

به گفته او، طراحی مبدل‌های حرارتی پوسته و لوله مطابق با استاندارد TEMA هم محصول دیگر مجموعه ما است. این محصول در صنایع مختلف مانند نفت، گاز و پتروشیمی کابرد دارد. این مبدل‌ها از نوع یک یا چند پاس است که قابلیت عبور سیال‌های یک یا دو فازی را دارد.

رجبی اضافه می‌کند: تامین آب شرب در کشور یکی از معضلاتی است که برخی استان‌های جنوبی با آن درگیر هستند. ما در شرکت به طراحی و ساخت پلنت‌های آب شیرین‌کن به روش اسمز معکوس بر اساس آخرین فناوری‌های دنیا پرداختیم تا به کمک آن مشکلات تامین آب شرب این شهرها را مرتفع کنیم.

به گفته این فعال فناور، این روش تولید آب شیرین از دریا قادر است بدون نیاز به صرف انرژی زیاد، از طریق به‌کارگیری مجموعه‌ای از فیلترها که مهم‌ترین آنها فیلترهای اسمز معکوس یا RO هستند آب دریا را با راندمان مناسبی شیرین‌سازی کنند.

 

کسب دانش فنی برای تصفیه پساب‌های صنعتی

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه می‌دهد: این مجموعه فناور یک پروژه بزرگ شیرین‌سازی آب دریا به روش SWRO را با ظرفیت تولید 35 هزار متر مکعب در روز برای تولید آب شرب مورد نیاز شهر بوشهر در دست احداث دارد. از قابلیت ایجاد شده می‌توان برای تولید آب شیرین‌کن‌های کوچکتر به صورت کانتینری که قابلیت انتقال و استقرار سریع به مناطق نیازمند آب را دارند، استفاده کرد.این فناوری توانایی آن را دارد که برای شیرین‌سازی آب‌های لب‌شور چاه یا رفع نیازهای فوری مناطق آسیب‌دیده در بلاهای طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

آن‌طور که رجبی می‌گوید: دیگر اقدام این شرکت دانش‌بنیان طی سالهای اخیر، تلاش برای کسب دانش و فناوری‌های مورد نیاز برای تصفیه پساب‌های بهداشتی و صنعتی به منظور تولید آب با کیفیت برای استفاده مجدد در مراکز صنعتی است.

این فعال دانش‌بنیان همچنین بیان می‌کند: این تکنیک که به آن بازچرخانی آب گفته می‌شود میتواند اتکای مراکز صنعتی مانند نیروگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی، کارخانجات تولید فولاد، مس، آلومنیوم و سایر صنایع آب مبتنی بر منابع آبی کشور را بطور چشمگیری کاهش دهد.

بنا به گفته او، این کار شرایط برای تعادل در سفره‌های زیرزمینی، توسعه کشاورزی و رفع نیاز آب شرب را فراهم می‌کند. فناوری‌های مورد استفاده برای بازچرخانی و استفاده مجدد آب علاوه بر فناوری‌های تصفیه بیولوژیک، شامل فناوری‌های اسمز معکوس، الکترودیانیزاسیون و اولترافیلتریشن می‌شود.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان همچنین بیان کرد: این شرکت دانش‌بنیان تلاش می‌کند در کنار رفع نیازهای صنایع به محصولات به روز و کارآمد، زمینه ایجاد شغل و پویایی را برای جوانان کشور فراهم و از خروج ارز و سایر استعدادها از کشور جلوگیری کند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
«جراحی» با دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده‌های تحت‌فشار ایمن شد
«جراحی» با دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده‌های تحت‌فشار ایمن شد
98/04/01 - 12:13
پمپ‌های خلأ تولید داخلی به کمک صنایع گوناگون می‌آیند
پمپ‌های خلأ تولید داخلی به کمک صنایع گوناگون می‌آیند
96/03/03 - 12:02
تجهیزات پالایشگاهی و نیروگاهی با تلاش متخصصان داخلی تولید می‌شود
تجهیزات پالایشگاهی و نیروگاهی با تلاش متخصصان داخلی تولید می‌شود
95/08/25 - 11:06
بیشتر بخوانیم