مدل بهینه‌سازی مصرف انرژی اجرایی می‌شود
با هدف افزایش کارایی انرژی در ساختمان‌ها؛

مدل بهینه‌سازی مصرف انرژی اجرایی می‌شود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 44160
نشست افتتاح پایلوت توسعه کسب و کار شرکت‌های خدمات انرژی با حضور فعالان حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی برگزار شد.

 به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان، اصلاح قوانین و تحول بازار» یک پروژه بین المللی است که با هدف افزایش کارایی انرژی ساختمان های مسکونی و تجاری-اداری در حال اجرا است. این پروژه با همکاری مشترک صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست، برنامه عمران سازمان ملل متحد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال 2016 فعالیت خود را آغاز کرد.  نشست افتتاح«پایلوت راهکارهای بهینه سازی انرژی در ساختمان­های منتخب تهران» با حضور فعالان حوزه بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان به عنوان یکی از گام های پروژه در مسیر اجرای این پروژه برگزار شد.

 

علی وطنی مجری ملی پروژه «بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان، اصلاح قوانین و تحول بازار» در این نشست اظهار کرد: مصرف انرژی در ایران 4 برابر استاندارد جهانی است. پس با اجرایی کردن این پروژه در تلاش هستیم تا حرکتی متفاوت نسبت به گذشته را دنبال کنیم. چرا که از سال 2020 بر اساس تعهدات باید انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم که اگر این اتفاق رخ ندهد ملزم به پرداخت جریمه می شویم. 

 

همچنین در این نشست نسیم شکاری مدیر ملی پروژه توضیحاتی درباره این پروژه ارائه داد و بیان کرد: توسعه کسب و کار شرکت های خدمات انرژی یکی از اهدافی است که پروژه دنبال می کند تا در نهایت مدل مناسبی برای بازار انرژی در کشور ارائه شود و در سطح ملی شاهد شکل گیری این بازار منطبق با آیین نامه بازار باشیم.


شکاری ادامه داد: سال ها از آغاز اقدامات در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی در کشور می گذرد و شاهد صرفه جویی ها در این زمینه نیز بودیم. در این پروژه با همکاری های بین المللی و تعامل مدیران ساختمان ها و نقش آفرینان این حوزه با شرکت های خدمات انرژی به دنبال این هستیم تا مشکل و نقص پروژه های قبلی رفع شود. البته کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که دغدغه جهانی است نیز به عنوان ضرورت باعث همکاری صندوق تسهیلات محیط زیست با این پروژه شد.

 

ایجاد تحول در بازار بهینه سازی مصرف انرژی 

وی همچنین عنوان کرد: «پروژه بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان ها» از سال 2016 فعالیت خود را آغاز کرد و تا سال 2020 نیز ادامه دارد. پروژه از سه بخش اصلی تشکیل شده است. بازبینی و بازنگری قوانین در این حوزه بخش نخست آن است تا در نهایت یک سامانه ملی ایجاد شود و در تمامی مدل های بازار اطلاعات ساختمان ها پایش شود. در بخش دوم بهبود سیستم های گرمایشی به همراه سیستم آبگرمکن خورشیدی در ساختمان های مسکونی و دولتی مد نظر است تا با اجرای پایلوت ها بتوانیم بهبود مصرف انرژی را شاهد باشیم. ایجاد تحول در بازار بهینه سازی مصرف انرژی و شرکت های خدمات انرژی نیز بخش سوم پروژه را تشکیل می دهد. در این بخش فرهنگسازی و آموزش عمومی به ساکنان ساختمان ها نیز در نظر گرفته شده است.

 

ارائه مدل بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها

در ادامه محسن سلیمانی به نمایندگی از دفتر برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP)  با اشاره به اینکه این پروژه در ارائه و معرفی طرحی نو پیش قدم شده است بیان کرد: در مسیر اجرای پروژه باید خلاقیت را چاشنی کار کنیم در این صورت به نتایج بهتری می رسیم. فعالیت ها در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی در کشور انجام شده است اما منجر به شکل گیری یک جریان نشدند. اما در این پروژه ایجاد یک جریان مد نظر است تا فضای مناسبی برای همکاری دولتی ها با یکدیگر و بخش خصوصی و مردم فراهم شود. در این موضوع علاوه بر نگاه مهندسی نیاز به دیدی اجتماعی و اقتصادی است.


سلیمانی در ادامه ابراز کرد: بنابراین در انتهای این پروژه انتظار وجود 100 ساختمان که بهینه سازی مصرف انرژی در آنها انجام شده است وجود ندارد بلکه باید مدل بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها به تصمیم گیران ارائه شود. در این مسیر از تجربه سایر کشورها نیز استفاده می کنیم اما موفقیت زمانی است که مدل خاص ایران را توسعه دهیم.

پایان پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم