مسیر رو به جلو فناوری در حفظ ذخایر ژنتیکی
با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی محقق می‌شود؛

مسیر رو به جلو فناوری در حفظ ذخایر ژنتیکی


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 34669
شنیدن خبر انقراض گونه‌های مختلف همچون یوزپلنگ ایرانی موضوعی است که باعث ناراحتی هر ایرانی می‌شود اما به کمک فناوری می‌توان گوش را در حسرت شنیدن چنین اخباری گذاشت.



شنیدن خبر انقراض گونه‌های مختلف همچون یوزپلنگ ایرانی موضوعی است که باعث ناراحتی هر ایرانی می‌شود اما به کمک فناوری می‌توان گوش را در حسرت شنیدن چنین اخباری گذاشت.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایده ای که مسیری برای حفظ گونه های در حال انقراض پیش رو قرار می دهد و شروع آن راهی برای بهبود شرایط نگهداری تخمدان حین انتقال به آزمایشگاه و بهبود نرخ تولید رویان است. بله این ایده در قالب یک پژوهش توسط محققان کشورمان انجام می شود. چرا که با وجود تحقیقات گسترده در زمینه تولید رویان در آزمایشگاه اما تحقیقات روی حفاظت از بافت تخمدان قبل از استحصال اووسیت در حیوانات مزرعه بسیار کمتر بوده و نیاز به تحقیقات تخصصی دارد. این مطالعه با عنوان" مطالعه اثرات حفاظتی آنتیاکسیدانها بر نگهداری طولانی مدت تخمدان گوسفند در دماهای متفاوت و تولید  برونتنی  رویان" و پشتیبانی صندوق حمایت پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.
خطر انقراض موجودات مختلف خبری است که زیاد می شنویم در ایران نیز با توجه به شکار بیرویه و جمعیت محدود گونه-هایی همچون یوزپلنگ ایرانی و گوزن زرد که با خطر انقراض مواجه هستند لازم است که از تمام ظرفیتهای علمی که قابلیت عملی شدن دارند برای حراست از این گونهها بهرهبرداری کنیم. تکنیک تولید رویان در کشورهای آفریقایی و آسیای جنوب شرقی کمک شایان توجهی در ارتباط با حفظ گونههای وحشی به محیط زیست برای حراست از گونههای وحشی انجام داده است. متأسفانه در کشور ما بدلیل نداشتن تخصص و تکنیک تولید مثلی در این گونهها حیوانی که در محیط زیست طبیعی خود یا مراکز نگهداری زخمی یا بیمار میشود و در نهایت تلف شده و امکان استفاده از ذخایر ژنتیکی را از دست می-دهیم در حالیکه تکنیکهایی برای حفظ منابع ژنتیکی حیوان تلف شده وجود دارد که فرصت تولید نسل از حیوان را فراهم میکند.
همچنین فشار انتخاب ژنتیکی که در میان هزاران پستاندار مختلف ایجاد شده سبب شکل گیری ساختار ژنتیکی هر کدام از جمعیتها و هماهنگ شدن آنها با محیط زیست خود شده است. انقراض گونهها بخشی از فرآیند طبیعی تکامل است که بصورت غیرقابل برگشتی رخ میدهد، اما این روند اخیراٌ سریع شده است که دلیل آن فعالیتهای انسانی، از قبیل تخریب زیستگاه جانوران، شکار بیرویه یا رقابت با گیاهخواران معرفی شده است. در گونههای اهلی انقراض بدلیل انتخاب شدید چند نژاد که توسط مدیریت یا نیاز بازار تعیین میشود اتفاق میافتد. هدف از حفاظت حیوانات حفظ تنوع زیستی برای حفظ کل اکوسیستم است. حفظ زیستگاه تقریباً بهترین راهکار برای حفظ تنوع ژنتیکی است. حفاظت در درون زیستگاه در جمعیتهای پویا راهکار معمول برای حفاظت از نژادهای اهلی است. اما این تلاشها گاهی اوقات برای گسترش جمعیتهای کوچک و حفظ تنوع ژنتیکی کافی نیست. در نتیجه، حفاظت خارج از محیط طبیعی برای ایجاد جمعیتهای زنده که تحت نظر هستند برای بازتولید و انجماد حفاظتی منابع ژنتیکی (گامتها، رویان، DNA، سرم) هدف گذاری شده است. با این حال، فرآیند تولیدمثلی در گونههای تحت نظر ممکن تحت تأثیر فضای محدود، مشکلات نگهداری و سلامتی، جیرههای غیر طبیعی، رفتارهای جنسی تغییر یافته و ناباروری دچار اختلال شود.
مهم ترین موضوع در چندین دهه اخیر بکارگیری فناوری های کمکی در تولید مثل است که علاوه بر بهبود تولید مثل، امکان کنترل بهتر و انجام تحقیقات پایه ای را در سطح فیزیولوژی سلول برای فرآیند تولید مثل فراهم می کند. گوسفند اهلی علاوه بر اینکه یک دام حائز اهمیت از نطر اقتصادی در زمینه دامپروری است یک مدل مناسب برای متخصصین تولید رویان در آزمایشگاه (IVEP)  است که کمک بزرگی در گسترش و شناخت این عرصه از علم تولید مثل به دانشمندان کرده است. بعلاوه فناوری IVEP در جهت کمک به حفظ ذخایر ژنتیکی، ایجاد بانک اطلاعات بیولوژیک و گسترش نژادهای با ارزش اقتصادی بالا در حیوانات مزرعه و حفظ نژادهای در معرض انقراض در گونه های مختلف حائز اهمیت است.
تکنیکهای تولید رویان در آزمایشگاه در گونههای اهلی بخوبی توسعه پیدا کرده و ممکن است که یک فرصت برای تکثیر گونههای در معرض انقراض فراهم کند. با این حال بکارگیری این تکنیک منوط به دسترسی به منابع ژنتیکی جنس ماده(اووسیت) و نر(اسپرم) است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر معرفی و بهینه سازی محیط انتقال تخمدان گوسفند (بعنوان حیوان الگو) با استفاده از آنتی اکسیدان‌های ملاتونین و سوپراکسید دسموتاز است. همچنین هدف دیگر از این آزمایش تعیین اثر سوپراکسید دسموتاز(SOD) و ملاتونین بر کاهش آسیب بافت تخمدان و اووسیت‌ها در محیط انتقال تخمدان به آزمایشگاه است تا بتوان اووسیت‌های درون فولیکول را بمدت بیشتری از آپپتوز حفظ کرد که این امر مستلزم حذف یا کاهش رادیکال‌های آزاد از محیط تخمدان است.
انتهای پیام/25




تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم