شناسایی ژن های مرتبط با ناتوانی ذهنی سرعت گرفت

شناسایی ژن های مرتبط با ناتوانی ذهنی سرعت گرفت


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 45428
آزمایشگاه تحقیقاتی «بررسی عملکردی ژن های مرتبط با ناتوانی ذهنی» با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایجاد و راه اندازی شد.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به منظور بررسی عملکردی ژن های موثر در بروز ناتوانی ذهنی  با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک آزمایشگاه مطالعاتی و پژوهشی در مرکز تحقیقات ژنتیک دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی ایجاد و راه اندازی شد.


حسین نجم آبادی رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل پیدایش ناتوانی ذهنی، اختلالات و نارسایی های ژنتیکی است، بیان کرد: بیشتر موارد ناتوانی های ذهنی منشاء ژنتیکی و تک ژنی دارند و اختلال در ژن های مرتبط با سیستم عصبی سبب ناتوانی ذهنی می‌ شوند. 


وی ادامه داد: شناسایی ژن های مرتبط با ناتوانی ذهنی و به خصوص "ناتوانی ذهنی اتوزومال مغلوب " که به دلیل ازدواج های خویشاوندی در ایران شایع تر است، اهمیت فراوانی دارد و مطالعات متعددی در این زمینه از 15 سال پیش در مرکز تحقیقات ژنتیک آغاز شده است. 


این مقام علمی اضافه کرد: در همین راستا و با هدف بررسی عملکردی ژن های جدیدی که در ارتباط  با ناتوانی ذهنی توسط این مرکز شناسایی شده اند، یک آزمایشگاه تحقیقاتی در مرکز تحقیقات ژنتیک و با اجرای طرحی پژوهشی تحت حمایت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری و توسط تیمی سه نفره از پژوهشگران مرکز تحقیقات ژنتیک ایجاد و راه اندازی شد.


وی همچنین ابراز کرد: تلاش است درجریان فعالیت های پژوهشی در این آزمایشگاه، مدل حیوانی ژن های مرتبط با ناتوانی ذهنی در "دروزوفیلا ملانوگاستر" (مگس سرکه، مگس میوه) که گونه‌ ای "مگس " از راسته "دو بالان " است و در حدود 75 درصد تشابه ژنی با انسان دارد با هدف شناسایی ژنهای قطعی مرتبط با فعالیت های مغزی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.  


رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه در این طرح مطالعاتی و پژوهشی ، بررسی ساختاری و عملکردی مشابه ژن های انسانی مرتبط با ناتوانی ذهنی در  مدل " مگس سرکه" انجام می پذیرد، گفت: در این تحقیقات به دنبال کاهش بیان ژن های مذکور،  مغز " مگس سرکه "  از نظر ساختاری و نیز رفتار بویایی آن مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد.

نجم آبادی خاطر نشان کرد: با انجام این طرح تحقیقاتی با عنوان مطالعات عملکردی جهت تعیین ژن های اصلی ایجاد کننده ناتوانی ذهنی  اتوزومال مغلوب، امید است ژن های اصلی وابسته به فعالیت های مغزی و مسیرهای مرتبط با آنها که در عملکرد نورونهای مغزی و بروز اختلالات شناختی موثر هستند، شناسایی شوند.


وی با تاکید بر اهمیت انجام این طرح پژوهشی ، گفت: درنظر است آزمایشگاه تحقیقاتی " مگس سرکه "  برای فعالیت های گسترده تر پژوهشی توسعه یابد.

پایان پیام/۲۵

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم