فناوری بومی ربات به کمک افراد توان‌یاب می‌آید

فناوری بومی ربات به کمک افراد توان‌یاب می‌آید


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 49490
توان‌بخشی در کنار پیشگیری و درمان اهمیت بسیاری زیادی پیدا می‌کند. عده‌‌ای از بیماران بعد از آن که بهبود پیدا می‌کنند به حمایت‌های توابنخشی نیازمند هستند تا بتوانند به زندگی عادی خود بازگردند.

شرکت دانش‌بنیان «پویندگان دانش سیستم‌های توان افزای پاسارگاد» با به کارگیری متخصصان رشته‌های برق، الکترونیک و گرایش‌های مختلف مکانیک توانسته است به دانش طراحی و تولید ربات اسکلتی دست پیدا کند و ایران را در گروه کشورهای دارنده این فناوری پیشرفته قرار دهد.

سید مصطفی حوائجی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پویندگان دانش سیستم‌های توان افزای پاسارگاد (پداسیس)» درباره محصول این شرکت که «ربات اسکلت بیرونی اکسوپد» نام دارد گفت: این محصول برای افرادی که دچار فلج پا هستند طراحی شده است. این ربات به فرد در راه رفتن و همچنین نشست و برخاست کمک می‌کند و می‌تواند جایگزین ویلچر شود.

حوائجی به ویژگی‌های این محصول اشاره و توضیح داد: این ربات امکان ایستادن، نشستن و راه رفتن را فراهم می‌کند و به آنان آزادی عمل بیشتری در زندگی می‌دهد. همچنین استفاده از این ربات باعث تحرک بیشتر در نتیجه موجب تنظیم فشار خون می‌شود و همچنین باعث جلوگیری از مشکلات گوارشی و کلیوی، زخم بستر، بهبود تنفس و نیز جلوگیری از تضعیف ماهیچه‌های بدن می‌شود.

این فعال فناور گفت: ربات اسکلت بیرونی اکسوپد در 2 نسخه درمانگاهی و نسخه شخصی قابل ارائه است. در نسخه درمانگاهی این محصول به همراه حامل نگهدارنده کاربر و  نرم‌افزار ویژه کنترل ربات ارائه می‌شود که کاربر زیر نظر پزشک از دستگاه استفاده می‌کند.

در نسخه دوم، ربات به همراه عصا و دیگر تجهیزات جانبی مثل باتری و کامپیوتر کنترل‌کننده داخلی قابل ارائه است و فرد استفاده کننده می‌تواند از آن در خانه و یا مکان‌های دیگر استفاده کند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پویندگان دانش سیستم‌های توان افزای پاسارگاد» درباره مشخصات فنی این ربات توضیح داد: وزن این ربات 29 کیلوگرم و دارای 4 مفصل فعال و 2 مفصل غیرفعال است.

وی افزود: باتری‌های لیتیم یون این ربات قابل شارژ هستند و حداکثر وزن مجاز بیمار برای استفاده از این ربات ۹۰ کیلوگرم است.

این فعال فناور گفت: افراد با حداقل قد 155 سانتی متر و حداکثر 190 سانتی متر می‌توانند از این ربات استفاده کنند.

حوائجی بیان کرد: در این شرکت 9 نفر به صورت پاره وقت و تمام وقت مشغول به کار هستند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پویندگان دانش سیستم‌های توان افزای پاسارگاد» درباره اختلاف قیمت محصول تولید شده این شرکت و نمونه مشابه خارجی آن گفت: قیمت ربات خارجی حداقل 80 هزار دلار است و قیمت ربات این شرکت حدود 30 هزار دلار است.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

پایان پیام/

 

اخبار مرتبط

* تفاهم‌نامه همکاری در حوزه صنعت برق ایران امضاء شد

* تولید پودر نانو برای مصارف صنعتی در کشور

* ایجاد شبکه توسعه فناوری توربین انبساطی سازماندهی می‌شود

* نمايش توانمندي ايرانيان با استقبال مواجه شد

* «سیستم گاورنر دیجیتال» برای نیروگاه‌های برق - آبی کشور طراحی شد

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم