طرحی دانش‌بنیان ارائه شد تا گازهای مشعل محیط‌زیست را آلوده نکنند

طرحی دانش‌بنیان ارائه شد تا گازهای مشعل محیط‌زیست را آلوده نکنند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 71386
شرکتی دانش‌بنیان با هدف حفاظت از محیط‌زیست، اقدام به پیشگیری از سوزاندن گازهای مشعل کرده است تا از بروز آلودگی‌های محیطی جلوگیری کند.

شرکت ساخت تجهیزات گاز تامکار یکی از شرکت‌های باسابقه در زمینه طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی بیش از 350 جایگاه سوختگیری CNG بزرگ در سراسر کشور است و به عنوان نخستین شرکت صاحب دانش فنی در طراحی و ساخت تجهیزات این حوزه در ایران شناخته می‌شود.

این شرکت تجربه چندین ساله‌ای در زمینه راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ و کنترل جایگاه‌های سوختگیری گاز، راه‌اندازی ایستگاه جمع‌آوری گازهای مشعل (فلر) و بازگرداندن آن به چرخه تولید دارد.

به گفته سید عزت‌الله حجازی مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، گازرسانی به مناطق کوهستانی و صعب‌العبور به روش خط لوله مجازی (VPL ) برای اولین بار در ایران و توسعه استفاده ازCNG به عنوان سوخت جایگزین برای وسایل نقلیه، از جمله دستاوردهای این شرکت است.

وی افزود: طراحی و ساخت انواع جایگاه‌های سوختگیری CNG متوسط و کوچک، ساخت انواع کمپرسورهای فشار بالا، ساخت انواع مبدل‌های حرارتی فشار بالا، انواع درایرهای جذبی انواع Separator و نیز تامین انواع  Instrument و  بالک متریال هم دیگر اقدامات شرکت است.

این فعال فناور ادامه داد: یکی از پروژه‌های ما راه‌اندازی ایستگاه جمعآوری گازهای مشعل میدان پارسی با هدف جلوگیری از سوزاندن روزانه حداقل ۳ و حداکثر ۷,۵ میلیون فوت مکعب گازهای مشعل و ممانعت از آلودگیهای زیستمحیطی در منطقه عملیاتی نفت و گاز آغاجاری است.

حجازی همچنین بیان کرد: در این پروژه گازهای کم فشار میدان پارسی که با افت فشار چاههای تولیدی، امکان جمع‌آوری در ایستگاه تقویت فشار موجود را ندارد، با فشار در محدوده ۱۵ تا ۵۰ پام به تاسیسات تقویت فشار تامکار گاز تحویل می‌شود و پس از فشارافزایی با فشار ۱۲۰ پام دوباره به تاسیسات شرکت ملی نفت بر میگردد تا در کارخانه گاز و گاز مایع-۱۵۰۰ مایع گیری و به میدان کرنج تزریق شود.

وی از پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد بخش خصوصی یاد کرد و افزود: این طرح نخستین طرح جمع‌آوری گازهای مشعل است که با حضور و مشارکت بخش خصوصی به ثمر رسیده و شرکت تامکار گاز به عنوان مجری این طرح با احداث یک واحد تقویت و افزایش فشار گاز با ظرفیت حدود ۷.۵ میلیون فوت‌مکعب در روز، گازهای کم‌فشار واحد پارسی کلاستر را جمع‌آوری و از سوزانده شدن آنها جلوگیری می‌کند.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی با هدف جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل و ممانعت از آلودگی‌های زیست‌محیطی در منطقه عملیاتی نفت و گاز آغاجاری، موفق به دریافت جایزه بنیاد «Energy Globe» شد.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

 

 

 

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
امحای زباله‌های بیمارستانی تا پنج تن با کمک فناوری پلاسما ممکن شد
امحای زباله‌های بیمارستانی تا پنج تن با کمک فناوری پلاسما ممکن شد
98/03/26 - 09:18
 گنجی که سوخته می‌شود
گنجی که سوخته می‌شود
96/09/04 - 10:47
طرح نقشه راه بهره برداری از گازهای سوزانده شده در مشعل تدوین شد
طرح نقشه راه بهره برداری از گازهای سوزانده شده در مشعل تدوین شد
95/04/26 - 11:00
بیشتر بخوانیم