فوتونیک فناوری ارتباطات را به‌سوی عصر ترابیت سوق می‌دهد

فوتونیک فناوری ارتباطات را به‌سوی عصر ترابیت سوق می‌دهد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 34331
ظهور فوتونیک و حرکت آن از یک فعالیت خرد تا یک فناوری کلیدی و تبدیل‌شدن به یکی از مهم‌ترین صنایع آینده، به طور حتم می تواند

 

 

ظهور  فوتونیک و حرکت آن از یک فعالیت خرد تا یک فناوری کلیدی و تبدیل‌شدن به یکی از مهم‌ترین صنایع آینده، به طور حتم میتواند،  فناوری ارتباطات را از طریق افزایش سرسام‌آور سرعت انتقال و ظرفیت داده‌ها به‌سوی عصر ترابیت سوق دهد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ فوتونیک فناوری ارتباطات را از طریق افزایش سرسام‌آور سرعت انتقال و ظرفیت داده‌ها به‌سوی عصر ترابیت سوق خواهد داد، درحالی‌که همزمان ردپای شبکه‌های کربن پایه را کمرنگ کرده و هزینه هر بیت را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر فوتونیک نقشی کلیدی در جهت‌دهی به چالش بازده انرژی و حرکت به‌سوی اقتصاد کم‌کربن ایفا می‌کند. لذا در آینده انتظار می‌رود منابع نوری حالت‌جامد،  ازلحاظ بهره‌وری انرژی از دیگر منابع نوری پیشی بگیرد و صرفه‌جویی 50 درصدی یا بیشتر را به همراه استفاده از سامانه‌های هوشمند مدیریت نور به ارمغان آورند.

چگونه فوتونیک در مسیر خود قرن 21 را بر مبنای فوتون می‌سازد

ظهور  فوتونیک و حرکت آن از یک فعالیت خرد تا یک فناوری کلیدی و تبدیل‌شدن به یکی از مهم‌ترین صنایع آینده، نشان می‌دهد چگونه فوتونیک در مسیر خود، قرن 21 را بر مبنای فوتون می‌سازد. فوتونیک همه‌جا پیرامون ما قرار دارد از ارتباطات و سلامت تا پردازش مواد در تولید و از نورپردازی و فوتوولتاییک تا محصولات روزمره مانند دی‌وی‌دی پلیر و گوشی موبایل. بااین‌حال هنوز تمام ظرفیت تأثیرگذار فوتونیک آشکارنشده است.

همچنین پیشرفت‌های جدید در فوتونیک، مراقبت‌های پزشکی را متحول کرده و راه‌های جدیدی در شناسایی، درمان و حتی پیشگیری از بیماری‌ها ایجاد کرد. در تولید، پردازش لیزری پیش‌نیاز اساسی تایید در حجم انبوه و قیمت پایین خواهد بود. فناوری فوتونیک بر غلبه بر محدودیت الکترونیک در رایانه‌ها از طریق پردازش تمام نوری یا پردازش کوانتومی کمک خواهد کرد.

از طرفی کاربردهای حسگری میتواند  در شبکه‌های هوشمند قدرت، ساختمان‌های هوشمند و کنترل هوشمند فرایندهای صنعتی سهم مهمی در استفاده بهینه منابع و مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی ایفا کند، به نحوی که بتوانیم شاهد آن باشیم که فوتونیک تمام دنیار را احاطه کند.

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم