سلول‌های بنیادی در ایران؛ دهم در دنیا- نخست در کشورهای اسلامی

سلول‌های بنیادی در ایران؛ دهم در دنیا- نخست در کشورهای اسلامی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 68062
سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از حوزه‌های نوین در دنیا است که تلاش‌های بسیاری برای ارتقای آن شکل گرفته است. هم‌پای تلاش‌های جهانی فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور نیز اتفاقاتی جدید را در این حوزه رقم زده‌اند و ایران در این حوزه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و اکنون تلاش برای رسیدن به رتبه دهم در دنیا یکی از اهداف در این حوزه است.

 

 

 

با ارتقای سطح بهداشت و کشف درمان‌های جدید، سطح سلامت جوامع و میانگین طول عمر در جهان افزایش یافته است. با این حال بیماری‌های مزمنی که با زوال و تخریب بافت و ارگان همراه هستند و همچنین بیماری‌های ارثی و سرطان‌ها، هنوز از چالش‌های حل نشده پزشکی امروز به شمار می‎روند.

 

دانش سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی راه حل‌های کارآمدی را برای فائق آمدن بر این مشکلات به وجود آورده است. در همین راستا ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی در تلاش است تا از ظرفیت‌های علمی موجود کشور برای ارتقای فعالیت‌های این حوزه استفاده کند.

در حال حاضر ایران از لحاظ تولید مقالات در حوزه علوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دارای رتبه نخست میان کشورهای اسلامی است و افزایش سرمایه گذاری مادی و معنوی در این حوزه منجر به کسب جایگاه‌های بهتر در منطقه و جهان می‌شود.

پس با توجه به جایگاه ویژه این فناوری برتر در دنیا و اهمیت درمانی و ارزش اقتصادی آن برای جامعه و همچنین قرار گرفتن این حوزه از دانش در میان اولویت‌های سند نقشه جامع علمی کشور، هدایت و راهبری اقدامات و فعالیت‌های مرتبط با آن نیازمند همکاری، تشریک مساعی و تجمیع تمامی دست اندر کاران در این حوزه از دانش است. ستاد به این موضوع مهم توجه کرده است و در این راستا وظیفه اجرایی‌سازی سند ملی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی را بر عهده دارد. در این صورت با شناسایی نخبگان فعال در این حوزه از علم و تربیت نیروی انسانی متخصص ارائه خدمات بالینی گسترده در سطح ملی سرعت می‌گیرد.

البته ستاد اهدافی را بر اساس این سند ملی متصور شده است که می‌توان به خوداتکایی ملی 90 درصدی در تولید و تجهیزات آزمایشگاهی، کسب 2 درصد از ارزش بازار جهانی مرتبط با سلول‌های بنیادی، تولید دانش و فناوری‌های نوین تا ارتقا به رتبه دهم دنیا، مشارکت بخش خصوصی در تحقیقات، توسعه فناوری و تولید ثروت و دستیابی به استقلال و خودکفایی در انواع بانک‎‌های سلولی ملی مرتبط اشاره کرد.

 

در این زمینه نیز اقداماتی انجام شده است تا مسیر رسیدن به این اهداف هموار شود. ایجاد و ارتقای زیرساخت‌های لازم برای توسعه، خودکفایی و کسب مرجعیت علمی و فناوری در این حوزه یکی از آنها است. در این میان یکی از رویکردهای اساسی ستاد شبکه‌سازی و ساماندهی نظام نوآوری فناوری‌های سلول‌های بنیادی و شکل دهی تعامل مناسب میان فعالان در حوزه‌های مرتبط است. در این راستا ستاد اقدام به تشکیل شبکه فعالان سلول‌های بنیادی کشور، سامانه ثبت اطلاعات فعالان اعم از اساتید، محققان، دانشجویان، دانش آموزان، نهادها و شرکت های فعال کرده است. راه اندازی شبکه آزمایشگاهی در سطح منطقه به هم افزایی فعالیت‌ها و اطلاع رسانی شفاف در کنار پرهیز از دوباره و موازی کاری می‌شود.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25

اخبار مرتبط:

*حوزه سلول‌های بنیادی با ایده‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان متحول می‌شود

*بازار سلول‌های بنیادی با برندسازی محصولات دانش‌بنیان تضمین می‌شود

*۱۴۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلول‌های بنیادی فعالیت می کنند

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم