رویای واقعی
همراه با هوش مصنوعی/5

رویای واقعی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 31439
قابلیت‌های هوش مصنوعی این امکان را فراهم کرده است تا انسان بتواند رویای سپردن بسیاری از کارهای روزمره و تکراری به ماشین را به واقعیت تبدیل کند.

 

قابلیت‌های هوش مصنوعی این امکان را فراهم کرده است تا انسان بتواند رویای سپردن بسیاری از کارهای روزمره و تکراری به ماشین را به واقعیت تبدیل کند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید مسعود نیا پژوهشگر در حوزه هوش مصنوعی اظهار کرد: پدید آمدن تمدن و همه آنچه زندگی امروزی ما را ساخته است حاصل هوش انسان است. بکارگیری هوش مصنوعی در کنار هوش انسان می تواند به بروز پدیده هایی منجر شود که تا کنون از تخیل بشر فراتر نرفته بود. البته سودمندی این فناوری تنها در صورتی تضمین می¬شود که همه کشورها خود را متعهد به پیشرفت فناوری در راستای سود نوع بشر بدانند.
وی در ادامه بیان کرد: اما هوش مصنوعی چیست که تا حدی آینده بشر قرن 21 م را تحت تاثیر قرار می¬دهد که گروهی از دانشمندان تاثیرات آن را مهم¬تر از کشف الکتریسیته دانسته¬اند. از ماشین های خودران گرفته تا ربات های انسان نما که زمانی فقط در فیلم های علمی-تخیلی دیده می شد، تا چند سال دیگر به وفور در خیابان های شهرها به چشم خواهد آمد.
به گفته مسعودنیا، اگر تا دیروز هوش مصنوعی فقط در محیط های شبیه سازی رایانه ای خوب عمل می کرد، امروزه تا حدی پیشرفت کرده است که کارایی انسان را در خیلی از مسائل دنیای واقعی پشت سر گذاشته است. این قابلیت هوش مصنوعی این امکان را فراهم کرده است تا انسان بتواند رویای سپردن بسیاری از کارهای روزمره و تکراری به ماشین را به واقعیت تبدیل کند. اما برای عملی شدن این رویا باید تکلیف جنبه های مختلف حقوقی، اخلاقی و قانونی این مساله مشخص شود.
وی در ادامه با ذکر مثالی گفت: به عنوان یک نمونه، اگر یک خودروی خودران با خودروی دیگری تصادف کرد، مسئولیت با کیست ؟ سرنشینان خودرو، شرکت سازنده خودرو، سازمان بیمه گر یا دولت. در شرایطی این ابهام موجب رخداد وضعیت بغرنج تری هم خواهد شد. اگر این تصادف، به مرگ سرنشینان خودروو یا فرد ثالثی شود، حکم چه خواهد بود!؟
این پژوهشگر پیدایش این فناوری را موجب بروز شرایط جدید و به مراتب حیاتی تری دانست و ابراز کرد: اگر پای هوش مصنوعی به تسلیحات جنگی هم باز شود، وضعیت به مراتب بغرنج تر می شود. مساله ای که به دلیل امنیتی بودن این حوزه و افشا نشدن اطلاعات آن، شاید تا کنون هم به وقوع پیوسته باشد. فرض کنید پهپاد مسلحی که می تواند به صورت خودکار فردی را جستجو و ترور کند. واضح است که تفویض اختیار به ربات ها در حوزه تسلیحات ممکن است به یک فاجعه انسانی هم منجر شود.
مسعودنیا با بیان اینکه پیش بینی می شود آینده هوش مصنوعی به مساله ای مشابه مسائل جهانی و حساس مشابه انرژی هسته ای تبدیل شود بیان کرد: با وجود اینکه استفاده صلح آمیز آن می تواند کیفیت جنبه های مختلف زندگی انسان را بهبود دهد، اما از آن سو بکارگیری نظامی آن می تواند به فاجعه ای انسانی یا حتی از بین رفتن نسل بشر از کره زمین ختم شود. بنابراین برای هدایت صحیح این فناوری باید هر چه سریع تر در سطح نهادهای بین المللی تصمیم جدی گرفته شود تا از ورود آن ها به حوزه های حساس و نظامی جلوگیری کرد.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم