عمر کارکرد تجهیزات صنعتی افزایش پیدا می‌کند

عمر کارکرد تجهیزات صنعتی افزایش پیدا می‌کند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 47837
رسوب نشانی شیمیایی از بخار به کمک پلاسما فرآیندی است که واکنش‌گرهای گازی، فعال شده در یک محفظه به وسیله گرما، نور یا پلاسما، در نزدیکی یا روی سطح گرم یک زیرلایه واکنش داده و به صورت جامد روی سطح رسوب می‌کنند.

لایه‌نشانی شیمیایی بخار از جمله روش‌های پوشش‌دهی است که می‌تواند برای ایجاد پوشش‌های فلزی و غیرفلزی، کاربیدی، نیتریدی، اکسیدی و بین‌فلزی استفاده شود.

آی بلاک یکی از مجموعه شیرهایی است که از چند قسمت مختلف تشکیل می‌شود و بر سر چاه نفت بسته می‌شود. نفتی که از سر چاه بیرون می‌آید حاوی ناخالصی‌های فراوان و ذرات ساینده بسیار ریز است.

این شیر علاوه بر شرایط سایش فرسایشی با خوردگی نیز مواجه است و می‌توان با استفاده از آلیاژهای مقاوم به خوردگی و سایش به روش جوشکاری Hot Wire Cladding  سطوح داخلی این شیر را روکش‌کاری کرده و عمر کاری آن را افزایش داد.

احسان ثابت‌پور مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پلاسماتک سپاهان» درباره فعالیت این مجموعه گفت: این شرکت در ساخت و پوشش‌دهی قطعات به روش hp-hvof (انواع آلیاژهای سرامیکی، سرمت، تنگستن کارباید، استلایت و ... جهت ایجاد مقاومت به سایش و خوردگی) نیتراسیون پلاسمایی تحت خلا، کلدینگ انواع سوپر آلیاژها از قبیل اینکونل 625، استلایت 6 ، اجرای عملیات لپینگ بر روی سطوح تخت مشغول به فعالیت است.

وی به جدیدترین محصول این شرکت اشاره و بیان کرد: اجرای پوششش‌های سوپر آلیاژ استلایت 6 و 1 بر روی قطعات صنایع فولاد به روش hot wire tig –mig و به صورت تمام اتوماتیک بدون هرگونه ترک از جمله محصولات جدید شرکت است که تنظیم پارامترهای مختلف جهت حصول بهترین نتیجه در واحد تحقیق و توسعه این شرکت نهایی شده است.

مدیرعامل شرکت «پلاسماتک سپاهان» ادامه داد: این پوشش عمر کارکرد قطعات بیرینگ را تا 3 برابر افزایش می دهد و نکته قابل توجه این است که در روند تولید هیچ گونه توقفی صورت نمی‌گیرد.

کاهش توقف فعالیت و افزایش بهره‌وری

این فعال فناور به اهمیت تولیدات این شرکت اشاره و بیان کرد: با توجه به هزینه‌ای که به طور متوسط سالیانه بابت تعمیرات و استهلاک قطعات و تحهیزات مختلف در صنایع کشور صورت می‌گیرد افزایش عمر این قطعات که توسط روش‌های نوین مهندسی سطح در شرکت پلاسماتک انجام می‌شود که موجب کاهش چشمگیر توقف تولید و نهایتا افزایش بهره‌وری صنایع مختلف می‌شود.

ثابت‌پور به بیان برنامه‌های آتی این شرکت پرداخت و بیان کرد: برنامه طرح و توسعه شرکت تمرکز بر روی صادرات و به دنبال آن تولید بیشتر و گسترش خط تولید است که این کار باعث جذب نیرو و کار بیشتر هم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت «پلاسماتک سپاهان» بیان کرد: با تولیدات این شرکت سالیانه از خروج 600 هزار دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

ثابت‌پور از میزان اشتغال‌زایی که در شرکت «پلاسماتک سپاهان» ایجاد شده است گفت: با تولیدات این شرکت برای 15 نفر به صورت مستقیم و 25 نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد شده است.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

پایان پیام/

 


اخبار مرتبط:

 

*محصولات دانش‌بنیان ایرانی در مسیر بازارهای خارجی

*آلیاژهای مورد نیاز صنعت ایران ساخت شد

*«چدن نشکن» ساخت داخل پایه‌های صنعت برق را محکم کرد

*تامین نیاز صنعت نیروگاهی با تولید دانش بنیان شتاب گرفت

*فناوری ذوب گزینشی پودر به کمک لیزر در کشور بومی‌سازی شد


تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم