دلیری در نشست تفاهمنامه همکاری میان اتاق بازرگانی ایران و دانشگاه فنی حرفهایتایید کرد:
درصدی از آموزش دانشگاههای کشور باید در حوزه فعالیتهای تخصصی صورت گیرد
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی، با اشاره به معضل اصلی موجود در فعالیت آموزش عالی کشور بیان کرد: آموزش در سطح دانشگاهها باید در فضای عملی و تخصصی صورت گیرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی؛ در نشست تفاهمنامه همکاری میان اتاق بازرگانی ایران و دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به اینکه ارتباط آموزش و تحصیل در کشور با نیاز جامعه مطابقت ندارد اظهار کرد: متاسفانه بنا به ضعفهای موجود در سیستم آموزشی کشور، تاکنون خواستههای ما بر اساس احساس نیاز صنعت در کشور صورت نمیگرفته است، بدین منظور که فارغالتحصیلان بعد از پایان مدرک دیپلم بر اساس و احساس نیاز جامعه به انتخاب رشته نمیپردازند، بلکه تنها بر اساس فضای رقابتی موجود، افراد وارد رشتههای گوناگون میشوند، لذا نیاز فعالیتهای تخصصی، در نظام آموزشی کشور مشهود است و میبایست درصدی از آموزشهای دانشگاههای کشور را در برگیرد.
دلیری بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در نظر دارد با راهاندازی مراکز نوآوری، شتابدهندهها و همچنین استارت آپ ویکندها ضمن نگاه تاکیدی بر بخش خصوصی به ایجاد ارتباط میان فارق التحصیلان و صنعتگران، به گونه ای بپردازد تا ضمن حل مشکلات صنعت در کشور به اشتغالزایی نیز دست یابد، که این مهم مستلزم درصدی از فعالیت دانشگاهیان در حوزه فعالیتهای عملی نیز است.
وی در ادامه با اشاره به معضل اصلی موجود در فعالیت آموزش عالی کشور بیان کرد: فقدان هماهنگی میان آموزش عالی بر اساس نیازهای روز جامعه از یک سو و آموزشات تئوری از سوی دیگر، مسبب کموکاستیهای زیادی در این حوزه شده است، به طور مثال بالای 70 درصد فارغالتحصیلان دانشگاههای فنی حرفهای در کشور در حال حاضر مشغول به کار هستند در صورتی که فارغالتحصیلان دانشگاههای معتبر و با برند ما فاقد شغل در بازار کار هستند و این روند آماری نشان دهنده آن است که بحث آموزش عالی در کشور با مشکلات بشماری دست و پنجه نرم میکند.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی در توضیح این تفاوت عملکرد میان دانشگاههای فنی حرفهای با دانشگاههای برتر کشور اظهار کرد: دانشگاههای فنی حرفهای در کنار آموزش خود مبحث کارگاههای آموزش علمی رادارند، لذا قاعدتاً فارغ التحصیلان بعد از اتمام مراحل تحصیلی میتوانند با تخصص وارد بازار کار شوند و این در حالی است که فارغ التحصیلان دانشگاههای بزرگ کشور به دلیل آنکه تنها تئوریها را یاد گرفتهاند امکان فعالیت در بخش خصوصی را ندارند.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی، با اشاره به شعار همیشگی ولی مغفول "شکلگیری ارتباط صنعت و دانشگاه" بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 93 با انجام آزمایشات الگوبرداری از دانشگاههای برتر دنیا به بررسی ارتباط صنعت و فعالیت اقتصادی میان دانشگاهها پرداخت و در پی این اقدام به این موضوع دست یافت که در آشتی صنعت و دانشگاه ورود منفعت دخیل است به این منظور که استاد دانشگاهها میبایست بتوانند از شرکت داری با پایه دانش منفعت ببرد و با حضور در صنعت به انتقال منفعت در حوزه بینالمللی نیز دست یابند.
دلیری در ادامه افزود: طبق بررسیهای صورت گرفته، دریافتیم افراد به منظور ورود به جذب در دانشگاههای بزرگ در کشورهای برتر دنیا، میبایست تجربه کار صنعت داشته باشند، چراکه لازمه ورود و جذب به دانشگاهها تجربه کار صنعتی است.
وی با اشاره به اینکه افراد بیکار در کشور متاسفانه از قشر تحصیلکرده هستند، گفت: دریکی از دانشگاههای برتر کشور به عنوان برترین دانشگاه فنی در کشور، تنها 15 درصد از اساتید دانشگاه با صنعت آشنا بودند و 85 درصد دیگر فقط در غالب جزوه و کتاب مشغولاند و عملاً فعالیت کاربردی در این مراکز صورت نمیگیرد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور رفع این معضلات در سیستم دانشگاهی کشور برای نخستین بار اقدام به تأسیس مرکز نوآوری کرد و اکنون بعد از چهار سال که از تأسیس این مرکز میگذرد روزی 1500 تا 2هزار دانشجو در حال فعالیت در این مرکز هستند و شاهد فعالیت هفتگی شرکت دانش بنیان از دل مرکز نوآوری تأسیسشده هستیم و درصد ارتباط با صنعت میان دانشگاه رشد قابل توجهی پیداکرده است.
بر اساس این گزارش؛ در این جلسه تفاهمنامه همکاریهای دو جانبه در زمینه آموزش کاربردی و تربیت تکنسینهای ماهر میان مجمع تشکلهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران و دانشگاه فنی حرفهای کشور، در محل اتاق بازرگانی ایران و با حضور مدیران بخش خصوصی و دانشگاهی امضا شد.
پایان پیام/32
Send to friends