دنیای صفر و یک؛ ساختارهای کهن شکسته شد

دنیای صفر و یک؛ ساختارهای کهن شکسته شد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 71090
زندگی در عصر دیجیتال الزامات و قواعد خاص خود را دارد که بر پایه زیرساخت‌های فناورانه شکل گرفته است. شبکه‌ای از قواعد و فناوری‌های مدرن.

این زندگی مدرن مفاهیم نوینی هم به همراه آورده است که درک هر کدام از آنها به نگاهی تخصصی و علمی نیاز دارد. به طور مثال مفهوم اینترنت اشیا را زمانی شنیدیم که پا به دنیای دیجیتال گذاشتیم. دنیای پیچیده‌ای از صفر و یک‌های مجازی که دنیای نوینی ساختند و نوع تعاملات جهانی را دگرگون کردند.

اینترنت اشیا دیدگاهی نوین در صنعت فناوری اطلاعات است که تمامی مفاهیم فنی، اجتماعی و اقتصادی را در برمی‌گیرد. حسگرها، شناسه‌ها، نرم‌افزار‌ها و اتصال به اینترنت را عناصر مهم IOT می‌دانند. ابزاری که زیرساخت‌های مخابراتی اینترنت، چیزها یا اشیا را برای تبادل اطلاعات با تولیدکننده، اپراتور و یا سایر دستگاه‌های متصل، توانمند می‌کند.

سال 1999 بود که برای نخستین بار اصطلاح اینترنت اشیا در دنیا مطرح شد و با سرعت بالایی به روزهای اوج خود رسید و سال 2005 به‌صورت رسمی در جهان معرفی شد. این مفهوم چنان با قدرت جلو آمد که امروز به یکی از پایه‌های اصلی انقلاب چهارم صنعتی بدل شده است.

جهان با سرعت نور به سمت دیجتیالی شدن در حرکت است. کشورها هم تلاش می‌کنند هم‌پای این تغییرات شتاب‌گرفته با این فناوری نوظهور همراه شوند و زیرساخت‌های توسعه آن را در کشور ایجاد کنند. چون توسعه این مفاهیم به رونق کسب‌وکارهای آنلاین، شکوفایی اقتصادی و ترمیم ساختارهای کهن و سنتی منجر می‌شود. ساختارهایی که شاید مانع بزرگی بر سر راه توسعه اشتغال و کارآفرینی اینترنتی در دنیا است.

 

تدوین سیاست‌های حمایتی

این مفهوم پیچیده دیجیتالی در ایران هم به حدی توسعه یافته شد که سیاست‌های حمایتی برای آن مطرح شده است. سیاست‌هایی که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین شده و برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه به کار می‌رود.

در این سیاست‌های تعریف شده هزینه‌های توسعه MVP ایجادشده توسط استارتاپ‌های مورد تایید کارگروه اینترنت اشیاء و شهر هوشمند فعال در شتاب‌دهنده‌های طرف قرارداد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمايت‌ قرار می‌گیرد. همچنين مشاوره‌های رایگان در حوزه‌های فنی، تجاری، حقوقی و رگولاتوری به استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تأیید ارائه خواهد شد.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدامات دیگری هم برای توسعه این زیست‌بوم دارد. مثلا حمایت از شرکت‌های فعال و سرمایه‌گذاری در حوزه اینترنت اشیا. در این طرح به فعالان این عرصه تسهیلات کم‌بهره یا بلاعوض ارائه می‌شود.

سازمان محیط‌زیست، شرکت توانیر، شهرداری تهران، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت ملی گاز ایران پیشتازان ورود به عرصه اینترنت اشیا در کشور محسوب می‌شوند. فناوری اینترنت اشیا راه حل کاهش آلودگی در کلان شهرها، جلوگیری از اتلاف انرژی، کاهش قاچاق سوخت، حفاظت محیط زیست و افزایش راندمان در حوزه‌های کشاورزی و دامپروری است.

شاید دلیل اصلی حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این حوزه، همین سودآوری و مزایای اقتصادی این حوزه است. اینکه شرکت‌ها با پا گذاشتن در این عرصه فناورانه هم برای خود کسب درآمد می‌کنند و هم کشور را از مزایای آن بهره‌مند.

روزهای شیوع کرونا هم مزید بر علت شد تا حمایت‌ها از این حوزه کاربردی بیشتر شود. حمایت‌هایی که بتواند موانع پیش روی توسعه کسب‌وکارها را از بین ببرد و راه‌کارهای فناورانه‌ای برای پیدا کردن روش‌های نوین درآمد با کمک زیرساخت اینترنت اشیا معرفی کند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
چگونه می‌توان امواج ایستاده نور را مشاهده کرد؟
چگونه می‌توان امواج ایستاده نور را مشاهده کرد؟
96/07/26 - 10:03
شناخت رازهای خلاء در بخش لیزر
شناخت رازهای خلاء در بخش لیزر
96/07/19 - 11:17
بیشتر بخوانیم