عصاره‌های گیاهی موثر برای درمان دیابت معرفی شد

عصاره‌های گیاهی موثر برای درمان دیابت معرفی شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 50680
محققان با انجام پژوهشی بررسی بيوشيميايی و ملكولی اثرات عصاره‌های برخی از گياهان دارويی در درمان ديابت نوع دوم را انجام دادند و در نهایت عصاره‌های گياهی موثر در درمان این بیماری را معرفی کردند.

 

آمار مبتلایان به بیماری دیابت روندی صعودی را در دنیا تجربه می‌کند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس دستیابی بیماران به روش‌های درمانی ارزان قیمت همراه با کمترین عوارض در اولویت‌های تحقیقاتی این حوزه قرار دارد. از سویی در این زمینه مکتب پزشکی سنتی در ایران اطلاعات و یافته‌های گرانقدری را در زمینه دیابت ارائه داده است.

در همین راستا محققان طرحی با عنوان «بررسی بيوشيميايی و ملكولی اثرات عصاره‌های برخی از گياهان دارويی در درمان ديابت نوع 2» به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ارائه دادند که برای حمایت تایید شد.

در این تحقیق ارائه شواهد و مدارك علمی معتبر برای تاييد گياهان دارويی، به ويژه برخی ازگياهان دارويي ايران كه طب سنتی آن ها را پيشنهاد می‌كند، بررسی شد. فراهم كردن بستری امن و مطمئن برای بهره گيری از اين گياهان دارويی كم هزينه و با حداقل عوارض جانبی هدف از انجام این تحقیق بود.

در اين مطالعه از رت‌های ديابتی القا شده با داروی آلوكسان منوهيدرات استفاده شد.

رت‌ها با عصاره‌های بدست آمده از گياهان و مواد موثره ويژه هر گياه تيمار شدند و پس از آن با انجام مطالعات بيوشيميايی انجام شد و در نهایت برخی گیاهان دارویی موثر در درمان دیابت معرفی شدند.

این پژوهش برای تهیه کیت‌های تشخیصی دیابت و تهیه داروهای گیاهی ضد دیابت کاربرد دارد.

همچنین هدف دیگر از انجام اين طرح بررسی و مطالعه علمی گياهان دارويی موثر در درمان ديابت نوع 2 از جهات بيوشيميايی و ملكولی ، به صورتin vitro و in vivo است. در اين رابطه، با فراهم كردن پشتوانه علمي معتبر، عصاره‌های گياهی موثر در درمان ديابت معرفی می شوند تا برای تهيه داروهای گياهی كه نسبت به داروهای شيميايی رايج در درمان ديابت اثرات جانبی كمتری دارند و از نظر اقتصادی نيز مقرون به صرفه هستند، به كار روند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25

اخبار مرتبط:

* تلاش برای درمان دیابت با فناوری نانو توسط محققان کشور

* اولین درمان دائم دیابت یك گام نزدیك تر به هدف

* همه پژوهش‌های درمان و کنترل دیابت در سالی که گذشت

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم