رقابت در کشف ذخایر نهفته نفتی
گذری بر پرونده شیل‌های نفتی(2) ؛

رقابت در کشف ذخایر نهفته نفتی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 38539
ایران باید در مسابقه کشف ذخایر شیل‌های نفتی و گازی وارد شده و سعی کند فناوری‌های مورد نیاز در این عرصه را کسب کرده و آنها را توسعه دهد.



ایران باید در مسابقه کشف ذخایر شیل‌های نفتی و گازی وارد شده و سعی کند فناوری‌های مورد نیاز در این عرصه را کسب کرده و آنها را توسعه دهد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزایش تولیدات نفتی بر اقتصاد هر کشوری تاثیرات چشمگیری دارد. روزگاری زغال سنگ منبعی برای تولید انرژی بود اما امروزه گاز طبیعی جایگزین آن شده است. در این میان نفت شیل نیز منبعی دیگر از نفت است از منابع غیر متعارف نفت محسوب می شود.


نگاهی به اکتشاف شیل نفتی در ایران جالب است چرا که اخیرا اکتشافات قابل توجهی در زمینه شیل های نفتی انجام شده است. ذخایر عظیم شیل نفتی در ایلام و قالی کوه لرستان وجود دارد. طبق اعلام مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت در قالی کوه لرستان در شیل های نفتی موجود در سازندهای سرگلو (ژوراسیک میانی) و گرو (کرتاسه زیرین) که ضخامت و حجم قابل قبولی دارند. در حدود 2 میلیارد بشکه نفت شیلی در جا داریم که از نوع نفت سبک محسوب می شود. طبق این گزارش میزان نفت دهی شیل های نفتی قالی کوه در استان لرستان به طور به طور میانگین 83 لیتر بر تن برآورده شده است.

داود حبیبی کیا معاون نفت و گاز ستاد توسعه فناوری های حوزه انرژی معاونت علمی درباره این موضوع اظهار کرد: بر اساس ویژگی های زمین شناختی پیش بینی می شود که منابع گسترده ای از شیل های نفتی و گازی در استان های قم و خراسان جنوبی نیز وجود داشته باشد. در هر حال ایران باید در مسابقه کشف ذخایر شیل های نفتی و گازی وارد شده و سعی کند فناوری های مورد نیاز در این عرصه را کسب کرده و آنها را توسعه دهد.

به گفته وی، هزینه تولید نفت خام از ذخایر متعارف در ایران بشکه ای 10 دلار اعلام شده در حالی که هزینه استخراج نفت شیل در دنیا بسته به فناوری‌های مورد استفاده به حدود 40 تا 80 دلار در هر بشکه می رسد. از این رو به طور منطقی استحصال نفت شیل در ایران با هزینه های استخراج فعلی از نظر اقتصادی امکان پذیر نیست مگر اینکه قیمت نفت خام به بیش از 70 دلار در هر بشکه برسد که در این صورت می توان نگاه جدی تری به این ذخایر داشت.
حبیبی کیا همچنین بیان کرد: البته با توسعه فناوری های پیشرفته مربوط به استحصال نفت شیل در امریکا هزینه استخراج این نوع نفت به بشکه ای 20 تا 30 دلار کاهش یافته است. بدین ترتیب در حال حاضر تا زمانی که فناوری های پیشرفته مربوط به این حوزه در کشور وارد یا برای بومی سازی آن اقدامی نشود امکان استخراج نفت شیل برای ایران فراهم نیست. بدین ترتیب چالش های پژوهشی باید در راستای توسعه فناوری های استخراج نفت شیل و گاز شیل و کاهش هزینه تولید آنها قرار گیرد.

وی به مشکلات در ارتباط با تولید نفت شیل اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از این مشکلات زیست محیطی است. بر اساس آمارهای موجود برای تولید هر 100 هزار بشکه نفت شیل 10 میلیون تن گاز گلخانه ای منتشر می شود. استخراج هر بشکه نفت شیل به 5.2 بشکه آب نیاز دارد و هر 100 هزار بشکه نفت شیل به 12 هزار مگاوات برق نیاز دارد.
بنابراین با توجه به تمامی مواد گفته شده برای اقتصادی بودن تولید نفت شیل باید قیمت جهانی نفت خام به ازای هر بشکه بیشتر از 60 دلار باشد علاوه بر آن به علت جریمه های اعمالی بر تولید گازهای گلخانه ای تا سال 2035 میلادی بر هزینه های تولید نفت شیل به ازای هر بشکه 7.5 دلار اضافه می شود.


انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم