نگهداری مجتمع‌های صنعتی نقش تعیین‌کننده‌ای در مصرف انرژی دارد

نگهداری مجتمع‌های صنعتی نقش تعیین‌کننده‌ای در مصرف انرژی دارد


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 26855
تعمیر و نگهداری مجتمع های صنعتی" نت" یکی از فرایندهای اساسی در مجتمع‌های صنعتی است و عملکرد آن نقش تعیین‌کننده‌ای در کیفیت و کمیت تولید، کاهش هزینه‌های استهلاک و خوردگی تجهیزات و درنهایت مصرف انرژی دارد.


تعمیر و نگهداری مجتمع های صنعتی" نت"  یکی از فرایندهای اساسی در مجتمع‌های صنعتی است و عملکرد آن نقش تعیین‌کننده‌ای در کیفیت و کمیت تولید، کاهش هزینه‌های استهلاک و خوردگی تجهیزات و درنهایت مصرف انرژی دارد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نقش واحد نگهداری و تعمیر (نت) در حفاظت و فعالیت مجتمع‌های عظیم صنعتی کشور بسیار حیاتی است. آموزش‌ها، سطح دانش فنی کارکنان و نگرش‌های فرهنگی تأثیر مهمی در عملکرد و بهره‌وری این واحدها دارند. اگرچه جذب نیروهای جوان تحصیل‌کرده و متخصص طی سالیان اخیر، موجب ارتقاء سطح علمی و فنی برخی از واحدهای نت در کشور شده است، اما همچنان برخی آسیب‌های فنی و فرهنگی موجب عدم کارایی مطلوب و روند کند ورود فن‌آوری‌های نوین به مجتمع‌های صنعتی می‌شود.
اگرچه آمار دقیقی از خسارات سالانه روش‌های موجود تعمیر و نگهداری در دست نیست اما بررسی برخی از مشکلات موجود می‌تواند اهمیت بازنگری و ارتقاء فرهنگ و روش‌های فنی تعمیر و نگهداری در مجتمع‌های صنعتی را آشکار سازد.


فرهنگ بازدارنده
داود صفائی مدیرعامل شرکت فناور بهرشد با اشاره به نقش مدیریت تعمیر و نگهداری صنایع در توسعه فن‌آوری‌های نوین گفت:  نقش فرهنگ در مدیریت و بدنه اجرایی تعمیر و نگهداری یکی از عوامل مؤثر در رویکرد و عملکرد تعمیر و نگهداری مجتمع‌های صنعتی است. در مجتمع‌های بسیار بزرگ نظیر پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها به دلیل وجود تأسیسات عظیم و بزرگ‌مقیاس رویکرد مثبت و یا سنتی و بازدارنده واحد نت ، نتایج بزرگ مثبت و یا منفی مالی و فنی را در پی دارد.


صفائی بابیان اینکه مقاومت در برابر نوآوری و تغییر روش‌های رایج، یکی از رویکردهای فرهنگی منفی در مجموعه‌های تعمیر و نگهداری است اظهار کرد:  اگرچه نیروهای متخصص جوان ظرفیت‌های بالایی نسبت به پذیرش فن‌آوری‌های نوین و جدید دارند اما متخصصان باسابقه و تجربه ، محتاطانه با روش‌های نوین برخورد می‌کنند و گاه در برابر فن‌آوری‌های جدید ، مقاومت غیرحرفه‌ای و غیرعلمی نشان می‌دهند.
وی در ادامه افزود: متخصصان باتجربه،  علاقه‌مند هستند که از برندهای خارجی و تجربه‌های آنان استفاده کنند . درنتیجه به نوآوری‌های بومی و ملی کشور اعتماد کمتری دارند و در شرایط فعلی کشور که رویکرد بومی‌سازی و حمایت از کالای ساخت داخل به‌عنوان یک استراتژی زیر بنایی و بنیادی مطرح‌شده است، لزوم برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و برگزاری دوره‌های بازآموزی و آموزشی به‌منظور اشاعه فرهنگ حمایت از ساخت داخل و اهمیت استراتژیک آن در واحدهای مختلف به‌ویژه واحدهای نت  می‌تواند، نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت بومی‌سازی صنعت نفت کشور داشته باشد.


نگرش‌های فرهنگی تعمیر و نگهداری
مدیرعامل شرکت فناور بهرشد با اشاره به دیگر مشکلات نگرش‌های فرهنگی تعمیر و نگهداری گفت: منظور از نگرش‌های فرهنگی تعمیر و نگهداری، نگرش مطلق‌گرایی در برابر رویکردهای نسبی‌گرایی فنی است، به‌طور مثال درحالی‌که در حوزه صنعت و فن‌آوری، بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری در ابعاد حداقلی مثلاً 5% با اقبال روبرو می‌شود و نوآوری امری تدریجی و درازمدت تلقی می‌شود،  بطوریکه دریک دوره ده تا بیست‌ساله شاهد تحولات بزرگ در فن‌آوری می‌شویم، نگاه مطلق‌گرا با انتظار تغییرات آنی و عظیم باعث می‌شود، اهمیت چنین دستاوردهایی را انکار می‌کند. و این نگرش فراموش می‌کند که نوآوری امری، تدریجی و بهینه‌سازی امری درازمدت است. درحالی‌که اگر نتایج مثبت اقتصادی روش‌های نوین محاسبه شود، در سطح ملی دارای میلیاردها تومان صرفه‌جویی است و از خروج میلیون‌ها دلار ارز  از کشور جلوگیری می‌کند.


دسترسی به آمار و اطلاعات مالی و تحلیل
این فعال حوزه فناوری مشکل دیگر ادامه وضع موجود را در دسترس نبودن آمار و اطلاعات مالی و تحلیل ارقام و هزینه‌ها خواند و گفت:  به‌طور مثال میزان خسارات ناشی از افت راندمان تجهیزات یک دستگاه آب‌شیرین‌کن که تولید آن از 200 مترمکعب آب در روز به میزان 90 مترمکعب در روز کاهش‌یافته،  بررسی و تحلیل نشده است تا واحد تعمیر و نگهداری در جریان ارزش مالی آن قرار بگیرد و بتواند با مقایسه روش‌های مختلف پیشگیری از کاهش راندمان ،نظیر رسوب‌زدایی الکترونیکی و مقایسه هزینه‌های این فن‌آوری با هزینه‌های وضع موجود، ارزیابی صحیحی داشته و لزوم تغییر روش‌ها را احساس کند.


تأثیر نوآوری بر امنیت شغلی کارکنان واحد تعمیر
صفائی گفت: نگرانی از نوآوری و تأثیر آن بر امنیت شغلی کارکنان واحد تعمیر و نگهداری در سراسر تاریخ صنعت یکی دیگر از  دلایل فرهنگی مقاومت‌ها و اضطراب‌های آنان است.
 
وی در ادامه افزود: برخی از متخصصان تصور می‌کنند، با اصلاح روش‌ها و یا استفاده از تجهیزات جدید که دارای کارایی بالایی هستند و نیاز به تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهند، امنیت شغلی آنان به خطر افتاده و اهمیت کار آنان کاهش می‌یابد. این نگرانی طی سال‌ها و در  کشورهای مختلف باعث شده است که زمان رواج گسترده‌ی یک فن‌آوری نوین طولانی شده  و گاه سال‌ها به عقب بیافتد  و مجتمع‌های صنعتی برای مدتی طولانی از مزیت‌های آن محروم بمانند.
این فعال حوزه فناوری در پایان گفت: ایجاد حسن اعتماد به کارکنان و ابهام‌زدایی از تصورات آنان می‌تواند در اصلاح نگرش و غلبه بر ترس و نگرانی آنان در استفاده از فن‌آوری‌های مدرن مفید و سازنده باشد. زیرا پذیرش و همراهی این گروه در تسریع پذیرش و ترویج روش‌های جدید و تجهیزات نوین ، می‌تواند اثربخش باشد.

هفته دولت 1396 با شعار "تدبیر و امید برای تولید و اشتغال" از 2 الی 9 شهریورماه برپاست.


پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم