لزوم برنامه‌ریزی راهبردی در تحقیق اهداف اقتصاد دانش‌بنیان

لزوم برنامه‌ریزی راهبردی در تحقیق اهداف اقتصاد دانش‌بنیان


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 38695
*محمدجعفر نظری


*محمدجعفر نظری
برنامه‌ریزی راهبردی یکی از ابزارهای لازم برای پیشبرد اهداف اقتصاد دانش‌بنیان با اهرم فناوری‌های راهبردی در کشور است، این ابزار در تراز ملی با ترسیم اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله و برنامه‌های پنج‌ساله توسعه اعمال می‌شود.
سند نقشه جامع علمی کشور را با نگاه به اهمیت حوزه‌های فناوری  مختلف در دستیابی کشور به شکوفایی همه‌جانبه و استقلال و عزت کشور اولویت‌بندی کرده است، به‌عنوان بخشی آ این زنجیره، اسناد توسعه فناوری در کشور هستند، این اسناد با محوریت ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با مشارکت، نظارت و تصویب نمایندگان وزارت خانه‌های ذی‌ربط و اشخاص کلیدی صاحب‌نظر و ذی‌نفع در حوزه‌های مختلف فناوری تدوین‌شده و با تصویب در نهادهای عالی فرا دستگاهی برای جهت‌دهی راهبردی به این حوزه ملاک عمل قرار می‌گیرند.


در این راستا سند راهبردی توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی که شامل بیان ارزش‌های محوری، سیاست‌ها، چشم‌انداز، اهداف کلان، اهداف میانی و دوره‌های زمانی تحقق این اهداف است، با نظارت این معاونت به نهادهای مختلف ابلاغ می‌شود.
به توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته در ستاد و مراکز مرتبط با فناوری لیزر، کشور ما در این زمینه باوجود جایگاه نسبتاً مناسب در منطقه در مراحل اولیه توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی و تجاری‌سازی آن است.


بر این مبنا در سند چشم‌انداز 1404 برای حوزه لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی در دوره نخست توسعه زیرساختی و مقبولیت بخشی، دوره دوم اوج‌گیری در بازار داخلی و در دوره سوم جهش و رقابت‌پذیری بین‌المللی در نظر گرفته‌شده است.
*محمدجعفر نظری مسئول دبیرخانه و دبیر کارگروه سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم