فناوری فوتونیک به 5 بخش سلامت کشور ورود کرد

فناوری فوتونیک به 5 بخش سلامت کشور ورود کرد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 34416
پنج حوزه خاص مرتبط با سلامت در حوزه فوتونیک شناسایی شده اند، که ضمن کاربردی بودن این بخش ها، دارای اهمیت زیادی در بخش سلامت هستند.


 
پنج حوزه خاص مرتبط با سلامت در حوزه فوتونیک شناسایی شده اند، که ضمن کاربردی بودن این بخش ها، دارای اهمیت زیادی در بخش سلامت هستند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ تحقیقات پیش بالینی، تومور شناسی، بیمایهای عفونی، چشم پزشکی و پایش عصبی و تصویر برداری به عنوان 5 حوزه مرتبط با حوزه سلامت در فوتونیک شناسایی شده اند،  که ضمن کاربردی بودن این بخش ها، دارای اهمیت زیادی در بخش سلامت هستند.


تحقیقات پیش بالینی
اگر چه بسیاری از روش های طیف سنجی و فوتونیک چند باندی را میتوان امروزه به نفع بیمار به کار گرفت، هدف نهایی تحقیقات پیش بالینی فهمیدن منشاء و پیشرفت های بیماری، از عضو به به بافت و سطح سلولی و مولکولی است. این دانش اجازه میدهد که بیماریهای را تشخیص دهیم، آنها را درمان کنیم و یا حتی مدتها قبل از ظهور علائم میکروسکوبی از آنها جلوگیری کنیم. پیش نیاز رسیدن به چنین درک کلی گرایانه از روند زندگی، ابزارها و روش هایی است که اجازه مشاهده از طریق مایکرو به سطح میکرو و نانو را بدون تغییر یا ااخلال در این روندها بدهند. .


تومور شناسی
سرطان به گروهی از بیماریها  تعلق دارد که میزان رخداد آنها اغلب با افزایش سن، افزایش پیدا میکند و بنابراین یکی از تهدیدات جدی برای سلامت افراد، مخصوصا در اروپا است. تشخیص اولیه در این فرایند از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همین منظور در اولین مرحله فناوری فوتونیک ( یا ترکیبی از روش های فوتونیک و غیر فوتونیک مثل فرا صوت و رزونانس مغناطیسی) استفاده میشود تا ارزیابی کم هزینه، سریع و قابل اعتماد یک نوع سرطان یا ترکیبی از سرطان ها انجام شود.


بیمایهای عفونی
اغلب نتیجه ها در مورد بیماریهای عفونی میتواند خیلی وابسته به فاصله زمانی بین شروع عفونت و استفاده عوامل درمانی باشد، این مورد خصوصا در مورد عفونت درست است، که هنوز یکی از مسمومیت هایی است که کمتر جدی تلقی میشود ولی تهدیدی جدی است. فناوریهای فوتونیک نیز میتوانند برای پایش درمان( برای بیماریهای عفونی یا درمان سرطان) به کار روند، تا پیشرفت را ارزیابی کنند و تغییرات لازم در درمان را شناسایی کنند و همچنین با پایش شرایط محیطی و غذا میتوانند از شیوع عفونت جلوگیری شود. در نهایت، ابزارهای خیلی ارزان پایش فوتونیکی میتوانند مستقیما در بانداژها، بسته تزریق و غیره به کار روند.


چشم پزشکی
اگر چه خود چشم یک بافت است که تحت تاثیر بیماریهای پیری مثل رتینوپاتی یا دژنراسیون ماکولا استٰ میتواند پنجره ای تشخیصی برای بدن نیز باشد و دسترسی آسان و کمتر تهاجمی به پارامترهای کلیدی شناسایی بیماریهای قلبی، دیابت یا زوال اعصاب مثل آلزایمر را فراهم کند. علاوه بر اطلاعات مورفولوژیک( مبتنی بر ریخت شناسی) موجود، اطلاعات عملیاتی نیز میتوانندبرای تشخیص بیماری چشم در مراحل اولیه و به شکل شخصی کمک کنند.
بنابرای چالش در این حوزه شامل توسعه تکنیک های چشمی و بینای و ابزارهایی میشود کهبتواند در محیط پیش بالینی به کار روند.
پایش عصبی و تصویر برداری
ابزارهای بر پایه فوتونیک کنتراست منحصر به فردی برای تصویر برداری داخلی و دسترسی به پارامترهای کلیدی فیزیولوژیک به منظور تصویر برداری و پایش عصبی فراهم میکنند. به طور خاص این فناوری ها محققان و به طور فزاینده پزشکان را قادر به اندازه گیری پارامترهایی همانند اکسیژن، هموگلوبین مغزی، غلظت هموگولوبین، حجم خون، جریان خون و متابولیم اکسیداتیو میکند.
فناوریهای فوتونیک اساس کمتر تهاجمی یا غیر تهاجمی، بی ضرر، مداوم قابل جابجایی و ارزان بوده و بنابراین برای محیط پزشکی خیلی ناسب هستند.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم