مصرف رنگ بهینه شد
توسط یک شرکت دانش‌بنیان

مصرف رنگ بهینه شد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 48117
رنگ همانندی ترکیب یک سری از رنگ‌های اولیه به نسبت مشخص برای رسیدن به رنگ هدف (رنگ مورد نظر) است.این کار عملا در صنایع به صورت تجربی انجام می‌شود. یعنی یک فرد با تجربه )در اصطلاح تینتر) آن‌قدر نسبت رنگ‌های اولیه را به صورت دستی تغییر می‌دهد تا به رنگ مورد نظر برسد.

در برخی صنایع رنگ مانند رنگ‌های خودرویی، نساجی، چاپ و ... این کار هزینه‌بر و زمان‌بر است به همین جهت استفاده از روش‌های ریاضی برای مدل سازی فضا‌های رنگی به منظور محاسبه غلظت‌های اولیه برای رسیدن به یک رنگ هدف بسیار مفید است.

یک شرکت دانش‌بنیان توانسته با طراحی «نرم‌افزار رنگ همانندی» یا محاسبه فرمولاسیون با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده ریاضی در کمترین زمان ممکن و بدون هدر رفتن رنگ فرمولاسیون غلظت رنگ مورد نظر را محاسبه کند.

علی تاری مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «جنبش همگام تولید و پیمان پارس» گفت: معمولا عملیات رنگ همانندی به صورت سنتی و با استفاده از روش سعی و خطا انجام می‌شود. بدین صورت که یک شخص خاص به نام تینتر با استفاده از تجربه چندین ساله خود، با مخلوط کردن درصدهای مختلف از رنگ‌های اولیه و تغییر مقادیر آنها، رنگ هدف را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: این فرایند دارای مشکلات بسیاری است. برای مثال کارخانه وابسته به یک شخص خاص (تینتر) است. همچنین در صنایعی مانند صنعت نساجی، مستربچ، رنگ‌های پودری عملیات رنگرزی و یا اعمال رنگ ساعت‌ها به طول می انجامد و افزایش تعداد سعی و خطا برای رسیدن به رنگ مطلوب، باعث اتلاف وقت می‌شود.

تاری اضافه کرد: در نتیجه اگر تولید رنگ در مقیاس‌های بزرگ صنعتی باشد، مواد اولیه زیادی هدر می‌رود. در مواقعی هم که نیاز باشد رنگ هدف و رنگ تینت شده هیچ اختلافی با هم نداشته باشد، تعداد فرایند سعی و خطا می تواند بسیار زیاد شود.

این فعال فناور به ویژگی‌های این نرم‌افزار اشاره کرد و گفت: عملیات رنگ همانندی دارای روش‌های مختلفی است. در شرایطی که تعداد اولیه‌ها زیاد باشد، ممکن است چندین فرمولاسیون مختلف این توانایی را داشته باشند که رنگ هدف را ایجاد کنند. نرم‌افزار ارائه شده می‌تواند تمامی این فرمولاسیون‌ها را ارائه کند.

مرتب سازی با دقت مورد نظر کارخانه

وی ادامه داد: این قابلیت وجود دارد که با توجه به دقت مورد نیاز کارخانه فرمولاسیون‌های مختلف مرتب شوند. برای مثال اگر در جایی تا اختلاف رنگ 2 کافی باشد، نرم افزار تمامی فرمولاسیون‌هایی که حداکثر تا این اختلاف را ایجاد می‌کنند را پیشنهاد می‌کند ولی وقتی حداکثر اختلاف رنگ 0.5 مورد نیاز باشد، نرم افزار فرمولاسیون‌هایی با اختلاف رنگ‌های بالاتر را حذف می کند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «جنبش همگام تولید و پیمان پارس» اضافه کرد: در صورتی که اطلاعات قیمت رنگ های اولیه در نرم افزار گذاشته شود، نرم افزار این توانایی را دارد که فرمولاسیون‌ها را براساس قیمت تمام شده مرتب کند. این ویژگی باعث می شود که با استفاده از فرمولاسیون های ارزانتر در هزینه تولید صرفه‌جویی شود.

تاری اضافه کرد: در صورت تغییر جزئی رنگ‌های اولیه به علت تغییر تامین کننده مواد اولیه و یا ایجاد تغییرات بواسطه انبارداری مانند ته‌نشینی مادر رنگ‌ها نیز نرم افزار قادر است با اصلاح، فرمولاسیون جدید و صحیح را پیشنهاد دهد.

به گفته این فعال فناور، شرکت دانش‌بنیان «جنبش همگام تولید و پیمان پارس» اولین تولیدکننده این نرم‌افزار در ایران و خاورمیانه و در سطح جهانی نیز ششمین شرکت دارای این فناوری است.

وی همچنین گفت: صنایع مختلفی مانند خودروسازی، تولیدکنندگان رنگ ساختمانی، مستربچ، نساجی، صنایع پزشکی، رنگ‌های پودری و آزمایشگاه‌های پاتولوژی کاربرد دارد.

وی درباره میزان اشتغال‌زایی صورت گرفته بیان کرد: در این شرکت به صورت مستقیم و ثابت 5 نفر مشغول به کار هستند و تعدادی نیز به صورت پاره وقت با این شرکت همکاری دارند.

این فعال فناور به گرش مالی این شرکت اشاره کرد و گفت: حدود یک سال از ورود این محصول به بازار می‌گذرد و طی این مدت گردش مالی حدود 200 میلیون تومان را ایجاد کرده است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

پایان پیام/

 

اخبار مرتبط

*مواد هوشمند کروماتیک را بشناسیم

*ارتقای دانش مواد زیستی در کشور

*ایران آماده تامین تجهیزات آزمایشگاهی گرجستان است

*حسگر اپتیکی گاز هیدروژن ساخته شد

*تمرکز بر حوزه دارو و سلامت پیگیری می‌شود

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم