راندمان سلول‌های خورشيدی پليمری افزایش یافت

راندمان سلول‌های خورشيدی پليمری افزایش یافت


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 44193
محققان در طرحی پژوهشی موفق به ساخت نوعی سلول خورشیدی پلیمری شدند که طول عمر و راندمان این سلول ها را افزایش دادند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در حال حاضر سامانه های فتوولتاییک به دلیل تبدیل مستقیم انرژی خورشیدی به الکتریکی و مزایای دیگری همچون قابلیت اطمینان بالا و عدم ایجاد آلودگی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این اهمیت و توجه باعث تعریف طرحی پژوهشی توسط محققان کشور شد. این طرح با عنوان «بهبود پايداری و افزايش راندمان سلول های خورشيدی پليمری يا پروسكايتی با استفاده از مواد تغيير فاز» با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.

به گفته مجری این طرح پژوهشی، با انجام این پروژه سلول خورشيدی پليمری و يا پروسكايتی ساخته شد. برای ساخت سلول روش های آسان، مقرون به صرفه و در دمای پایین مورد توجه قرار گرفت. البته در این طرح طول عمر سلول ها را بهبود دادند و برای این بهبود و افزایش راندمان سامانه خنک کننده حاوی مواد تغییر فاز را طراحی کردند. اصلاح سامانه خنک کننده به گونه ای انجام می شود که علاوه بر کنترل دمای سلول از نفوذ رطوبت به آن نیز جلوگیری کند.

بنابراین با انجام این تحقیق دانش فنی و همچنین سامانه خنک کننده برای سلول های خورشیدی پلیمری و پروسکایتی تولید شد. اين سلول های خورشيدی می تواند برای توليد برق در منازل يا بر سقف ماشين های خورشيدی برای توليد انرژی الکتريکی مورد استفاده قرار گيرد.

بر اساس این گزارش، سلول های خورشيدی پليمری و هيبريدی آلی-غيرآلی مانند پروسكايتی به دليل داشتن انعطاف‌پذيری ذاتی، هزينه كم، فرايند محلولی و روش‌های سريع ساخت مورد توجه بسياری از محققان قرار گرفته اند. اگرچه عوامل بسياری از جمله رطوبت بر پايداری سلول موثر هستند. اما دما از جمله مهم ترين عامل های تخريب اين سلول ها گزارش شده است. همچنين عامل دما بر تمامی مشخصات الكترونيكی سلول موثر است. از اين رو ممانعت از افزايش دمای سلول خورشيدی تحت تابش می تواند به افزايش طول عمر اين سلول ها کمک کند. يكی از روش های قابل استفاده، كنترل دمای سلول و ممانعت از گرم شدن آن است كه می تواند با استفاده از مواد تغيير فاز انجام شود كه در اين طرح مورد مطالعه قرار گرفت. پس در اين پروژه، طراحی و ساخت سامانه خنك كننده برای اين سلول ها با استفاده از مواد تغيير فاز مناسب انجام شد. همچنين، با توجه به اثرات تخريبی نفوذ رطوبت به سلول مطالعات بر كنترل نفوذ رطوبت با استفاده از سامانه خنك كننده كه شامل مواد تغيير فاز می شود نيز انجام می شود.
پایان پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم