سیستم تلفیقی باد شونده
برای نخستین بار در کشور؛

سیستم تلفیقی باد شونده "ناجی غریق" تولید شد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 35938
یک محقق داخلی در کشور، موفق به تولید اختراعی تحت عنوان ” سیستم تلفیقی باد شونده ناجی غریق باقابلیت نجات گروهی" شد، که با این دستگاه یک ناجی غریق می‌تواند همزمان چند نفر را در حین غرق شدن نجات دهد.



یک محقق داخلی در کشور،  موفق به تولید اختراعی تحت عنوان ” سیستم تلفیقی باد شونده ناجی غریق باقابلیت نجات  گروهی" شد، که با این دستگاه یک ناجی غریق می‌تواند همزمان چند نفر را در حین غرق شدن نجات دهد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ توسط شرکت دانش بنیان آرش شاتین، برای نخستین بار در دنیا محصولی تحت عنوان نجات‌غریق معرفی شد، که با این دستگاه می‌توان درآن‌واحد چند نفر را از غرق شدن نجات داد،  این وسیله شبیه جلیقه و کوله‌پشتی است و  وزن  آن حدود یک کیلوگرم است، دستگاه اختراع‌شده به‌اندازه یک کیف پول با عرض بیشتر است که هنگام استفاده به‌صورت کمربند روی بدن نجات‌غریق نصب می‌شود. به بهانه تولید این دستگاه در کشور که نمونه آن تقریباً در جهان منحصربه‌فرد است با  عباس رحمانی مجری این طرح پژوهشی گفت‌وگو کردیم.
لطفاً در خصوص الگو و طرح طراحی‌شده توضیح دهید
در دنیا انواع  مختلفی مشابه این دستگاه در حال ساخت است، طرح نهایی تولیدشده" همیار نجات‌غریق" حاصل چندین سال کار است که با همکاری افراد متخصص  در استانداری، استان مازندران موردتوجه قرار گرفت، و در حال حاضر مشتری پر و پا قرص این محصول همین استان است. گفتنی است نوع به‌روز شده آن‌هم تولیدشده است.
گفتنی است؛ سفارش ساخت این محصول را قبل از شروع طرح‌های دریا در سال گذشته دریافت کردیم و توانستیم در مدت کوتاه نسبت به تولید این محصول استفاده کنیم.
هزینه ساخت این دستگاه در سال گذشته حدود یک‌میلیون تومان بود، ولی خوشبختانه امسال قیمت کاهش پیداکرده است، و تا 10 روز آینده این محصول رونمایی می‌شود.
دیگر اختراعات شما چه محصولی است؟
بنده در حوزه انرژی هم اختراعاتی داشتم، سیستم افزایش  راندمان را تولید کردم در حوزه پزشکی هم اختراعاتی داشتم و سابقه دانشگاهی من باعث شده است که روی چندین گرایش اشراف داشتم. صحنه دریا خالی و بدون کار بوده است با توجه به تعداد غریق باید تلاش در این زمینه انجام می‌شد.

در حوزه صادرات چه اقداماتی صورت گرفته است؟
به دلیل اهمیت این طرح استانداری مازندران پای‌کار آمده و قرار شد که خط تولید این محصول راه‌اندازی شود و کارگاه ما در شهر نور تبدیل به کارخانه شود، تا بتوانیم در حوزه صادرات نیز ورود پیدا کنیم، در حال حاضر نیز با توجه به اینکه اختراعات انجام‌شده بیشتر عملیاتی و متناسب با نیازها بوده است، در کشور شرایط فروش آن فراهم است.

با اجرای این طرح آیا می‌توانیم اعلام کنیم که میزان غرقی‌های ما کاهش می‌یابد؟
در نظر داریم که یک طرح جامع در استان مازندران اجرا کنیم، که با تولید انبوه این طرح امکان  شنا در همه نقاط دریا فراهم می‌شود. در این طرح که به نام "راه‌اندازی ایستگاه تکنولوژی در سواحل" شناخته شده است، مردم به‌راحتی می‌توانند در سواحل تا هر عمقی که دارند شنا کنند و حتی غرق هم نشوند.
برای اجرای این طرح نیاز به در اختیار گرفتن فضا بودیم که خوشبختانه موافقت انجام‌شده است، با اجرای این طرح احتمال گم‌شدن افراد وجود دارد که بنا داریم برای حل این معضل هم اقداماتی انجام شود.
در حوزه ثبت اختراع بحث کپی‌برداری از طرح‌ها مطرح است، آیا شما هم با این مشکلات مواجه بودید؟
کپی‌برداری از طرح‌ها در همه دنیا وجود دارد، مخترع به کسی گفته می‌شود که طرح و ایده را تبدیل به ابزار کاربردی کند، نخبگان اگر فکر می‌کنند محصولی را که ساختند تا اتمام کار پیش بروند و به تولید برسند.
نخبگان در کشور به دلیل کم‌توجهی دچار مشکل هستند، ساختارها به نفع فعالیت نخبگانی باید تغییر کند. 80 درصد نخبگان که به مرتبه موفقیت رسیدند ناشی از تلاش‌های خودشان بوده است، ولی اگر حمایت‌ها در کشور مناسب باشد ما می‌توانیم به درجه از رشد و تعالی برسیم که تولیدکننده محصولات مبتنی بر تکنولوژی داشته باشد، البته فقط اختراع نیست، این‌یک مبحث است ما می‌توانیم در حوزه‌های مختلف پیشرفت داشته باشیم  و می‌توانیم خلاقیت‌ها را افزایش دهیم.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم