فناوری نانو وارد برنامه ده‌ساله دوم شد
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی؛

فناوری نانو وارد برنامه ده‌ساله دوم شد


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 21801
دبیر ستاد توسعه فناوری نانومعاونت علمی در یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو بیان کرد: این رویداد با آغاز برنامه ده ساله دوم نانو در ایران همزمان شد و زین پس بر بالا بردن کیفیت و بازار محصولات دانش بنیان تمرکز خواهیم داشت.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانومعاونت علمی در یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو بیان کرد: این رویداد با آغاز برنامه ده ساله دوم نانو در ایران همزمان شد و زین پس بر بالا بردن کیفیت و بازار محصولات دانش بنیان تمرکز خواهیم داشت.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو گفت: خوشحالیم در یازدهمین جشنواره برترین‌ها گرد هم آمدیم تا ببینیم از زمانی که کشور تصمیم گرفت در عرصه نانو فعال شود تا کنون چه دستاوردی داریم. برای ارزیابی این عرصه نگاه به برترین‌ها خود یکی از شاخصه‌های کارنامه عملکردی ما است.

وی بیان کرد: جشنواره امسال با آغاز 10 ساله دوم حوزه نانو مصادف شده است. برنامه راهبردی ده ساله اول بر توسعه منابع انسانی تمرکز داشت و توانستیم به اهداف مشخص شده دست پیدا کرده و فراتر از آن اهداف ظاهر شویم. وقتی به چرخه‌ای که از تبدیل ثروت به علم و تبدیل علم به ثروت که هر دو نیم چرخ از این دایره هستند می‌نگریم، نیم چرخ اول را پژوهش تشکیل می‌دهد.
سرکار در راستای چیستی ملزومات پژوهش و چگونگی ارزیابی آن گفت: زمانی که فعالیت در عرصه نانو را آغاز کردیم دستمان خالی بود و کمتر از 10 نفر می‌توانستند به طور واقعی بگویند نانو چیست. به طوری که در سال 2001 تنها 10 مقاله ISI منتشر شد. این در حالی است که تا پایان سال 2016 میلادی به 8 هزار مقاله در سال رسیدیم. یعنی چیزی بیش از روزی 23 مقاله که می‌توان آن را یک انفجار دانست.

وی تمرکز بر افزایش کیفیت محصولات این حوزه را تاکید دوره دوم دانست و گفت: در نیم چرخ دوم یعنی تبدیل علم به محصول تازه کار هستیم و نیاز به تلاش داریم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی بیان کرد: در رابطه با دانشگاه‌ها در کنار بحث توسعه کیفی تمرکز بر این است که نانو به صورت کاربردی دنبال شود. به این منظور دو برنامه را در دست اجرا داریم، برنامه اول تأسیس آزمایشگاه‌های نانو در دانشگاه‌های سراسر کشور است.

وی به ترتیب اولویت‌بندی تجهیز دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: اولویت با دانشگاه‌هایی است که دوره‌های بیشتری از مقاطع کارشناسی ارشد دارند و به ترتیب از بیشترین دارندگان این دوره‌ها دانشگاه‌ها تجهیز می‌شوند.

سرکار ادامه داد: 70 درصد این تأمین بودجه از سوی معاونت علمی تأمین می‌شود و دانشگاه‌ها می‌توانند با تنها 30 درصد از آورده خود صاحب یک آزمایشگاه در حوزه نانو شوند.



مرکزی برای ارتباط صنعت با شرکت‌های دانش بنیان افتتاح می‌شود

وی موضوع دومی که برای کاربردی شدن عرصه محصولات نانو مد نظر است را ارتباط دانشگاه با صنعت بیان کرد و گفت: اعتقاد داریم ایران در ارتباط دانشگاه با صنعت احتیاج به یک کاتالیزور دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان زبان صنعت را می‌فهمند، در نتیجه تلاش می کنیم تا شرکت های دانش بنیان به عنوان رابط بین دانشگاه ها و صنعت وارد عمل شوند .
وی این عرصه را «صنعتی سازی نانو تکنولوژی کاربردی» نام برد و افزود: سال آینده مرکزی به همین نام افتتاح می‌شود که مخفف آن «I Can» است. امیدواریم این مرکز بتواند به وبی این ارتباط را ایجاد کرده و دانشجویان توانمندی تربیت کنیم که در کنار دانایی از توانایی نیز بهره مند باشند.


معرفی برترین‌های نانو

در ادامه برترین‌های یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو در زمینه‌های محققان برتر و برگزیده، نماینده‌های مؤسسات و نشریه‌های برتر در سازمان مدیریت صنعتی معرفی شدند.

 
محققان برگزیده

 در بخش محققان برگزیده یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو  رتبه اول، دکتر مرتضی محمودی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته مهندسی فناوری نانو با ۶۲۱ امتیاز؛ رتبه دوم، دکتر مسعود صلواتی نیاسری از دانشگاه کاشان در رشته شیمی با ۶۱۶.۳ امتیاز؛ رتبه سوم، دکتر محسن شیخ‌الاسلامی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رشته مهندسی مکانیک با ۴۴۴.۴ امتیاز؛ رتبه چهارم، دکتر مهراورنگ قاعدی از دانشگاه یاسوج در رشته شیمی با ۴۱۵.۳ امتیاز؛ رتبه پنجم، دکتر علی مرسلی از دانشگاه تربیت مدرس در رشته شیمی با ۳۹۵.۲ امتیاز معرفی شدند.

دیگر برگزیدگان بخش محققان برگزیده یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو در رتبه ششم، دکتر علیمراد رشیدی از پژوهشگاه صنعت نفت در رشته مهندسی شیمی با ۳۳۸.۶ امتیاز؛ رتبه هفتم، دکتر رضا انصاری خلخالی از دانشگاه گیلان در رشته مهندسی مکانیک با ۲۸۲.۳ امتیاز؛ رتبه هشتم، دکتر محمد حقیقی پراپری از دانشگاه صنعتی سهند در رشته مهندسی شیمی با ۲۵۶.۶ امتیاز؛ رتبه نهم، دکتر داوود دومیری گنجی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رشته مهندسی مکانیک با ۲۵۲ امتیاز؛ رتبه دهم، دکتر امید اخوان از دانشگاه صنعتی شریف در رشته فیزیک با ۲۳۹.۱ امتیاز هستند.

ارزیابی دانشگاه و مؤسسات پژوهشی

دکتر محمدمهدی نجف پور از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در رشته شیمی با ۱۹۸.۶ امتیاز به عنوان محقق جوان برتر این دوره از جشنواره برترین‌های فناوری نانو انتخاب شد.

مؤسسات پژوهشی برتر

برگزیدگان در بخش مؤسسات پژوهشی برتر یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو در رتبه اول، دانشگاه تهران با ۴ هزار و ۱۶۱ امتیاز؛ رتبه دوم، دانشگاه صنعتی اصفهان با ۳ هزار و ۴۱۱ امتیاز؛ رتبه سوم، دانشگاه تربیت مدرس با ۳ هزار و ۲۹۰ امتیاز؛ رتبه چهارم، دانشگاه صنعتی شریف با ۳ هزار و ۳۱ امتیاز و نیز رتبه پنجم، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ۲ هزار و ۷۶۴ امتیاز معرفی شدند.

 

طرح‌های نوآورانه برگزیده

همچنین دو طرح «تولید الیاف، نخ و پارچه‌های نیمه رسانا و رسانا» و طرح «تهیه غشاهای سرامیکی نانوساختار برای تولید کنسانتره آب پنیر»  برگزیده شدند.

 
تقدیر از مجلات ISI

سه مجله آی اس آی فناوری نانو که معرفی مورد تقدیر قرار گرفته‌اند در دانشگاه کاشان با سردبیری دکتر مسعود صلواتی نیاسری، نشریه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس با سردبیری دکتر کریم زارع و نشریه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی با سردبیری دکتر مسعود درویش گنجی هستند.

 یازدهمین دوره جشنواره برترین‌های فناوری نانو به همت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دوم اسفندماه برگزار شد.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم