دیپلماسی فناوری در مسیر توسعه کسب و کار بین‌المللی
گزارش عملکرد معاونت امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی؛

دیپلماسی فناوری در مسیر توسعه کسب و کار بین‌المللی


زمان مطالعه : 20 دقیقه
کد خبر : 13740
ایجاد و تقویت همکاری های بین المللی مهم ترین وظیفه وزارت امور خارجه است که رویکرد تعاملات فناورانه این وزارتخانه با شروع فعالیت های حوزه بین الملل معاونت علمی وارد مرحله جدیدی شده است. این وزارتخانه در حال حاضر به عنوان یکى از بازوان نظام نوآورى کشور نقش‌آفرینی می‌کند و یکى از رسالت‎هاى خود را، تسهیل تعاملات و همکارى‌هاى فناورانه مى‌د‌اند.

ایجاد و تقویت همکاری های بین المللی مهم ترین وظیفه وزارت امور خارجه است که رویکرد تعاملات فناورانه این وزارتخانه با شروع فعالیت های حوزه بین الملل معاونت علمی وارد مرحله جدیدی شده است. این وزارتخانه در حال حاضر به عنوان یکى از بازوان نظام نوآورى کشور نقش‌آفرینی می‌کند و یکى از رسالتهاى خود را، تسهیل تعاملات و همکارى‌هاى فناورانه مى‌د‌اند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  رویکردهای راهبردی معاونت علمي و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیپلماسی فناوری و همکاری‌های بین‌المللی یکی از مهم ترین فعالیت های معاونت است که گزارش عملکرد این بخش در سه سطح توسعه کسب‌ و کار بین‌المللی، تبادل فناوری و دیپلماسی فناوری ارائه می‌شود.

رویکردهای حوزه دیپلماسی فناوری و همکاری‌های بین‌المللی

دیپلماسی فناوری و همکاری‌های بین‌المللی، یکی از راه‌های ایجاد مزیت نسبی برای توسعه فناوری‌ها و پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور است. معاونت علمی و فناوری، به مقوله دیپلماسی فناوری و همكاري‌هاي بین‌المللی با هدف زمینه‌سازی برای افزایش ارتباطات علمی، فناوری و نوآوری با دیگر کشورها و همچنین دستیابی به جایگاه مشخص و قابل توجهی از تجارت منطقه‌ای و جهانی محصولات دانش‌بنیان می‌نگرد و سعی دارد مسیر صادرات و انتقال فناوری را در کنار تبادلات هدفمند بین‌المللی تسهیل کند.

این معاونت با توجه به جايگاه فرابخشي خود و با توجه به اینکه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ،  موضوع دیپلماسی فناوری را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محول کرده‌اند، مدیریت هماهنگي كلان فعاليت‌هاي فناوري، نوآوري در دستگاه‌ها و نهاد‌هاي مرتبط با خارج از كشور، صادرات كالا‌ها و خدمات دانش‌بنيان، عرضه و تقاضاي فناوري (تبادل فناوري)، بسترسازي و توسعه ديپلماسي فناوري را در دستور كار خود دارد. معاونت، اقدامات خود در عرصه بین‌المللی را به‌طور‌کلی در سه بخش اصلی مرتبط با توسعه کسب وکار بین المللی فناوری (با تمركز بر صادرات)، تبادل فناوری (با تمركز بر كسب دانش فني از منابع خارجي) و دیپلماسی فناوری دنبال می‌کند.

معاونت علمی و فناوری در دوره جدید فعالیت‌ خود سعی کرده است، رابطه‌ای منطقی میان تلاش‌های خود در عرصه صادرات و انتقال فناوری و همچنین ارائه دستاوردهای کشور و توسعه روابط فناورانه از طریق دیپلماسی فناوری برقرار کند.

 

 

گزارش عملکرد توسعه کسب و کار بین المللی

دفتر توسعه کسب‌و‌کار بین‌المللی معاونت برای حمایت از شرکت‌های دانش‏بنیان، اقدام به بررسی مشکلات و ضعف‏های موجود بر سر راه کسب ‌و‌کار بین‏الملل این شرکت‌ها کرده و برای توانمندسازی آن‌ها برای ورود به بازارهای بین‏المللی و به عبارت دیگر بین المللی سازی آنها تلاش کرده است.

 

اقدامات در راستای توانمندسازی توسعه صادرات شرکت‏های دانش‏بنیان

كريدور خدمات صادرات محصولات دانشبنيان برای ارائه خدمات و مشاوره‌های تخصصي به شركتهاي دانش‌بنيان در راستاي توانمندسازي و توسعه كسب و كار بين‌المللي آنها (خدماتي از قبيل ثبت پتنت، اخذ مجوزها و استانداردهاي بين‌المللي، انجام تحقيقات بازار در سطح بين‌المللي، طراحي صنعتي و بستهبندي صادراتي، تسهيل نقل و انتقالات مالي، خدمات بازرگاني و حمل و نقل و ...) ایجاد شده است.

بر مبنای آیین‌نامه حمایتی تدوین شده در نیمه دوم سال 93، در 10 ماهه اول سال 94، تعداد 650 درخواست از 330 شرکت دانش بنیان به کریدور ارسال شده است. از این تعداد درخواست‌ها 489 درخواست تأیید شده‌اند که 266 درخواست از 148 شرکت تا کنون مورد حمایت قرار گرفته است.

حمايت از حضور شركتهاي دانش‌بنيان در رويدادهاي نمايشگاهي از طریق کریدور خدمات صادرات در سطح بين‌الملل به صورت انفرادی یا از طريق برگزاري پاويونهاي تخصصي و همچنین برگزاري نمايشگاه‌هاي اختصاصي -تخصصي در كشورهاي هدف صادراتي نیز از دیگر اقدامات معاونت امور بین‌الملل است.

حمایت از حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل، پاویون تخصصی هایتک ایران در نمایشگاهINNOPROM  روسیه، نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد، پاویون تخصصی هایتک ایران در نمایشگاه بین‏المللیArabLab  امارات متحده عربی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی، نمایشگاه فناوری‏های پیشرفته زیمبابوه، پاویون تخصصی هایتک ایران در نمایشگاه NEVA روسیه در حوزه صنایع دریایی، پاویون تخصصی هایتک ایران در نمایشگاه MAX روسیه در حوزه صنایع هوایی، پاویون تخصصی هایتک ایران در  نمایشگاهGITEX امارات در حوزه ICT، پاویون تخصصی هایتک ایران در نمایشگاه BIOTECHNICA آلمان در حوزه زیست فناوری و پاویون تخصصی هایتک ایران در نمایشگاه  MEDICAآلمان در حوزه تجهیزات پزشکی از مهم ترین اقدامات معاونت بین الملل در دفتر توسعه کسب و کار بین الملل محسوب می شود.

 

 

اقدامات در راستای پشتیبان‏سازی توسعه صادرات شرکت‏های دانش‏بنیان

حمايت از ايجاد شركتهاي مديريت صادرات با هدف ايجاد زيرساختهاي اطلاعاتي لازم براي صادرات محصولات دانش‌بنيان از طريق انتخاب خوشه‌هاي تخصصي صادرات‌گرا در حوزه‌هاي مختلف فناوري از قبيل زيست فناوري، فناوري اطلاعات و ارتباطات، پزشكي و تجهيزات پزشكي، صنايع هوایی از جمله اقدامات دیگر معاونت بین الملل ذیل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل است.

 

شرکت‌های مدیریت صادرات ایجاد شده با حمایت دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل

شرکت خدمات فناوری تک‏چی شرق (حوزه برق و الکترونیک)، شرکت مدیریت صادرات گیاهان دارویی راهبر سیستم دانش (حوزه داروهای گیاهی)، شرکت تجارت آفرین پایدار (حوزه تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی) و

شرکت توسعه گستر نیکان آرمان (تجهیزات آزمایشگاهی) از جمله شرکت هایی است که با حمایت معاونت امور بین الملل در حوزه مدیریت صادرات فعالیت می کنند. همچنین شرکت های مدیریت صادرات صهفا در حوزه صنایع هوایی و فضایی و نورآفرین ایده جهت مدیریت صادرات تجهیزات فتونیک و ابزار دقیق در سال آتی با حمایت معاونت علمی، فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

 

حمايت از ايجاد پايگاه‏هاي صادراتي

حمایت از ایجاد پایگاه های صادراتی در کشورهای هدف در راستاي توسعه صادرات محصولات دانش‏بنيان به اين كشورها از طريق ارائه خدمات مرتبط با صادرات به شركتهاي دانش‌بنيان صادراتي و داراي قابليت صادرات از دیگر فعالیت های معاونت امور بین الملل است.

ایجاد پایگاه صادراتی محصولات دانش بنیان ایران به عراق و ترکیه در حوزه کشاوری، پایگاه صادراتی عمان و شرق آفریقا و همچنین جنوب شرق آسیا مالزی/ کوالالامپور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد پایگاه صادراتی داروهای گیاهی ایران به چین و جنوب شرق آسیا از مهم ترین اقدامات در سال گذشته بوده است.

 

اقدامات در راستای ایجاد زیرساخت های اطلاعاتی توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان

عقد قرارداد برای اجرای طرح "ایجاد تناظر میان فهرست کالاهای دانش بنیان با سیستم هماهنگ شده کدگذاری کالا (HS Code) گمرکی 8 رقمی موجود و تعیین کدهای جدید فرعی 8 تا 10 رقمی و همچنین اجرای طرح "تهیه بانک اطلاعاتی و ایجاد پورتال محصولات فناورانه صادراتی کشور" از دیگر اقدامات این معاونت است.

 

اقدامات در جهت کمک به تامین مالی شرکت های دانش بنیان صادراتی

در سال 1394 بسته حمایت از صادرات جهت ارائه تسهیلات ارزان قیمت از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان صادراتی ذیل 8 سرفصل مجزا طراحی شد و در خرداد همان سال توسط هیئت عامل صندوق به تصویب رسید و فرصت تامین مالی برای شرکت های صادراتی بدین طریق میسر شد. همچنین بسته تضمین صادرات نیز در دفتر توسعه کسب و کار با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق ضمانت صادرات در حال طراحی است و در سال آینده ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

 

اقدامات در راستای ایجاد زیرساخت‏های قانونی توسعه صادرات شرکت‏های دانش‏بنیان

تدوين سند "چارچوب راهبرد ملي توسعه صادرات محصولات دانش‌بنيان و كسب و كار بين‌المللي"، تدوین "آیین‌نامه حمایت از ایجاد و توسعه واسطه‏های تجاری" و دستورالعمل‏های پیوست آن شامل دستورالعمل حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‏های مدیریت صادرات و دستورالعمل حمایت از ایجاد و توسعه واسطه‌های تجاری و صادراتی، تدوین برنامه توسعه تولید محصولات دانش‌بنیان موضوع ماده 43 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در حوزه موارد مرتبط با صادرات ذیل برنامه اول (تحریک تقاضا بهمنظور افزایش تولید و صادرات محصولات دانشبنیان) و برنامه دوم (ایجاد زیرساخت توسعه تولید، بازار و صادرات محصولات دانشبنیان) و همچنین اعلام نظر در خصوص برنامه ششم توسعه و برگزاری جلسات و حضور فعال در جلسات کمیسیون‌های مختلف اتاق بازرگانی، کشاورزی و صنعت ایران اعم از اتاق صادرات ایران، کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کار نوین دانش بنیان اتاق ایران جهت شناسایی گلوگاه‌های کسب و کارهای دانش بنیان و تلاش در جهت رفع موانع تولید و صادرات داشن بنیان مهم ترین اقدامات معاونت امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان شده است.

استفاده از ظرفیت های سازمان توسعه تجارت، جمعیت هلال احمر ایران، اتاق صادرات ایران و نیز شورای تجار ایران با سایر کشورها از دیگر اقدامات معاونت جهت توسعه ظرفیت و زیرساخت صادرات کالاهای دانش بنیان است.

 

فعالیت‌های تبادل و انتقال فناوری

معاونت علمی و فناوری به منظور بررسی مشکلات موجود بر سر راه تأمين فناوري و همكاري‌ شركت‌هاي داخلي فعال در حوزه فناوري‌هاي جديد با مجموعه‌هاي متناظر خود در خارج از كشور اقدام به بهره‏برداری از ظرفیت تعاملات بین‏المللی کشورمان با سایر کشورها اعم از تعاملات دوجانبه و چند جانبه کرده است.

به عبارتی دیگر، معاونت از طريق ايجاد مزيت، تشکیل پیمان‌های دوجانبه، بهره‏برداری از ظرفیت تعاملات موجود از طریق انجام هماهنگي‌هاي بين بخشي، ارتقاي ظرفيت‌هاي داخلي را با استفاده از توانمندي ساير كشورها در دستور كار دارد.

برخي از اقدامات انجام شده در همین راستا شامل اجراي برنامه همكاري‌هاي دوجانبه با كشورهاي داراي اولويت بالا جهت همكاري‌هاي فناوري است؛ اين ساختار در مورد كشورهاي روسيه و چين در سطوح متفاوت اجرايي شده و در مورد برخی كشورهاي ديگر نیز در دست بررسی است.

روسيه

 كميسیون عالي‌ همكاري‌هاي فناوري ايران و روسيه از شهریور 1394 در سطح معاون رئيس‌جمهور تشكيل شده است و پيگيري موضوعات مورد توافق با محوريت فناوری‌های پیشرفته را در دستور كار دارد. در راستاي تشكيل كميسیون مذكور، تا زمان تهيه گزارش حاضر، دستيار ويژه رئيس‌جمهور روسيه در صدر هيأتي متشكل از نمايندگان بخش دولتي و خصوصي و اعضاي آكادمي علوم اين دو كشور، دو مرتبه (ارديبهشت 93 و فروردين 94) رییس‌جمهور تاتارستان و تعدادی از اعضای کابینه به همراه هیات 40 نفره از بخش خصوصی در اسفند 93، و همچنین معاون نخست وزیر روسیه به همراه هیاتی عالی‌رتبه در آبان 94‌ به كشورمان سفر کرده‌اند.

از طرف دیگر، معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور كشورمان نيز در صدر هيأتي بلندپايه متشكل از بخش خصوصي و دولتي در آبان‌ماه سال 93 و همچنین شهریورماه سال 94  به كشور روسیه سفر كرده‌ و از پیشرفته‌ترین مراکز تحقیقاتی آن کشور بازدید کرد. به موازات سفرهای رسمی مذکور، هيأت‌هايي متشكل از دانشمندان و صاحبان صنايع روسي و ايراني به دو كشور سفر كرده‌ و ضمن آشنایی با توانمندی‌های یکدیگر در خصوص همکاری در حوزه علوم و فناوري‌هاي جديد رایزنی کرده‌اند.

در چارچوب تشکیل کمیسیون مذکور، 10 کارگروه تخصصی در سطح معاون وزیر و یا مدیرکل بین دو کشور در حوزه‌های فضایی، هوایی، علوم شناختی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، همکاری‌های دانشگاهی، مگاساینس، فناوری اطلاعات، انرژی و همکاری‌های منطقه‌ای ایجاد شده است. برای تسهیل و هدایت همکاری‌های دو کشور طراحی و ایجاد مجموعه‌ای از زیرساخت‌های لازم مورد توجه قرار گرفته است که از جمله آنها می‌توان به صندوق مشترک دانش، مهارت وفناوری ایران و روسیه، پیمان پولی دوجانبه به عنوان بستر مبادلات بانکی بین ایران و روسیه، طرح مکانیزم‌های تشویقی جهت تقویت تعاملات علم و فناوری بین دو کشور و برگزاری نشست‌هاي تبادل فناوري اشاره کرد

در نتیجه اقدامات فوق، برای اولین بار امکان همکاری میان دو کشور در پیشرفته‌ترین فناوری‌ها فراهم شده است که در قالب حدود 30 عنوان پروژه عمدتاً با محوريت بخش خصوصي، دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي بين دو كشور در حال رایزنی است.

به عنوان نمونه، مواردی همچون همکاری‌های مشترک مرتبط با تدوين استانداردهاي مشترك ثبت دارو، صادرات تجهيزات پزشكي ساخت ايران به روسيه، همكاري در حوزه مداواي سرطان، همكاري‌هاي متعدد در حوزه دانشگاهي (با محوريت دانشگاه‌های تهران، صنعتي شريف و شهيد بهشتي از سوي ايران با دانشگاه‌هاي دولتي لامانوسف مسكو و فدرال كازان از سوي طرف روس)، همکاری در فناوری‌های مرتبط با علوم شناختي، تعامل پارك‌هاي فناوري، پروژه‌های مشترک مرتبط فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ در دستور كار قرار دارد. نتیجه این همکاری‌ها در سال گذشته شکل گیری 22 قرارداد منعقد شده و یا در شرف انعقاد با طرف روسی بوده است.

لازم به‌ذكر است، كشور روسيه اولين كشوري است كه در آن، كشورمان از سال‌ها پيش رايزني فناوري داشته است که در حال حاضر فعال و تحت نظارت اين معاونت، پيگيري‌هاي ويژه در اين خصوص در دستور كار قرار گرفته است.

 

چین

 با توجه به ظرفيت علمي و فناوري كشور چين، ايجاد و توسعه همكاري‌هاي مشترك در حوزه علمي و فناوري با كشور مذكور، از چند سال پيش در دستور كار اين معاونت قرار دارد. در این راستا همکاری با آکادمی علوم چین برای حمایت از تحقیقات مشترک، همکاری با وزارت علوم چین در ایجاد پارک فناوری و راه‌اندازی مرکز نانو ایران / چین از مهمترین اقدامات اخیر است.

ایجاد صندوق مالی مشترک راه ابریشم: همكاري با آكادمي علوم چين به‌عنوان بزرگترين آكادمي علوم دنيا با بیش از 120 انستيتو ملي در دستور كار معاونت علمي و فناوري قرار داشت است و در اين راستا رئيس آكادمي مذكور دو نوبت در ارديبهشت‌ و بهمن سال 94 به دعوت معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور به ايران سفر کرد. تعاملات و رایزنی‌های صورت‌گرفته میان طرفین منجر به طراحی و ایجاد یک صندوق مالی مشترک برای تقویت همکاری‌های علمی و فناوری میان معاونت علمی و فناوری و آکادمی با عنوان "صندوق علمی راه ابریشم" شد که سند تفاهم مربوط به آن نیز در خلال سفر رییس جمهور چین به کشورمان در بهمن به امضای طرفین رسیده و بلافاصله فرآیندهای اجرایی آن نیز آغاز شد.

این صندوق بطور مشخص با تخصیص حمایت مالی در سه روش 1) انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، 2) برگزاری کارگاه‌های مشترک و 3) برنامه‌های تبادل محققین؛ همکاری میان طرفین را در فناوری‌های پیشرفته تسهیل می‌کند.

همکاری در ایجاد پارک فناوری مشترک: طرح ايجاد پارك فناوري‌ پيشرفته با كشور چين در تهران با توجه به تجربه موفق كشورمان در ايجاد پارك‌هاي فناوري و نيز تجربه چيني‌ها درخصوص ايجاد پارك فناوري مشترك با ديگر كشورها در خلال سفر جناب آقاي دكتر روحاني، رئيس‌جمهور به چين در ارديبهشت‌ماه سال 93 مطرح و در دستور پيگيري توسط اين معاونت قرار گرفت.

در ادامه و پس از رایزنی‌های متعدد با وزارت علوم چین، «تفاهم‌نامه همکاری در ایجاد پارک علمی» با هدف حضور طرف چینی در فاز توسعه پارک فناوری پردیس در خلال سفر رییس جمهور چین به کشورمان در بهمن به امضا رسید. شایان ذکر است ترغیب شرکت‌های چینی به ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در این پارک می‌تواند از مزایای این همکاری باشد.

ایجاد مرکز نانو ایران/ چین: طبق توافق انجام شده میان پارک فناوری سوژو چین با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو این معاونت، مرکز مشترکی به میزبانی طرف چینی در محل پارک سوژو در منطقه نانوپولیس تاسیس و از ابتدای سال جاری فعالیت خود را در راستای تعریف پروژه‌های همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه نانو و نیز صادرات محصولات نانوفناوری ایران به چین آغاز کرده است. از مهمترین فعالیت‌های انجام شده این مرکز در سال جاری می‌توان به امضای 3 تفاهم نامه همکاری بین شرکت های ایرانی و چینی در زمینه مواد و تجهیزات نانو، برگزاری برنامه‌های تناظریابی (matchmaking) با حضور 9 شرکت ایرانی و بیش از 40 نفر نمایندگان شرکت های چینی و برگزاری 2 کارگاه‌ آموزشی در مدارس سوژو اشاره کرد.

 

سایر کشورها

ایجاد ساختارهای تسهیل‏کننده همکاری‌‌‌های فناوری و تبادل فناوری با سایر کشورها همچون بهره‏گیری از ظرفیت کمیسیون‏های مشترک و تشکیل کارگروه‏ها و کمیته‏های تخصصی فناوری با شرکت دستگاه‏های متناظر دوطرف از جمله در خصوص کشورهای اندونزی، اتریش، صربستان، قزاقزستان، برزیل؛ طراحی و ایجاد صندوق مالی مشترک با طرف‌های نظیر در کشورهای چین، تاتارستان و مجارستان برای حمایت از همکاری‌های فناوری طرفین؛ تعریف برنامه‏های ایجاد پارک‏ فناوری مشترک میان ایران- اندونزی، ایران- چین و ایران- سنگاپور و تهیه و اجرای برنامه‌های همکاری دوجانبه با کشورهای هدف در حوزه‌ علم و فناوری و حمایت از شکل‌گیری همکاری‌های فناوری با محوریت بخش خصوصی کشور، از قبیل حمایت از تدوین برنامه جامع و پروژه‌های پایلوت توسعه منابع طبیعی با مشارکت طرف فرانسوی، حمایت از طراحی، تولید و بکارگیری قوای محرکه کم مصرف یورو 6 با مشارکت طرف اتریشی، حمایت از تولید پروتزها و مفاصل مصنوعی با مشارکت طرف کرواسی، حمایت از طرح رصد تغییرات اقلیمی و آّب هوایی کشور با مشارکت طرف سوئدی، حمایت از همکاری در حوزه بیماریهای صعب العلاج با انستیتو تحقیقات تجربی چک از دیگر روابط ایران با دیگر کشورها در حوزه توسعه علم و فناوری است.

همچنین به‌منظور بهره‌برداری از فرصت حضور در مجامع بین‌المللی در جهت تبیین دیدگاه‌ها، رویکردها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه فناوری و نوآوری در راستای توسعه تعاملات و همکاری‌های فناوری بین‌المللی کشور، ضمن حضور معاون محترم علمی و فناوری رییس‌جمهوری در برخی رویدادهای معتبر در حوزه علم و فناوری مانند اجلاس سالانه علم و فناوری در جامعه در کشور ژاپن در سال 2014 با موضوع "جمعیت و منابع"، همایش اقتصادی ایران و اروپا در اتریش در سال 2015، سخنرانی با موضوع "فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پیشرفته در ایران"، اجلاس جهانی علم در مجارستان در سال 2015، سخنرانی با موضوع "همکاری در چالش‌های بین‌المللی؛ اقدامات و موانع" و کنفرانس آکادمی علوم جهان اسلام در سال 2015، دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در خصوص محوریت علم و فناوری در تعاملات بین المللی در عرصه جهانی منعکس شده است.

تهیه گزارشی در زمینه پایش وضعیت رشد کشور در حوزه علم: به منظور ارائه تصویر شفاف و واقعی از وضعیت علم، فناوری و نوآوری کشور و نیز تحلیل توانمندی‌ها و چالش‌های کشور در این حوزه‌ها، معاونت علمی و فناوری ریاست‌‏جمهوری با همکاری "سازمان ‏کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد)" اقدام به تهیه گزارشی در زمینه پایش وضعیت ‏رشد کشور در این حوزه (علم، فناوری و نوآوری) کرده است که نتایج آن در قالب یک گزارش در سطح بین‌المللی در ابتدای سال 1395 منتشر خواهد شد.

حمایت از توسعه "هوشمندی فناوری" در سطح موسسات تحقیقاتی و شرکت‌های صنعتی بزرگ فعال در توسعه فناوری و همچنین دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده کشور در حوزه فناوری‌های راهبردی، حمایت از تدوین پیوست فناور برای قراردادهای بزرگ کشور با طرف های خارجی، حمایت از جذب سرمایه خارجی در فناوری های پیشرفته، حمایت از برگزاری نمایشگاه‏های بین‏المللی از قبیل اینوتکس در سال‏های 2014 و 2015، حمایت از ارتقای شبکه‌هاي بين‌المللي انتقال و تبادل فناوری كه با ابتكار عمل كشورمان تأسيس شده‌اند، مانند شبكه (تی تن) كه در سطح 8 کشور اسلامی در حال توسعه تشكيل شده است و پيگيري عضویت بنیاد ملی علم ایران در موسسه بین‌المللی تحلیل کاربردی سیستم‌ها با هدف پرداختن به موضوعات مرتبط با سیاستگذاری در حوزه‌های انرژی، اقلیم، غذا، آب و فقر، برگزاری بیستمین اجلاس سالانه آکادمی علوم جهان اسلام با شرکت دانشمندان و متخصصان بیش از 21 کشور جهان به منظور توسعه علمی و فناوری کشورهای اسلامی با شعار" علم، فناوری و نوآوری، ایجاد آینده مشترک برای بشریت نیز از دیگر اقدامات این معاونت است.

 

 فعالیت‌های حوزه دیپلماسی فناوری

معاونت علمی و فناوری با رویکرد دیپلماسی فناوری، از ظرفیت دستگاه دیپلماسی کشور برای توسعه همکاری‏های علمی و فناوری با سایر کشورها بهره برده و وزارت امور خارجه نیز در تعامل با معاونت علمی با بهره‏گیری از ظرفیت گفتمان علم و فناوری و دستاوردهای علمی و فناوری کشور، توسعه مناسبات سیاسی با سایر کشورها را دنبال می‏کند.

امضای برنامه اقدام مشترک میان معاون محترم علمی و فناوری رییس جمهور و وزیر محترم امور خارجه: در همایش سراسری سفرا و نمایندگی‏های ایران در خارج از کشور، مهم‏ترین مواد این برنامه عبارتند از ایجاد مبحث دیپلماسی علم و فناوری به عنوان واحد آموزشی در دانشکده روابط بین‌الملل، تشکیل گروه پژوهشی- مطالعاتی دیپلماسی علم و فناوری در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، برگزاری دوره‏ آموزشی دیپلماسی فناوری برای دیپلمات‏های اعزامی وزارت امور خارجه، استفاده از ظرفیت کمیسیون‌های مشترک برای پیشبرد همکاری‌های علم و فناوری با کشورها و غیره در این برنامه مشترک ارائه شده است.

معرفی مفهوم دیپلماسی علم و فناوری به کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و مشارکت در برگزاری اجلاسی در این زمینه در كشور هند،     پیشنهاد و طراحی ساز و کار استفاده از ظرفیت دیپلماتیک سفرهای رئیس‏جمهور برای توسعه همکاری‏های علمی و فناوری با سایر کشورها و نیز همراهی شرکت‌ها و تشکل‏های دانش‏بنیان با وی، تهیه مصوبه " دیپلماسی علم و فناوری کشور" و ارائه به شورای‏عالی انقلاب فرهنگی جهت تصویب، حمایت از دانشگاه‏های برتر برای دعوت از برندگان جایزه نوبل و دانشمندان بسیار برجسته جهاني (سفر 4 برنده جایزه نوبل)، برگزاری جلسات توسعه دیپلماسی فناوری با حضور سفرا، رایزنان و وابسته های وزارت امورخارجه جهت آشنایی با ادبیات دیپلماسی فناوری و ارتقا توان داخلی در راستای جهت‏دهی همکاری‏های فناورانه بین المللی دیگر اقدامات این معاونت در حوزه فعالیت های دیپلماسی فناوری است.

همچنین تعریف کارگروه‏های تخصصی علم و فناوری در کمیسیون‏های مختلف و استفاده از این ظرفیت جهت تبادل فناوری، تدوین و ثبت تجربیات حرفه‏ای مدیران کلان و سیاستگذاران عرصه دیپلماسی علم و فناوری ( 4 مورد)، ترویج ادبیات دیپلماسی فناوری از طریق برگزاری نشست‏های هم‏اندیشی با توجه به رویکرد‏ها و  موقعیت سیاسی و فنارانه کشور، ترویج ادبیات دیپلماسی و اطلاع رسانی از طریق سامانه الکترونیکی وشبکه های اجتماعی و برگزاری نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‏های ج.ا.ایران در حاشیه نهمین نشست روسای مجالس کشورهای سازمان همکاری اسلامی و ارائه بخشی از توانمندی‏های ج.ا.ایران در حوزه نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی نیز به عنوان اقدامات دیگر در این حوزه اعلام شده است.

 

پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم