مهارت نوشتن دانشآموزان ارتقا مییابد
این طرح پژوهشی با دو پیش فرض آغاز شد. نخست اينكه اغلب تحصيلكردگان ايران در نوشتن ضعيف هستند و برای رفع اين ضعف بايد به اولين دورههای آموزش نگارش يعنی دوره ابتدايی مراجعه كرد. دوم اينكه نوشتن هر چند مهارتی زباني است اما از مهارتهای تفكر هم محسوب میشود و برای آموزش آن بايد قبل از اينكه به زبان پرداخته شود به مهارت تفكر توجه شود.
يكی از تكنيكهايی كه روانشناسان در تفكر مطرح میكنند، مهارت حل مسئله است و در تحقيقات جديد استفاده از روش حل مسئله در نگارش را مفيد و موثر میدانند. با اين دو پيشفرض آسيبشناسی مهارت نوشتن و آموزش نگارش به روش حل مسئله مد نظر قرار گرفت.
نگارش ضعيف اغلب دانشآموزان و دانشجويان و فارغ التحصيلان، اهميت مهارت نوشتن در توليد علم و گسترش مناسبات علمی و فرهنگی، استفاده محدود از شيوههای نوين آموزش نگارش در برنامههای درسی، عدم توجه به مهارت نوشتن در همه درسها و دورهها و اهميت مهارت نوشتن در زندگی فردی و اجتماعی شهروندان را باید از ضرورت انجام این پژوهش دانست.
همچنین به گفته شهین نعمتزاده مجری این طرح پژوهشی، توجه همه جانبه به مهارت نوشتن در دانشآموزان دوره ابتدايی از موارد مهمی است که در این طرح به آن پرداخته شد. همچنین اهدافی مانند ارتقای آموزش نگارش و در نتيجه بهبود مهارت نوشتن در دانشآموزان دوره ابتدايی و تأثير نگارش مناسب بر سرعتبخشی به توليدات علمی در بلندمدت دنبال شد.
وی همچنین بیان کرد: اگر دانشجويان نمیتوانند به راحتی و به درستی بنويسند علت آن اين است که آموزش نگارش به آنها اشکال داشته است. اين اشکال را بايد در دوره ابتدايی که اساس آموزش آينده است، رفع کرد. نمیتوان منکر شد که در آموزش رسمی و برنامهها و کتابهای درسی تلاشهای بسياری شده است که شماری از آنها نيز مفيد و مؤثر بوده است. اما مسئله اين است که نگارش به عنوان بخشی از ضرورت زندگی بايد در همه درسها وارد شود و محدود به درس خاص خود و زبان و ادبيات نباشد. همچنين بايد از شيوههای نوين آموزش نگارش نيز بهره برد. يکی از اين شيوهها، روش حل مسئله است که در مواردی به بهبود نگارش کمک میکند.
گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
پایان پیام/25
Send to friends