رویارویی با چالش‌های نوسانات اقلیمی در جهان

رویارویی با چالش‌های نوسانات اقلیمی در جهان


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 39075
موضوعات خشكسالي، گرمايش جهاني و تغيير اقليم از چالش‌هاي مهم حال حاضر جهان به شمار مي آيند؛ كه مي توانند باعث وقوع نوسانات گسترده‌ در شرايط آب و هوايي كره زمين شوند.


موضوعات خشكسالي، گرمايش جهاني و تغيير اقليم از چالش‌هاي مهم حال حاضر جهان به شمار مي آيند؛ كه مي توانند باعث وقوع نوسانات گسترده‌ در شرايط آب و هوايي كره زمين شوند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ همواره نوسانات اقلیمی، موجب تغييرات وسيعي در الگوهاي آب و هوايي نظير توزيع بارش و رخداد پديده هاي حدي جوي شده و در پي آن باعث گسترش و تداوم خشکسالي‌، فرسايش خاك، بيابانزايي، وقوع ريزگرد و تخريب هاي زيست محيطي شده است، لذا كارگروه مقابله و سازگاري با  خشكسالي و تغيیر اقليم به عنوان یکی از چهار کارگروه با وظیف سياست گذاري و ارزيابي علم و فناوري، تقويت زيرساخت هاي علم و فناوري،  توليد، بازار و تجاري سازي، فرهنگ سازي، ترويج و آموزش عمومي امور مرتبط با مقابله و سازگاري با  خشكسالي و تغيیر اقليم به منظور رویایی با نوسانات اقلیمی در کشور بستر سازی میکند.
بر اساس این گزارش؛ نوسانات اقليمي يكي از ويژگي‌هاي طبيعي است، كه بر اثر آن ناهنجاري‌ها يي در روند پارامترهاي هواشناسي از جمله بارندگي و دما حاصل مي‌شود.، خشكسالي ها نشانة روشني از اين نوسانات به شمار میروند، كه بسياري از مناطق بويژه نواحي خشك و نيمه خشك دنيا را با شدتهاي زياد هر چند سال يكبار در بر مي‌گيرند.
خشكسالي بر خلاف خشكي كه يك پديده دائم و ويژگي ذاتي برخي از مناطق جهان است، پديده موقت است، كه تحت عنوان انحراف و كمبود مقدار آب در يك منطقه نسبت به ميانگين دراز مدت آن منطقه شناخته مي شود خواهد بود.
آسيب‌هاي خشكسالي در بخش توليدات گياهي و باغي باعث، کاهش درآمد روستائیان، افزایش قیمت محصولات کشاورزی، بایر ماندن زمین های کشاورزی،  هدر رفت سرمایه،  افزایش ریسک آتش سوزی در مزارع، کاهش بازدهی و کیفیت محصولات کشاورزی و باغی، افزایش آفات و امراض، خشک شدن درختان میوه و نابودی باغهای قدیمی وافزایش واردات میوه و محصولات کشاورزی و خروج ارز از کشور ميشود.
چنانکه مبناي روبرو شدن با خشکسالي، بصورت اقتضایی ومديريت بحران باشد،  هر ساله و در هر واقعه خشکسالي مقادير متنابهي انرژي اعم از اعتبارات، تلاش هاي فيزيکي، برنامه ريزي، تبليغات، آموزش، وقت و . . . .  به اين مهم اختصاص داده شده و به بخشي از خسارت ديدگان رسيدگي  و پس از رفع  تنگنا، آثاري از اين اقدامات به جاي نمي مانده است.
با رويكرد مديريت ريسك به جاي مديرت بحران و توسعه فناوری های مورد نیاز در شرایط خشکسالی بسیاری از این هزینه ها کاهش یافته و سرمایه گذاری نه تنهایک با مصرف نخواهد بود بلکه باعث هم افزایی و ماندگاری بیشتر خواهد شد.
بر اساس این گزارش؛ ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی با دعوت از متخصصان وصاحبنظران وزارتخانه ها (علوم، تحقيقات و فناوري، نيرو، جهاد كشاورزي و) و سازمان هاي ذيربط، انجمن هاي علمي و شركت هاي دانش بنيان در ابتدا نسبت به جمع آوري، تلفيق، تلخيص و به روز رساني اسناد بالادستي و تهیه پیش نویس سند خشکسالی اقدام و در ادامه فعالیت خود را در زمینه های توسعه فناوری های در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم