سهم قابل توجهی از صادرات دانش‌بنیان‌ به زیست‌فناوری می‌رسد

سهم قابل توجهی از صادرات دانش‌بنیان‌ به زیست‌فناوری می‌رسد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 47741
دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درجمع مدیران و سیاست‌گذاران صنایع دارویی کشور با اشاره به این‌که دانش‌بنیان‌های زیستی بازیگران فعال زیست‌بوم فناوری و نوآوری هستند، گفت: بر اساس آمارهای موجود، ۶۰ درصد صادرات دانش‌بنیان کشور مربوط به حوزه زیست‌فناوری است.

زیست‌فناوری علمی است که پتانسیل و توانمندی بالایی برای ارزش‌آفرینی و ثروت‌زایی در دنیا دارد و این علم نافع مورد توجه ویژه کشورها قرار گرفته است. این علم به‌روز و پرطرفدار در ایران هم با استقبال دانشجویان و جوانان ایرانی مواجه شده است و هر سال تعداد بالایی از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم که یکی از متولیان این حوزه است با اجرای برنامه‌های مختلفی سعی در توسعه این علم کاربردی در کشور دارد. یکی از حوزه‌های تخصصی و پیشرفته این عرصه، صنعت دارو است. صنعتی که رابطه مستقیمی با سلامت انسان دارد.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این حوزه ورود کرده و با معرفی دانش‌بنیان‌های کاربردی و تاثرگذار قدم‌های بلندی در راستای توسعه صنعت دارویی کشور برداشته است. یکی از این اقدامات، حمایت از برگزاری نشست هم اندیشی روسای مراکز تحقیقات دارویی در دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور مدیران و سیاست گذاران صنایع دارویی کشور است.

"بیش از 50 درصد معافیت مالیاتی درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین ۶۰ درصد صادرات این حوزه مربوط به زیست‌فناوری است."

مصطفی قانعی که در جمع مدیران و سیاست‌گذاران صنایع دارویی حضور یافته بود، با اشاره به این نکته، گفت: با توجه به فعالیت خوب دانش‌بنیان‌های دارویی در کشور می توانیم مدعی شویم که ایران در حوزه زیست‌فناوری رشد بسیار خوبی داشته است.

بنا به گفته دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه ایران در حوزه زیست‌فناوری پزشکی قابل قبول و مناسب است  و با کمک متخصصان بومی کشور توانسته‌ایم در کنار تامین نیازهای داخلی به صادرات هم فکر کنیم.

"محصولات زیستی ایرانی مورد استقبال کشورهای دیگر قرار دارد. مثلا روسیه، عراق، سوریه، پاکستان، مالزی و ترکیه از مشتریان پروپا قرص این محصولات ایرانی هستند."

قانعی با بیان این مورد، ادامه داد: البته کشور آرژانتین نیز برای خرید محصولات زیستی ایرانی درخواست دارد که در حال مذاکره و رای‌زنی با این کشور هستیم.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که ارزش تولیدات محصولات زیستی در کشور قابل توجه است، بیان کرد: محصولات زیستی ایرانی حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارزش آفرینی کردند که باید تلاش کنیم با برنامه درست، به افزایش این مبلغ فکر کنیم.

قانعی، دور زدن تحریم‌ها به کمک زیست‌فناوری را یکی از کاربردهای این علم نافع دانست و بر رونق تولید محصولات زیستی در کشور تاکید کرد. به گفته دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تحریم‌ها بهترین فرصت برای رونق دادن به تولیدات داخلی است.

‌گزارش از مرکز ارتباطات و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23


اخبار مرتبط:

تحقق اقتصاد دانش بنیان با کمک زیست فناوری ها

یک هزار و 100 شرکت دانش‌بنیان حوزه سلامت زیست‌بوم نوآوری ایران را رونق بخشیده‌اند

فناوری زیستی شامل ۴ دسته از کالاهای دانش‌بنیان می‌شود

رونمایی از ۷ محصول دانش بنیان در حوزه سلامت


 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم