زیست‌فناوری می‌تواند 10 درصد تولید ناخالص ملی را از آن خود کند

زیست‌فناوری می‌تواند 10 درصد تولید ناخالص ملی را از آن خود کند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 70292
500 سال پیش از میلاد مسیح نخستین استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، سال 100 میلادي تولید نخستین آفت‌کش طبیعی و سال 900 میلادي کشف الکل توسط محمدبن زکریاي رازي. اینها تاریخچه مختصری از زیست‌فناوری هستند. فناوری پرکاربردی که در دنیا به یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد تبدیل شده است.

فناور‌های زیستی از جمله فناوری‌هایی هستند که بود و نبود و ادامه حیات برخی علوم به توسعه آنها وابسته است. مثلا صنعت کشاورزی، پزشکی، داروسازی، محیط‌زیست و غیره. این صنعت رو به رشد جهانی که از دل طبیعت برآمده است و جزء 7 فناوری برتر دنیا محسوب می‌شود این روزها بازار داغی دارد.

ارتقاء زيست‌فناوري يكي از اساسي‌ترين شاخص‌هاي تعيين‌كننده توسعه محسوب مي‌شود به همین دلیل همه کشورها برای استفاده از این فناوری با هم رقابت و هر سال نسل‌های جدیدی از آن را به دنیا معرفی می‌کنند. فناوری‌های مدرنی که به ارتقای علوم و فناوری‌های دیگر هم منجر شده‌اند.

توسعه این فناوری در ایران هم چند سالی است که با اتکا به توان داخلی روندی صعوی گرفته و ایران را به یکی از پیشروهای منطقه بدل کرده است. ایران در حوزه فناوری‌های زیستی در منطقه جایگاه نخست را کسب کرده و قرار است این پیشرفت‌ها با حمایت‌های ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شتاب بیشتری بگیرد.

آن‌گونه که مصطفی قانعی می‌گوید: اگر به توسعه همه جانبه این علم در کشور توجه شود، 10 درصد تولید ناخالص ملی به کمک آن تامین می‌شود. سندی در ستاد تعریف شده است که بر اساس آن باید یک و نیم درصد از زیست‌فناوری دنیا سهم ایران شود. طبق این سند، یک و نیم درصد دیگر هم باید به صادرات محصولات زیستی تعلق گیرد.

قانعی که در مراسم افتتاحیه رویداد مساله‌محور ره‌نشان صحبت می‌کرد ادامه داد: زیست‌فناوری این توانایی را دارد که 10 درصد تولید ناخلص ملی را از آن خود کند. صنعتی که بخش‌های مختلفی مانند دام، طیور، آبزیان، دارو، غذا و غیره را در دل خود جای داده است.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: ستاد به دنبال توسعه فناوری‌هایی است که ارزبری را کاهش می‌دهد. این کار وابستگی‌های اقتصادی را کمتر می‌کند. به همین دلیل تلاش می‌کنیم موضوعات زیستی را به چالشی برای نخبگان تبدیل کنیم و با توان آنها این نیاز را مرتفع کنیم.

به گفته وی، واگذار کردن چالش‌ها و رفع نیازهای فناورانه به دست تحصیل‌کردگان محقق می‌شود اما این موضوع را دیر متوجه شدیم.  یک نیاز باید در سطح دانشگاهی تبدیل به مساله‌ای علمی و راه حل آن توسط دانشجویان ارائه شود. در نهایت هم خروجی آن را در بازار ببنیم.

رویداد مساله محور ره‌نشان توسط بنیاد ملی نخبگان و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت آنلاین و حضوری برگزار شد.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
 زیست‌فناوری دریا در تولید ناخالص ملی سهیم می‌شود
زیست‌فناوری دریا در تولید ناخالص ملی سهیم می‌شود
97/10/25 - 10:31
 سهم حوزه زیست‌فناوری دریا در تولید ناخالص ملی افزایش می‌یابد
سهم حوزه زیست‌فناوری دریا در تولید ناخالص ملی افزایش می‌یابد
97/06/19 - 09:15
 افزایش سهم زیست‌فناوری در تولید ناخالص داخلی ضروری است
افزایش سهم زیست‌فناوری در تولید ناخالص داخلی ضروری است
96/09/13 - 14:22
بیشتر بخوانیم