مسیر تحقیقات صنعتی و کاربردی با یارانه 60 میلیاردی هموارتر شد
شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی در سال1397/

مسیر تحقیقات صنعتی و کاربردی با یارانه 60 میلیاردی هموارتر شد


زمان مطالعه : 7 دقیقه
کد خبر : 43177
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با هدف ایجاد زیرساخت آزمایشگاهی مناسب برای تحقیقات دانشگاهی و پژوهش های صنعتی و کاربردی، در سال 93، اقدام به راه اندازی «شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی» کرد.

 

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با هدف ایجاد زیرساخت آزمایشگاهی مناسب برای تحقیقات دانشگاهی و پژوهش های صنعتی و کاربردی، در سال 93، اقدام به راه اندازی «شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی» کرد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی، به عنوان بستری برای گردآوری و به اشتراک‌گذاری توانمندی‌ها و امکانات آزمایشگاهی کشور در حوزه‌های مختلف و همچنین پلتفرمی برای تسهیل دسترسی به خدمات آزمایشگاهی با کیفیت، فعالیت می‌کند.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با شناسایی چالش‌های پیش روی آزمایشگاه‌ها در ارایه مناسب خدمات، برنامه‌های متنوعی را به منظور رفع این موانع، پیاده‌سازی و اجرا کرده است. حمایت از مراکز عضو برای آموزش تخصصی پرسنل آزمایشگاه، تعمیر و به‌کارگیری مجدد تجهیزات، فعال‌سازی قابلیت‌های متنوع تجهیزات موجود و افزایش تنوع خدمات، به روز کردن تجهیزات و همچنین تکمیل توانمندی‌ها، از جمله اقدامات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در این سالها بوده است.

 

استفاده 800 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها از خدمات شبکه آزمایشگاهی

اما شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالی که گذشت اقدامات مختلفی برای توسعه خدمات آزمایشگاهی در سراسر کشور داشته است. یکی از این خدمات، ارائه یارانه به مشتریان شبکه بود. باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی در پایان سال 97 حدود 60 میلیارد ریال یارانه استفاده از خدمات آزمایشگاهی را در قالب طرح‌های تخفیف دریافت خدمات به اعضای عادی باشگاه مشتریان، اعضای هیئت علمی، برگزیدگان بنیاد نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان، منتخبین پسا دکتری و سرآمدان علمی ایران تخصیص داده است. تا پایان سال 97، تعداد اعضای حقیقی و حقوقی این باشگاه به بیش از 14 هزار و 700 عضو رسیده است. 

در سال 1397، بیش از یک هزار و 100 شخص حقیقی و حقوقی جدید در باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی عضو شده‌اند. در این سال همچنین، بیش از 800 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور از طرح‌های تخفیف این باشگاه استفاده کرده‌اند.

پیوستن 54 عضو جدید به شبکه آزمایشگاهی

دسترسی آسان به خدمات آزمایشگاهی با کیفیت و با قیمت مناسب، یکی از چالش‌های پیش روی پژوهشگران و صنایع کشور است. اینکه بتوانند با جست‌وجویی ساده، دستگاه یا آزمایشگاه مورد نظر خود را پیدا کنند و از خدمات قابل ارایه در آن آزمایشگاه مطلع شوند؛ یا بدانند که آیا در منطقه سکونت و کارشان، خدمات آزمایشگاهی مورد نیازشان ارایه می‌شود یا خیر.

شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال گذشته برای رفع این نیاز اقدام به توسعه پوشش خدمات شبکه از نظر موضوعی و جغرافیایی با پذیرش اعضای جدید کرد. بر همین اساس، در سال 97، تعداد 119 درخواست عضویت جدید به دبیرخانه شبکه رسید که از این تعداد، عضویت 54 مرکز پذیرفته شد.

همچنین تا پایان سال  97در مجموع، اطلاعات تعداد 500 آزمایشگاه و بیش از 11 هزار تجهیز آزمایشگاهی مستقر در 68 شهر از 31 استان کشور در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی منتشر شد.

 

بازدید از دستاوردهای آزمایشگاهی کشور

یکی از اقدامات شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های جمعی متنوعی در شبکه است تا از این طریق مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی از فعالیت‌های انجام شده و آخرین تصمیمات و برنامه‌های شبکه آگاه شوند. در همین راستا، رابطین مراکز عضو شبکه نیز به میزبانی یکی از اعضای شبکه آزمایشگاهی دور هم جمع می‌شوند و در مورد برنامه‌ها و فعالیت‌های شبکه، و نیز راه‌کارهای حل مسائل پیش روی آزمایشگاه‌ها هم‌فکری می کنند.

در سالی که گذشت این شبکه در دو نشست عمومی برگزار کرد و برنامه بازدید گروهی مدیران از مراکز آزمایشگاهی عضو شبکه مستقر در 3 استان کشور را نیز را در دستور کار قرار داد.

 

پایش نیازهای مراکز آزمایشگاهی

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به منظور افزایش کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی، نیازهای مراکز آزمایشگاهی را پایش می کند و راه‌کارهای متنوعی را برای پاسخ به این نیازها به کار می‌گیرد. یکی از راه‌کارها، تشویق آزمایشگاه‌ها برای بهبود و توسعه خدمات با حمایت شبکه است.

حمایت از آموزش کارشناسان، همکاری کارشناسان مراکز در قالب کارگروه‌های تخصصی شبکه، حمایت از نگهداری، تعمیر و ارتقای تجهیزات، حمایت از استقرار استانداردهای آزمایشگاهی، تسهیل در دسترسی مراکز آزمایشگاهی به نمونه‌های مرجع استاندارد و کالیبراسیون و حمایت از تهیه و استقرار نرم‌افزار مدیریت فرآیندهای آزمایشگاهی، حمایت از تکمیل توانمدی مراکز عضو(خرید دستگاه‌های ایرانی و خارجی) از جمله اقدامات شبکه در این بخش است.

شبکه سال گذشته بابت حضور 104 نفر از کارشناسان و مدیران مراکز عضو شبکه در 25 کارگاه آموزشی، در مجموع مبلغ 215 میلیون ریال هزینه کرد. همچنین در سال 97، تعداد اعضای کارگروه‌های تخصصی شبکه با رشد بیش از 35 درصد نسبت به سال 96، به بیش از 700 نفر رسید.

 

حمایت از کالیبراسیون، تعمیر و نگهداری تجهیزات مراکز عضو

شبکه آزمایشگاهی با توجه به عملکرد آزمایشگاه‌ها در ارائه خدمات از آزمایشگاه‌های عضو برای تعمیر و به‌روزرسانی تجهیزات موجود حمایت می‌کند. همچنین به منظور ارائه نتایج مطمئن به مشتریان، شبکه مراکز عضو را به کالیبراسیون دوره‌ای تجهیزات تشویق کرده و مشاوره و آموزش‌های لازم را نیز به آنها ارائه می‌کند. تسهیل دسترسی مراکز عضو به نمونه‌های استاندارد معتبر و حمایت از کالیبراسیون تجهیزات از سایر حمایت‌های این شبکه است. میزان حمایت‌های شبکه در سال 97 در این زمینه بیش از 4 میلیون ریال بود که به 52 مرکز عضو پرداخت شد.

 

استانداردسازی فعالیت‌های آزمایشگاهی

همچنین شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معانت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 97، فرآیند استقرار استاندارد ISO/IEC17025 را در 17 مرکز عضو شبکه آغاز  کرد. 5 مرکز عضو نیز موفق به استقرار کامل این استاندارد شدند. در سال 97، شبکه برای حمایت 50 درصدی از هزینه قرارداد مشاوره و ممیزی استقرار استاندارد در مراکز عضو شبکه و همچنین حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با استقرار استاندارد مذکور، در مجموع مبلغ 556 میلیون ریال از مراکز عضو پرداخت کرد.

 

حمایت از تهیه و استقرار نرم‌افزار مدیریت فرایندهای آزمایشگاهی

در سال 97، برنامه حمایت از مراکز عضو شبکه به منظور استقرار سامانه مدیریت فرآیندهای آزمایشگاهی پیگیری شد و در این مدت، 8 مرکز نسبت به ارسال درخواست خرید و استقرار نرم افزار مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی با نام تجاری LabLead اقدام کردند. این اقدام مورد حمایت 50 درصدی شبکه قرار گرفت. حمایت شبکه از مراکز عضو در این سرفصل در سال گذشته 879 میلیون ریال بود.

 

حمایت از تکمیل توانمندی‌‌های تجهیزاتی مراکز

یکی دیگر از اقدامات شبکه به منظور توسعه زیرساخت آزمایشگاهی، حمایت از مراکز دارای شرایط، برای خرید تجهیزات جدید است. در این راستا شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سالی که گذشت، بیش از 24 میلیون ریال به این کار اختصاص داد. همچنین در سال 97، بیش از 16 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه برای حمایت از 6 مرکز خصوصی عضو شبکه اختصاص داد.

شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سال 97، بیش از یک هزار و 100 شخص حقیقی و حقوقی جدید را در باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی پذیرفت. در این سال همچنین، بیش از 800 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور از طرح‌های تخفیف این باشگاه استفاده کردند.

باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی نیز در پایان سال 97 در حدود 60 میلیارد ریال یارانه استفاده از خدمات آزمایشگاهی در قالب طرح‌های تخفیف دریافت خدمات به اعضای عادی باشگاه مشتریان، اعضای هیئت علمی، برگزیدگان بنیاد نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان، منتخبین پسا دکتری و سرآمدان علمی ایران تخصیص داد. تا پایان سال 97، تعداد اعضای حقیقی و حقوقی این باشگاه به بیش از 14 هزار عضو رسید.

پایان پیام/23

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم