سال گذشته بیش از 500  میلیارد ریال طرح کلان ملی فناوری به تصویب رسید
گفت وگو با رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی؛

سال گذشته بیش از 500 میلیارد ریال طرح کلان ملی فناوری به تصویب رسید


زمان مطالعه : 9 دقیقه
کد خبر : 22507
طرحهای کلان ملی فناوری از سوی معاونت علمی و فناوری حمایت می شوند، طرحهایی فناورانه و دانش بنیان، با قابلیت تجاری سازی هستند که به نیازهای اساسی و راهبردی کشور پاسخ می گوید.

طرحهای کلان ملی فناوری از سوی معاونت علمی و فناوری حمایت می شوند، طرحهایی فناورانه و دانش بنیان، با قابلیت تجاری سازی هستند که به نیازهای اساسی و راهبردی کشور پاسخ می گوید.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مطالعه، شناسايي و مشاركت فعال در زمينه تعريف و تدوين طرح هاي كلان ملي فناوري و نوآوري با همكاري نهادها و سازمانهاي ذيربط بر اساس نيازها و اولويت هاي اساسي و راهبردي كشور است که این کار در مرکز طرح های کلان ملی فناوری پیگیری می شود در واقع طرحهایی که با عنوان طرحهای کلان ملی فناوری از سوی معاونت علمی و فناوری حمایت می شوند، طرحهایی فناورانه و دانش بنیان، با قابلیت تجاری سازی هستند که اجرای آنها نیازمند مشارکت گسترده بازیگران مختلف است و به نیازهای اساسی و راهبردی کشور پاسخ می گوید. حمایت از این طرحها، با توجه به آثار آنها در تولید، خودکفایی و اشتغالزایی یکی از ابزارهای مهم در تحقق اقتصاد دانش بنیان به شمار می رود.

مرکز طرح های کلان ملی فناوری اهداف دیگری چون بررسي، ارزيابي و تصويب طرح هاي جديد، برنامه ريزي، نظارت و ارزشيابي طرح هاي مصوب و در حال اجرا، پشتيباني و حمايت هاي مالي و غير مالي از طرح هاي مصوب و در حال اجرا، پيگيري براي تجاري شدن نتايج و دستاوردهاي طرح هاي اختتام يافته در راستای رفع نیازهای اساسی و توسعه همه جانبه کشور، زمينه سازي به منظور بهره گیری از توان نخبگان و دانشمندان برجسته كشور در اجراي طرح هاي كلان ملي، بررسی راهبردهای اجرایی طرح های کلان ملی و بهره گیری از توان و تجربیات دیگر کشورها، شناسايي و كمك به بهره گيري از فرصت هاي ويژه در جهت رشد و توسعه فناوريهای نوین در كشور و ترویج فرهنگ همکاری گروهی و دسته جمعی برای دستیابی به اهداف کلان در طرح های ملی را نیز پیگیری می کند.

پیمان صالحی، رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری می گوید؛ حمایت از این طرحها، با توجه به آثار آنها در تولید، خودکفایی و اشتغالزایی یکی از ابزارهای مهم در تحقق اقتصاد دانش بنیان به شمار می رود و معاونت علمی و فناوری به عنوان یک نهاد فرادستگاهی، به منظور اجرای طرحهای کالن ملی، وزارتخانه ها، سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی را هماهنگ می‌کند و پیشبرد آنها را با استفاده از بودجه معاونت و نهادهای ذیربط حمایت مالی می‌کند. متن پیش رو، گفت و گو با رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری است.

·         آقای دکتر طرحهایی که تحت حمایت مرکز طرحهای کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری قرار می گیرند چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

یک طرح کلان ملی، طرحي فناورانه و دانش بنيان با سطوح بالای آمادگي فناوري است که ارزش افزوده اقتصادي فراواني دارد و از نظر اهميت، حيطه کار و پيچيدگي نیازمند تلاش مشارکتي و هماهنگ بين عناصر و بازيگران مختلف نظام نوآوري است و به رفع نيازهاي اساسي و راهبردي کشور در حوزه محصولات و خدمات مبتني بر فناوري و نوآوري کمک می کند.

در واقع خروجي طرحهاي کلان ملي فناوري و نوآوري در معاونت علمي معمولا محصولاتی است که برای اولین بار در کشور ساخته شده و به بهره برداری می رسند، به طوری که منجر به حل مشکل مهمی از

صنایع تولیدی مختلف در کشور شود.

مرکز طرحهای کلان ملی در مدیریت طرحها رویکردهای ویژه ای را دنبال می کند که در راستای سیاستها و رویکردهای کلی معاونت علمی و فناوری قرار دارد.

این مرکز در ابتدای فعالیت خود، به منظور حمایت از طرح های کلان توجه به بازار ملی، بیشتر به جنبه های فنی طرحها توجه می کرد و به صورت بالعوض از آنها حمایت می کرد. با آغاز فعالیت دولت یازدهم و

نگرش جدید این مرکز مبنی بر حمایت از تجاری سازی فناوری، در حال حاضر حمایت از طرحها از طریق اعطای وام صورت می گیرد به همین منظور، در زمان تصویب طرحها به جنبه های مربوط به بازار توجه بیشتری می شود تا مجری نیز در بازپرداخت وام با مشکل مواجه نشود. این رویکرد گرچه به دلیل نیاز بیشتر به بررسیها و رایزنی ها نسبت به رويکرد قبلي زمانبرتر است، اما به تضمین موفقیت طرحها

کمک می کند.

·         در سال گذشته چند طرح کلان ملی فناوری در مرکز به تصویب رسید؟

در سال 95 با توجه به بررسی و ارزیابی های به عمل آمده از طرح های متعدد پیشنهادی در مرکز طرح های کلان ملی فناوری، تعداد 13 طرح در حوزه های مختلف هوایی، تجهیزات پزشکی، حمل و نقل، و غیره با اعتباری بالغ بر 570 میلیارد ریال در چارچوب طرح های کلان ملی فناوری به تصویب رسیده است.

 

·         چند نمونه از طرح هاي کلان ملي فناوري شاخص مرکز را معرفی می کنید؟

طراحی، ساخت و تجهیز شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما یکی از این طرح ها است که این طرح کلان ملی فناوری طراحی، ساخت و تجهیز شناور تحقیقاتی اقیانوس پیمای کاوشگر خلیج فارس به کارفرمایی معاونت علمی و توسط سازمان صنایع دریایی طراحی و ساخته شد، این شناور تحقیقاتی 11 خدمه دارد و می تواند 16 محقق را نیز با خود حمل کند.

قابلیت انجام ماموریت های تحقیقاتی و نمونه برداری تا اعماق 3 هزار متری به مدت 45 روز با برد 3 هزار مایلی، تجهیز به سامانه تثبیت موقعیت دینامیکی قابلیت بهره برداری از تجهیزات پیشرفته تحقیقات دریایی از قبیل Side Scan Sonar، Multi –Beam Profiler و CTD و تجهیز به 5 آزمایشگاه های تخصصی استاندارد تر و خشک برای انجام امور تحقیقاتی از جمله ویژگی های این شناور تحقیقاتی است.

تجهیز و راه اندازی مرکز غربالگری بیماری های متابولیک برای نوزادان نیز طرح دیگری بود که در سال گذشته به بهره برداری رسید که در این مرکز با یک قطره خون از کف پا می توان ۳۴ نوع اختلالات متابولیکی را در نوزادان تشخیص داده می شود.

برخی از نوزادان در بدو تولد با نارسایی ها و اختلالات متابولیکی به دنیا می آیند که از ظاهر نوزاد قابل تشخیص نیست و عوارض خطرناکی دارد و باعث بروز اختلالات متابولیکی در نوزادان که بعضا منجر به مرگ ناگهانی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی در نوزادان می شود. طرح غربالگری اختلالات متابولیکی نوزادان در صورت اجرا متضمن سلامت جامعه و نسل بعدی خواهد شد.

همچنین ساخت سیستم پروتز عصبی پاراواک و راه اندازی مرکز بالینی بیماران ضایعه نخاعی نیز طرح دیگری است که در سالی که گذشت به بهره برداری رسید. پاراواک یکی از پروژه‌های موفق حاصل همکاری حوزه مهندسی و پزشکی است این طرح کلان ملی فناوری نمونه‌ای موفق از همکاری فناورانه میان رشته‌ای است و در حوزه مرز دانش با ارتقای فناوری های عصبی، یکی از اقدامات بزرگ حوزه مرز دانش به شمار می‌رود.

در واقع طرح کلان ملی پاراواک حاصل تلاش چندين ساله محققان دانشگاه‌هاي علم و صنعت، و توانبخشی و مرکز طرح های کلان ملی معاونت علمی این کار در طولانی مدت محقق شده است با حمایت معاونت علمی اکنون این دستگاه تحویل شده و باید در مرحله انجام کلینیکی قرار دارد.

 

·         کمی در خصوص طرح کلان ملی فناوری طراحی، ساخت و نصب و راه اندازی شبکه ملی پایش و پیش بینی دریایی کشور توضیح دهید.

طرح کلان فوق با تلاش متخصصان پژوهشکده علوم و فناوری زیردریای دانشگاه صنعتی اصفهان و با حمایت های مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان بنادر و دریانوردی (بهره بردار ) و با نظارت مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و اداره کل سواحل و بنادر به انجام رسیده است. این طرح، اختصاص به بزرگترین شبکه اندازهگیری مشخصه های دریایی کشور داشته و درآن از یازده بویه موج نگار، 9 ایستگاه هواشناسی بندری و یازده ایستگاه جمع آوری اطلاعات بندری استفاده شده است. علاوه بر طراحی و ساخت تجهیزات اندازه گیری مشخصه های دریایی، اجرای یک پایگاه مرکزی به منظور پردازش اطلاعات دریافتی از ایستگاه های اندازه گیري، طراحی و احداث آزمایشگاه ملی اندازهگیری مشخصه های دریایی، طراحی و راهاندازی سیستم کنترل کیفی آنی داده های جمعآوری شده و طراحی و اجرای ایستگاه پایش و پیش بینی دریایی کشور از دیگر بخشهای مرتبط با این طرح کلان ملی هستند، لازم به ذکر است تمامی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری بکار رفته در این شبکه بزرگ بر اساس توان فنی و مهندسی داخل کشور به اجرا در آمده است.

·         از طراحی، ساخت و بهره برداری از بالگرد 8 نفره که به عنوان یک طرح کلان ملی فناوری در انتهای سال 95 به بهره برداری رسید را نیز برایمان بگویید.

  بالگرد "ملی صبا ۲۴۸" که با حمایت معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری و به دست سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است، مرکز طرح کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که به عنوان کارفرما این طرح را مورد حمایت قرار داد، تلاش می کند ظرفیت های کشور در فناوری های پیچیده را با تولید محصول یا خدمت به بهره بردار ارائه کند.

بالگرد ملی صبا 248 در کلاس وزنی سبک و متوسط کاربری چند منظوره، دو موتوره، چهار ملخه و با ظرفیت 8 سرنشین قادر است ماموریت های حمل و نقل بار و مسافر و عملیات امداد و نجات، عکس برداری و شناسایی، آمبولانس هوایی، عملیات فرا ساحلی و تاکسی هوایی را انجام دهد.

این بالگرد بر اساس نیاز مشتریان نظامی و غیر نظامی و قابلیت صادرات به بازارهای بین المللی خصوصا کشورهای اسلامی با قیمت رقابتی قابل عرضه است.

کسب دانش فنی، طراحی، ساخت، تست و راه اندازی موتور توربوجت J85-21 نیز به عنوان یکی دیگر از طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی است موتور مذکور ساخت متخصصین داخلی است و جزء موتورهای کوچک در پیشرانهای جنگنده به حساب می آید. کمپرسور آن ۸ مرحله ای و محوری است، قطر آن حدود نیم متر و طول حدودی ۱ متر دارد. بیشترین دور موتور حدود rpm 16500 است. این موتور در حالت خشک ۱۳ کیلو نیوتون تراست تولید می کند.

پایان پیام/23

 

 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم