نانومترهایی که به زندگی جلا می‌بخشند

نانومترهایی که به زندگی جلا می‌بخشند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 47236
ثانیه ها نیز اهمیت دارند. در روزگاری که کشورهای مختلف بر روی تردمیل موفقیت با سرعت زیاد در حال دویدن هستند. آن هم برای دستیابی به یک فناوری جدید. بله توقف جایز نیست. لحظه ای درنگ مساوی با سرنگونی و عقب ماندن است‌.

برای رسیدن به قله موفقیت و رشد تلاشی مضاعف نیاز است. سرمایه اصلی را در اختیار داریم. نیروی انسانی خلاق، نوآور، با غیرت و پرتلاش. گنجی که برتری خود را در مقابله با نفت اثبات کرده است. با ذهن نوآور و همت همین ها است که ایران رتبه چهارم در حوزه فناوری نانو را از آن خود کرد.

 

این فناوری هر روزی که گذشت تاثیرگذاری خود بر زندگی ها را اثبات کرد. ایران همگام با کشورهای پیشرفته برنامه توسعه فناوری های نانو را آغاز کرد تا فرصت را از دست ندهد و الحق که در این حوزه خوش درخشیدیم‌. 

 

"سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری می گوید: بیش از ۳۰ هزار متخصص در این حوزه در کشور وجود دارد. افرادی که با فعالیت خود توسعه علمی این حوزه را رقم زدند. البته مسیر حرکتمان فقط محدود به مباحث علمی نشد و خلق فناوری های جدید برای تولید محصولات نیز ورود داشتیم. به گونه ای که ۲۲۰ شرکت دانش بنیان در این حوزه مشغول فعالیت هستند و ۶۱۰ محصول مبتنی بر فناوری نانو در کشور تولید می شود."

 

 

اما فناوری نانو چیست که وسعت تاثیرگذاری آن بسیار است؟ ضخامت یک تار مو را در نظر بگیرید و آن را به صد هزار قسمت تقسیم کنید. کار سختی شد. یک قسمت آن برابر با یک نانومتر است. محققان با چیدمان مولکول ها و اتم ها در ابعاد نانو خواص ویژه ای به مواد می دهند. 

همه ما طلا را به رنگ زرد می بینیم اما اگر آن را خرد کنیم تا به ابعاد نانومتر برسیم رنگ های مختلفی از آن را می بینیم. زیرا خواص انعکاس نور آن در ابعاد مختلف متفاوت است.

پس با وجود موادی در این ابعاد می توان قابلیت مختلفی به محصولات داد.

با ظهور این فناوری در صنایع مختلف همچون کشاورزی، داروسازی و خودروسازی محصولاتی با قابلیت های متفاوت تولید شده است.

در حال حاضر داروی ضد سرطان با فناوری نانو در کشور تولید می شود. دارویی هوشمند که مستقیم روی تومورها اثر می گذارد. ساخت شیشه های کنترل کننده انرژی با بهره گیری از این فناوری اقدامی دیگر توسط فناوران در داخل است. تولید مرگ موش نانویی برای حفظ محیط زیست یا ماسک نانویی برای مقابله با آلاینده های هوا و پارچه های ضد آب همه و همه نشان از رسوخ این فناوری در صنایع مختلف دارد تا محصولات را ارتقا دهد. در کشورمان نیز فناوری نانو در بیش از ۱۰ حوزه صنعتی رسوخ کرده است.

 

بسیاری از نقاشی های کودکی با وجود این فناوری رنگ حقیقی گرفت و هر روز که جلوتر می رویم درصد بیشتری را حقیقت می بخشیم. 

"آن مرد در باران آمد اما اینبار خیس نیست".

 

پس فناوری نانو از حوزه هایی است که هر کدام حرفهای بسیاری دارد و می توان تکیه ما را به اقتصاد نفتی که به باور بسیاری از اندیشمندان باعث پسرفت ما شده است، پایان دهد.

 

گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

پایان پیام/۲۵

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم