فعالیت کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار چرم زمینه‌ لازم برای ارتباط صنعت چرم با دانش و فناوری را فراهم می کند

فعالیت کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار چرم زمینه‌ لازم برای ارتباط صنعت چرم با دانش و فناوری را فراهم می کند


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 19817
عضو هیات موسس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار چرم گفت: کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار چرم نیز به مثابه یک پیشرانه توسعه فناوری این صنعت تلاش می‌کند کشور را به سطحی برساند که با بهره مندی از ظرفیت‌های داخلی جزو بازیگران اصلی صنعت چرم دنیا قرار بگیریم.

عضو هیات موسس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار  چرم گفت: کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار چرم نیز به مثابه یک پیشرانه توسعه فناوری این صنعت تلاش می‌کند کشور را به سطحی برساند که با بهره مندی از ظرفیت‌های داخلی جزو بازیگران اصلی صنعت چرم دنیا قرار بگیریم.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ شهرام حسین‌نژاد دانشور عضو هیات موسس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار چرم  با اشاره به رویکردها و اهداف این کانون در دوره جدید مبنی بر ایجاد توانمندی علمی و فناوری در صنعت چرم اظهار کرد: این کانون‌ها با تاکید جدی بر ایجاد ارتباط و هماهنگی میان سه حوزه صنعت بازار و دانشگاه ایجاد شده‌اند و در این راستا تلاش می‌کنند.
عضو هیات موسس  کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار چرم به فراهم شدن مقدمات تعامل با صاحبان دانش و صنعت کشورهای پیشرو در صنعت چرم به منظور انتقال دانش و فناوری به کشورمان گفت: هفته گذشته موافقت‌هایی با چند مرکز علمی ایتالیا صورت گرفت که بر اساس آن، مقدماتی  فراهم شده است تا با حضور اساتید برجسته حوزه چرم در کشورمان، تعدادی از دانشجویان کشورمان بتوانند آموزش‌های تخصصی این حوزه را کارشناسی ارشد پشت سر بگذراند.
وی افزود: تلاش می‌کنیم بتوانیم حداقل 30 نفر از کارشناسان مستعد و برجسته تحصیل‌کرده در رشته شیمی کاربردی را که از دانشگاه‌های برجسته کشورمان فارغ التحصیل شده اند در مقطع کارشناسی ارشد چرم توسط اساتیدی از کشور ایتالیا تربیت شده و در نهایت به بدنه صنعتی کشور ملحق شوند.
عضو هیات موسس  کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار چرم به نقش واحدهای تحقیق و توسعه در توسعه صنعت چرم کشورمان اشاره و اظهار کرد: مهم تر از مراکز دانشگاهی مراکز تحقیق و توسعه هستند که به صورت عملیاتی فناوری تولید می‌کنند زیرا بر توانمندسازی خوشه های صنعتی چرم متمرکزند، بنابراین باید راهبردی جدی داشته باشیم تا این حوزه را به لحاظ تولیدی و با این مراکز مرتبط کنیم؛ بر همین اساس این ضرورت در برگزاری دوره تخصص کارشناسی ارشد چرم مورد توجه قرار گرفته است.
دانشور در ادامه بیان کرد: با تربیت متخصصان صنعت چرم و تزریق آن‌ها به بدنه این صنعت،  می‌توان شاهد تغییرات اساسی در ساختار این صنعت باشیم و کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار چرم نیز به مثابه یک پیشرانه توسعه فناوری این صنعت تلاش می‌کند کشور را به سطحی برساند که با بهره مندی از ظرفیت‌های داخلی جزو بازیگران اصلی صنعت چرم دنیا قرار بگیریم.
وی افزود: تربیت متخصصان حوزه چرم صرفاً یکی از مجموعه برنامه‌های در دست اقدام از سوی کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار چرم است وبه موازات آن، برنامه‌های آموزشی کوتاه مدت و میان مدت با موضوعات مختلف در دست انجام هستند اما این اقدام اساسی قصد دارد در درازمدت منجر به انتقال دانش  و فناوری شود تا بتوانیم در تراز جهانی حرکت جدیدی را آغاز کنیم.
این فعال صنعت چرم، با بیان این‌که به سختی می‌توان شاید در سرتاسر صنعت چرم کشورمان تعداد اندکی مهندس و متخصص فناور این صنعت را یافت، نبود دانش فنی و حرکت همگام با دانش روز را چالش اصلی این صنعت در کشورمان دانست و افزود:  علی‌رغم آن‌که فعالان پر تعدادی در انی صنعت حضور دارند اما به تعداد انگشتان یک دست متخصص این حوزه در کشورمان وجود ندارد زیرا  نگاه قالب بازار سنتی است و فعلا استراتژی حاکم بر این صنعت همان استراتژی سال های گذشته، مبتنی بر تولید و فروش است.
وی یکی از مهم‌ترین الزامات توسعه صنعت چرم را سوق یافتن این صنعت به سوی دانش‌محوری و فناور برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان دانست و تاکید کرد: باید این صنعت به سویی پیش برود که در فضای رقابتی امروز، بتواند ارزش افزوده بالا مبتنی بر دانش و فناوری را ایجاد کند.
دانشور با بیان این‌که بنگاه‌های این حوزه باید بر مبنای راهبردهای بازاریابی، تقاضای مشتری و بر مبنای فناوری مدیریت شوند، افزود: تولید این صنعت باید بر اساس خواست و نیاز بر اساس رفتاری که مصرف کننده دارد تولید خود پایه‌ریزی و تنظیم شود و کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار تلاش م‌کند این تفکر را با ایجاد هم‌افزایی میان فعالان و نقش‌آفرینان این حوزه یعنی دانشگاهیان، صنعت‌گران و فعالان بازار  ایجاد کند.
وی افزود: در حال حاضر ارزش افزوده‌ای که صنعت چرم به دست می‌آورد کارمحور است و و دانشی که به واسطه آن بتوان ارزش افزوده بالایی را از محصول نهایی استحصال کرد و نیز و مزیت رقابتی را در بازار فشرده امروز از آن خود کند وجود ندارد؛ بنابراین اگر می‌خواهیم در این عرصه موفق باشیم باید با ارتباط و ملحق شدن به فعالان توانمند این صنعت در سطح جهانی کار انتقال دانش و فناوری از طریق دانشگاه های کشور صورت بگیرد.
بر اساس این گزارش کانون هماهنگی دانش صنعت و بازار چرم با اخذ مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مهرماه سال جاری فعالیت خود را آغاز نموده است.
پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم