ریز جلبک‌ها روغن تولید می‌کنند

ریز جلبک‌ها روغن تولید می‌کنند


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 43727
محققان با انجام پژوهشی به توسعه روشی مناسب برای کمک به افزایش بهره‌وری فرآیند تولید زیست سوخت و تامین انرژی برای آینده کشور کمک کردند.

محققان با انجام پژوهشی به توسعه روشی مناسب برای کمک به افزایش بهره‌وری فرآیند تولید زیست سوخت و تامین انرژی برای آینده کشور کمک کردند.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در صدد بر آمدند تا با انجام طرحی پژوهشی فرآیند استخراج روغن از زیست توده را تسهیل کنند. این طرح با عنوان «مطالعه تجربی استخراج روغن از زیست توده به روش آب زیربحرانی» توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی مورد حمایت قرار گرفت تا مسیر حرکت گسترش و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر  هموارتر شود.

انجام این پژوهش به توسعه روشی مناسب برای کمک به افزایش بهره وری فرآیند تولید زیست سوخت و تامین انرژی برای آینده کشور کمک می کند. همچنین تسهیل تولید سوخت های جایگزین همچون بیودیزل را باید نتیجه دیگر این پژوهش بدانیم. 

 

اما هدف از اجرای طرح توسعه روشی جدید و کارآمد بدون استفاده از حلال های متدوال برای استخراج روغن از زیست توده ریز جلبک در شرایط آب زیر بحرانی است. آزمایش های مشابه برای استخراج روغن با حلال آب زیر بحرانی نشان می دهد که دمای مناسب استخراج 150 درجه سانتی گراد به بالا و تحت فشار تا حدود 20 بار است. با توسعه این روش استخراج روغن از ریز جلبک ها به عنوان منابع لایزال انرژی تجدیدپذیر و آنچه به عنوان نفت روی زمین خوانده می شود با کارآمدی بسیار بالاتر و مصرف انرژی کم تر انجام می شود. این پژوهش در مقیاس آزمایشگاهی انجام شد.

 

بر اساس این گزارش، توليد سوخت زيستي (biofuel) از منابع تجديدپذير زيست توده مانند ريزجلبك ها (Microalgae) يكي از مناسب ترين روش هاي دستيابي به منابع جديد انرژي است. ريزجلبك ها با توليد نزديك به 50% ماده خشك روغن، در عين دارا بودن سرعت بالاي بازتوليد و سطح كشت كوچك تر، منابعي سرشار از ماده اوليه براي توليد سوخت زيستي و از آن جمله بيوديزل به شمار مي‌آيند.

ريزجلبك ها با استفاده از نور خورشيد و دي اكسيدكربن موجود در هوا، روغن و ساير متابوليت ها را توليد مي كنند. ريزجلبك ها را مي توان بر پسآب هاي كشاورزي و صنايع غذايي نيز كشت داد. ريزجلبك ها منابعي با ارزش براي توليد فرآورده هاي طبيعي شامل مواد اوليه دارويي و ريزمغذيي ها نيز هستند.

 

در اين طرح پژوهشي، مطالعه تجربي روشي جديد و كارآمد براي استخراج روغن از زيست توده و از آن جمله ريزجلبك ها و بررسي امكان كاربرد صنعتي آن در كشور مد نظر است. روش هاي متداول فعلي شامل خشك كردن ريزجلبك و سپس استخراج روغن با پرس مكانيكي يا استخراج با حلال هاي صنعتي معمولي است و به ويژه مرحله خشك كردن، بسيار انرژي بر است.

همچنین در اين پژوهش، براي استخراج از فرآيندي كه با نام استخراج با آب زيربحراني خوانده مي شود به صورت ديناميك استفاده شد. پس در آن نيازي به مرحله پرانرژي خشك كردن وجود ندارد. اين فرآيند داراي مزاياي بسياري است و از مهمترين آنها استفاده از آب به عنوان حلالي سبز و غيرآلاينده است. آب زيربحراني، آب در فاصله دمايي 100 تا oC 374 است كه با اعمال فشار، از جوشش آن و توليد فاز بخار پيش گيري مي شود. این فناوری بيش از 7 سال است كه در سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران توسعه داده و تاكنون بيش 10 مقاله علمي پژوهشي درباره این موضوع چاپ شده و همچنین دستگاه ساخته در مقياس هاي مختلف به عنوان اختراع به ثبت رسيده است.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم