مسیر روبه رشد صنایع دریایی کشور پس از انقلاب
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی بیان کرد:

مسیر روبه رشد صنایع دریایی کشور پس از انقلاب


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 37863
محمد سعید سیف ؛ با مروری بر دستاوردهای صنایع دریایی کشور در مقایسه با اوایل انقلاب گفت: بعد از انقلاب و دستیابی به استقلال کامل سیاسی، فرصت بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توان داخلی در حوزه صنایع دریایی نیز همچون بسیاری از صنایع دیگر برای کشور فراهم شد.





محمد سعید سیف ؛ با مروری بر دستاوردهای صنایع دریایی کشور در مقایسه با اوایل انقلاب گفت: بعد از انقلاب و دستیابی به استقلال کامل سیاسی، فرصت بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توان داخلی در حوزه صنایع دریایی نیز همچون بسیاری از صنایع دیگر برای کشور فراهم شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی؛ در خصوص دستاوردهای صنایع دریایی کشور در مقایسه با اوایل انقلاب گفت: حوزه دریا و صنایع دریایی بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود که عبارت‌اند از سکوهای دریایی، استفاده از منابع نفت و گاز در دریا، حمل‌ونقل دریایی، صنایع صید و استفاده از آبزیان و ساخت و تعمیر انواع کشتی‌ها، شناورها، تجهیزات دفاعی و ... که خوشبختانه در چهل سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه وجود داشته است. به‌طوری‌که در ابتدای انقلاب ناوگان کشتی‌رانی و حمل‌ونقل دریایی محدودی داشتیم و در حال حاضر بیش از یک درصد از ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل دریایی جهان در اختیار ایران است و در منطقه نیز جایگاه اول را در ناوگان حمل‌ونقل دریایی داریم.

 

سیف افزود: در حوزه بندرها نیز در ابتدای انقلاب بندرها محدودی وجود داشت که فعالیت حمل‌ونقل و جابجایی کالا را در حوزه‌های تجاری، نفتی و شیلات انجام می‌دادند و خوشبختانه در حال حاضر توسعه قابل‌توجهی در این حوزه ایجادشده است و بیش از 200 بندر کوچک و بزرگ در حوزه‌های مختلف تجاری، نفتی، شیلاتی و تفریحی در کشور مشغول به فعالیت هستند. در حوزه کشتی‌سازی تقریباً در ابتدای انقلاب فعالیت چندانی نداشتیم و چیزی که چهل سال پیش‌ساخته می‌شد محدود به ساخت چند نمونه قایق کوچک بود اما در حال حاضر نمونه‌های مختلف کشتی‌ها و شناورهای دفاعی و غیر دفاعی وجود دارد که توسط شرکت‌های داخلی ساخته‌شده‌اند و در حال بهره‌برداری است. 

بستر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه دریا فراهم شد

وی تصریح کرد: در حوزه آموزش و تربیت نیروی متخصص نیز اوایل انقلاب مشکلات زیادی وجود داشت، به‌طوری‌که تقریباً تمام متخصصان دریایی کشور برای آموزش باید به خارج از کشور اعزام می‌شدند تا دوره آموزش‌های تخصصی را بگذراندند اما در حال حاضر فارغ‌التحصیلانی در مقطع دکترا از دانشگاه‌های داخلی به تربیت متخصصان پرسنل دریایی در حوزه‌های تجاری، دفاعی و ... مشغول‌اند.

 

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی ادامه داد :در حوزه مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی تقریباً هیچ حوزه‌ای چهل سال پیش در کشور وجود نداشت، اما در حال حاضر زیرساخت‌های بسیار مناسبی برای تحقیقات و آزمایش‌های دریایی فراهم‌شده است و بیش از 10 آزمایشگاه و مرکز تحقیقاتی فعال در کشور مشغول به فعالیت می‌باشند. همچنین، بر اساس تحقیقات و فعالیت‌های علمی حوزه دریایی در جایگاه رتبه هفتم دنیا قرار داریم که ازلحاظ تعداد و انتشار مقالات رتبه بسیار خوبی است، به‌طوری‌که نسبت به کشورهایی همچون ژاپن و حتی برخی کشورهای اروپایی در جایگاه بالاتری قرار داریم و می‌توان امیدوار بود که اگر زنجیره علم تا عمل را کامل کنیم ارزش‌افزوده و اشتغال خوبی در کشور در حوزه دریایی ایجاد خواهد شد.



بیش از 200 شرکت فعال داخلی در حوزه تولید تجهیزات دریایی مشغول به کارند

سیف در خصوص دستاوردهای صنایع دریایی در حوزه ساخت تجهیزات، مواد و ابزارآلات مورداستفاده در دریا گفت : این تجهیزات درگذشته بسیار محدود بود، اما در حال حاضر بیش از 200 شرکت فعال داخلی در حوزه تولید اقسام تجهیزات و ابزارآلات دریایی مشغول به فعالیت می‌باشند و در این زمینه نیازی به خارج از کشور نیست.

 

وی در خصوص ساخت و نصب سکوهای نفتی که جهت بهره‌برداری از منابع نفت و گاز مورداستفاده قرار می‌گیرد افزود: تا دهه هفتاد وابستگی شدیدی به پیمانکاران خارجی داشتیم، اما طی دو دهه اخیر تلاش‌های زیادی برای افزایش توان داخلی در بهره‌برداری از منابع نفت و گاز صورت گرفته است، به‌طوری‌که در حال حاضر این کار به‌صورت کامل توسط پیمانکاران داخلی انجام می‌شود و حتی صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای مختلف نیز در این حوزه امکان‌پذیر شده است.



بازرسی و صدور گواهینامه‌های بین‌المللی ایمنی پیشرفت دیگر در دوره بعد از انقلاب اسلامی

موضوع دیگری که دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی به آن اشاره کرد که در حوزه دریایی دارای اهمیت زیادی دارد بحث بازرسی و صدور گواهینامه‌های بین‌المللی ایمنی و استاندارد بود به‌طوری‌که در این بخش تا چند سال گذشته وابستگی شدیدی به مؤسسات بین‌المللی خارجی داشتیم، اما خوشبختانه در زمان تحریم‌ها این نیاز باعث شد شرکت‌ها و مراکز داخلی در این حوزه فعال شوند و ناوگان بزرگ دریایی کشور با پرچم جمهوری اسلامی و گواهینامه‌های مؤسسات داخلی در دریاها به فعالیت بپردازند. درواقع از این نظر خودکفا شده‌ایم و نیازی به کشورهای خارجی نداریم.

 

سیف در پایان تأکید کرد که در بعد شناخت وضعیت دریاها، اطلاعات دریایی و اطلاعات اقیانوس‌شناسی نیز خوشبختانه گام‌های خوبی برداشته‌شده و در حال حاضر برای کسب اطلاعات مربوط به حوزه دریا همانند گذشته وابستگی به مراکز خارجی نداریم و مراکز داخلی توانمندی کامل در این حوزه کسب کرده‌اند که می‌توانند در اختیار سایر نهادها و شرکت‌های مرتبط با حوزه دریا قرار دهند.


بر اساس این گزارش؛ این نشست در تاریخ سه شنبه مورخ 3 مهرماه سال جاری در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم