مزرعه ملی حیوانات آزمایشگاهی برای فناوری‌های پزشکی و زيستی راهی به بی‌نهایت می‌گشاید
دبیر ستاد توسعه فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی:

مزرعه ملی حیوانات آزمایشگاهی برای فناوری‌های پزشکی و زيستی راهی به بی‌نهایت می‌گشاید


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 23293
دبیر ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی گفت: مرزعه ملي حیوانات آزمایشگاهی راهی به سوی بی‌نهایت علوم سلولی، پزشکی بازساختي و دیگر رشته‌ها مانند داروسازي ، علوم شناختي و ساير رشته هاي زيستي کشورمان می‌گشاید و فرصت شکوفایی در حوزه های گوناگون به خصوص پزشکی بازساختی را فراهم می‌کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی گفت: مرزعه ملي حیوانات آزمایشگاهی راهی به سوی بی‌نهایت علوم سلولی، پزشکی بازساختي و دیگر رشته‌ها مانند داروسازي ، علوم شناختي و ساير رشته هاي زيستي کشورمان می‌گشاید و فرصت شکوفایی در حوزه های گوناگون به خصوص پزشکی بازساختی را فراهم می‌کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی با اشاره به نقش مزرعه حیوانات آزمایشگاهی در پژوهش‌های پایه و زیرساختی در حوزه‌های گوناگون علمی به‌خصوص سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: مرزعه حیوانات آزمایشگاهی راهی به سوی بی‌نهایت علوم سلولی، پزشکی  و دیگر رشته‌های زيستي کشورمان می‌گشاید و فرصت شکوفایی در حوزه های گوناگون به خصوص پزشکی بازساختی را فراهم می‌کند.

وی افزود: علت این‌که در صنایع داروسازی مقلد بودیم و به‌ناچار صرفاً داروهای تولید شده در دیگر کشورها را تولید می‌کردیم نبودن زیرساخت‌های لازم برای پژوهش در این حوزه به خصوص حوزه مطالعات پيش باليني بود اما امروز حرکت در مسیر نوآوری و پیشرفت این حوزه با ایجاد یک بستر مناسب زیرساختی ممکن شد با پر شدن جای خالی مزرعه حیوانات می‌توانیم در صنعت سلولی و توليد محصولات دارويي حرف‌های مهمی برای گفتن داشته باشیم.

حمیدیه، با بیان این‌که توجه روزافزون جامعه جهانی به علوم و فناوری‌های پیشرفته علی‌الخصوص سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، ضرورت توجه به پژوهش‌های زیرساختی و توانمندسازی علمی و فناورانه این حوزه را دوچندان می‌کند، اظهار کرد: شاهدیم که روز به روز استفاده و توجه بیش‌تر سلول‌های بنیادی پررنگ‌تر و جدی‌تر از قبل می‌شود بنابراین می‌بایست به زیرساخت‌های لازم برای مطالعات پیش بالینی توجه شود و چه بسا اگر نگاهی جدی به این زمینه آغاز نمی‌شد، در حوزه پزشکی بازساختی نیز که به نوعی آینده علم پزشکی در دنیاست، دچار عقب ماندگی‌های جدی می‌شدیم و ناچار بودیم در همان مسیر تقلید و اتکا به تولیدات خارجی گام برداریم اما خوشبختانه این ضرورت به‌درستی و در زمان مناسب شناخته شد.

دبیر ستاد توسعه علوم  و فناوری سلول‌های بنیادی، محصولاتی برای این  که به مراحل نهایی رسند به دلیل این که در مراحل مطالعاتی و نخستین گام‌ها خلأهایی داشتند ما را مجبوربه استفاده از نمونه‌های خارجی می کردند و ایران صاحب برند و نام بین‌المللی نمی‌شد.

حمیدیه، با بیان این‌که مزرعه حیوانات ضمن ارائه خدمات متنوعی چون تولید حیوانات آزمایشگاهی و همچنین محصولات و فراورده‌های حاصل از این حیوانات، خلأ ارائه خدمات تصویربرداری حیوانات آزمایشگاهی در کشورمان را به خوبی پر می‌کند، گفت: این مزرعه ضمن آن‌که می‌‌تواند موجب حفظ گونه‌های در حال انقراض کشور شود قادر است محصولات متنوع و پرکاربردی را از حیوانات برای دیگر رشته‌های غیر از پزشکی ارائه کند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، حرکت به سوی ایجاد اشتغال از طریق کسب و کارهای دانش‌بنیان را از دیگر مزیت‌های این مزرعه دانست و افزود: ضمن این که از یک سو علوم و فناوری‌های گوناگون از خدمات این مرکز بهره می‌برند ، شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی که بر اساس هر حیوان ایجاد می‌شوند می‌توانند نویدبخش هزاران شغل مستقیم و غیر مستقیم باشند و محصولات، خدمات و راه‌کارهای متعددی را به بازار ارائه دهند.

بر اساس این گزارش، صبح امروز فاز نخست از نخستین مرزعه حیوانات آزمایشگاهی کشور با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در کرمان افتتاح شد.

 مرحله نخست مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی شامل مراکز جوندگان، خزندگان، پرورش آبزیان، پریماتها (میمون)، زالو، حلزون، برخی از حشرات مانند زنبور عسل و همچنین پرورش شتر است که امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.

 این مجموعه حاصل همکاری ستاد توسعه علوم وفناوري هاي سلول هاي بنيادي معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه شهیدباهنر کرمان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، شركتهاي دانش بنيان است.

همچنین در این آیین تفاهم نامه پرورش شتر بین شرکت عمران مهر شهداد و مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی امضا شد که در این مرکز سه متخصص ویژه پرورش شتر برای حفظ گونه های در حال انقراض حضور خواهند داشت.

 

پایان پیام/

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم