سوخت‌هایی که محیط‌زیست را دوست دارند

سوخت‌هایی که محیط‌زیست را دوست دارند


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 46764
تامین سوخت از منابع طبیعی و زیستی یکی از دغدغه های عصر حاضر همه کشورها است. دغدغه ای که با انتشار اخبار هر روزه ای مبنی بر نزدیک شدن روزهای پایانی عمر سوخت های فسیلی، بیشتر و بیشتر می شود.

 

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روزهایی را تصور کنید که در تاریکی محض و سرمای استخوان سوز، شب را به صبح می رسانید و هیچ راهی برای روشن و گرم کردن زندگی خود نیابید. روزهایی که اگر با همین روند رو به رشد مصرف انرژی های فسیلی ادامه یابد از رگ گردن هم به ما نزدیک تر است.

منابع انرژی فسیلی در حال اتمام هستند و به زودی سفره آنها جمع می شود. اگر فکری برای این موضوع نکنیم، به زودی دنیا با معضل اتمام انرژی های فسیلی روبرو می شود انرژی های حیاتی که زندگی انسان به آن وابسته است. اما با انفجار جمعیتی که رخ داده است اتمام این انرژی ها کاری نیست که بتوان از آن پیشگیری کرد و تنها راه ممکن یافتن انرژی های نوین و تجدیدپذیر است. 

این روزها زندگی بشر گره سختی با تکنولوژی و صنعت خورده است. این پیوند ابدی در کنار مضراتی که برای زندگی بشر داشته، مزایایی به همراه خود آورده که به رفاه بیشتر و ارتقای سطح زندگی مردم منجر شده است. استفاده شتاب دهنده از انرژی های فسیلی به نوعی سلامت انسان و محیط زیست را نشانه رفته اند.

در این میان، انرژی هایی که از منابع طبیعی چون باد، آب و خاک تولید می شوند همخوانی بیشتری با محیط زیست و طبیعت انسان دارند. منابعی پایان ناپذیر که می توانند میزان وابستگی انسان به انرژی های فسیلی را کاهش دهند. تنوع بخشی به سبد انرژی در دنیا به پایداری توسعه، افزایش درآمد کشورها، رفع مشکلات زیست محیطی و افزایش امنیت انرژی در دنیا کمک می کند.


غریبه ای به نام زیست توده‌ 

زیست توده ها منبعی تجدیدپذیر از مواد زیستی هستند که از ضایعات کشاورزی، باغداری، صنایع غذایی، جنگل‌ها، فضولات دامی، فاضلاب‌های شهری و صنعتی و سایر پسماندهای آلی و صنعتی به دست می آیند. منابع انرژی که در دنیا بسیار مورد توجه قرار دارند و به جای سوخت های فسیلی جا خوش کرده اند.

در کشورهای اروپایی تولید برق زیستی شتاب بالایی یافته است. برقی که از منابع انرژی پون زیست توده و زیست گاز تولید می شود. آلمان یکی از کشورهای پیشرو در این حوزه است و پیشرفت های قابل قبول و شتاب بالایی را در این زمینه تجربه کرده است. بر اساس آمارهای موجود جهانی تولید و استفاده از زیست توده ها برای تامین انرژی 2 درصد افزایش یافته است و این رقم در سالهای آتی رشدی فزاینده خواهند داشت.


تولید انرژی با ضایعات صنعتی و غذایی

سالیان گذشته هیچ کس به ذهنش خطور هم نمی کرد که روزی زایدات و ضايعات كشاورزی و جنگلی، فضولات دامی، زباله های شهری، فاضلاب های شهری و فاضلاب ها وپسماندهای صنعتي و صنايع غذايي تبدیل به سوخت مصرفی مردم شوند. ضایعاتی که فقط دور ریخته می شد و هیچ نگاه دیگری به آنها نبود. منابعی که در نگاه اول تنها دور ریزهایی هستند بلااستفاده و غیرکاربردی؛ اما در واقع ثروتی هستند تمام نشدنی و کارا برای نجات جان انسان و محیط زیست.

 

ایران نیز یکی از کشورهایی است که به دلیل محدودیت منابع فسیلی چند سالی است به فکر مدیریت تولید سوخت های داخلی است. سوخت هایی که تنها به واسطه منابع زیرزمینی تولید نمی شوند بلکه نگاهی دوستانه تر به محیط زیست دارند و آسیب کمتری به این گنجینه جهانی می زنند.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب برنامه توسعه فناوری در حوزه سوخت زیستی به دنبال رونق دهی به بازار سوخت برق زیستی از زیست توده و ضایعات است. فناوری پیچیده ای که می تواند در درازمدت هم به نیازهای مردم پاسخ دهد و هم در کنار تامین نیازهای اساسی آنها کمترین میزان تخریب محیط زیستی را داشته باشد.

شرکت های دانش بنیانی که ذیل توسعه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری در کشور شکل گرفته اند منبع بزرگی برای توسعه این بازار پر رونق و اقتصادی هستند. شرکت هایی که بر مبنا و با تکیه بر ایده های خلاق شکل گرفته اند. ایده هایی که در اقتصاد سنتی جایی نداشتند و امروز به لطف پایه گذاری اقتصاد دانش بنیان در کشور بروز یافته اند و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده اند.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با هدف رونق دهی به اقتصاد دانش بنیان در کشور و توسعه فناوری های نوین، اقدام به حمایت از شرکت های دانش بنیان این حوزه کرده است. شرکت هایی که می توانند روحی تازه به اقتصاد سنتی کشور بدمند.

پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم