دریاچه ارومیه را فناوری احیا می‌کند
با حمایت ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛

دریاچه ارومیه را فناوری احیا می‌کند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 43876
با حمایت ستاد توسعه فناوری آب ، خشکسالی ، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ودر قالب امضای تفاهم نامه‌ای رسوخ و بهره برداری از فناوری ها در احیاء دریاچه ارومیه اجرایی می شود .

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، در بازدید نادرقلی ابراهیمی دبیر ستاد توسعه فناوری آب ، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی از طرح های توسعه فناوری در حاشیه دریاچه ارومیه ،موضوع توسعه فناوری های مرتبط، برنامه ها و سیاست های معاونت علمی و فناوری برای رسوخ و بهره برداری از فناوری ها در احیاء دریاچه ارومیه مطرح و مقرر شد در قالب امضاء تفاهم نامه مشترک موارد پیگیری و اقدام شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری آب ، خشکسالی ، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری به همراه رئیس بنیاد نخبگان استان اذربایجان غربی از پایلوت های سپرغان که با حمایت این ستاد در حال انجام است بازدید کرد ، طرح های معرفی شده از سمت این ستاد برای احیاء دریاچه ارومیه در سطح وسیع مورد استفاده و اجراء قرار گرفته است. 

طرح اول استقرار گونه های شورپسند با فناوری های مختلف در سطح فاقد پوشش و طرح دوم تثبیت به وسیله بادشکن چوبی و بادشکن با استفاده از مصالح محلی و ایجاد پوشش گز و تاق و قره داغ در بین آنها است که طرحی بسیار موفق در کاهش گرد و غبار ارزیابی شده  است .

در این بازدید مقرر شد مکانیزه کردن این دو طرح و روش اقتصادی کردن آن با حضور بخش خصوصی در دستور مشترک ستاد و اداره کل منابع طبیعی استان قرار گیرد.

 درادامه این بازدید ابراهیمی جلسه ای نیز با پژوهشکده احیاء دریاچه ارومیه داشتند و پس از ارائه نقطه نظرات اعضای هیات علمی، موضوع توسعه فناوری های مرتبط، برنامه ها و سیاست های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای رسوخ و بهره برداری از فناوری ها در احیاء دریاچه ارومیه مطرح و مقرر شد در قالب امضاء تفاهم نامه مشترک موارد پیگیری و اقدام شود.

در این سفر و با دعوت دانشگاه فنی و حرفه ای ارومیه برای سخنرانی در همایش "فناوری های نوین در صنعت آب با نگرش بر احیای دریاچه ارومیه" ابراهیمی  در این همایش حضور داشت و به محورهایی از جمله نقش و اهداف معاونت علمی و فناوری و فناوری های مرتبط با احیاء دریاچه ارومیه و طرح های اجراء شده در این منطقه از جمله طرح بیو مهندسی و بیو مکانیکی در احیاء دریاچه و کاهش گرد و غبار  و همچنین مطالعات آب ژرف و سایر طرح های ستاد پرداختند . 

 

پایان پیام /26

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم