نیاز داروسازان به قوطی‌های قرص جوشان تامین شد
با تلاش یک دانش‌بنیان داخلی؛

نیاز داروسازان به قوطی‌های قرص جوشان تامین شد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 50290
کشوری با این نیروی عظیم انسانی و عقبه فرهنگی و علمی روزی توان آن را نداشت که قوطی‌های قرص جوشان مورد نیاز داروسازان را تامین کند و این فرآورده به ظاهر ساده و پرکاربرد در نظام بهداشتی و درمانی را از دیگر کشورها تامین می‌کرد. اما تحریم‌ها کاری کرد که جوانان دانش بنیانی کشورمان به فکر طراحی دستگاه تولیدکننده این قوطی‌ها با قطعات موجود در بازار داخلی بیفتند و نیاز داخلی کشور را مرتفع کنند.

باور کردیم که می‌توانیم. نتیجه این باور ملی هم شد شکل‌گیری تعداد زیادی از دانش‌بنیان‌های ایرانی که در کنار متولیان اقتصادی کشور ایستادند و کشور را دوشادوش آن‌ها از پیچ و خم‌های تحریم گذر دادند. یکی از این یاریگران اقتصادی، شرکت سبز ماشین نقش جهان است که در زمینه مشاوره، طراحی و ساخت ماشین‌آلات صنعتی و داروسازی و سامانه های نوین مکاترونیک در کشور فعالیت می‌کند و توانسته دستگاه تولید قوطی‌های قرص جوشان، دستگاه قرص و کپسول‌شمار را به صورت بومی در کشور تولید کند.

این شرکت از سال 93 با تکیه بر توان و ظرفیت 8 جوانان متخصص و تحصیل‌کرده بنا شد و در حوزه درمانی خدمات بومی به داروسازان ارائه می‌کند. سیستم‌های طراحی شده این شرکت به گفته مدیر عامل، از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و تنه به محصولات اروپایی مشابه می زنند.

«یکی از دستگاه هایی که برای نخستین بار در ایران ساختیم دستگاه طراحی و تولید قوطی قرص جوشان بود. یکی از ملزومات داروسازان ایرانی که در سال های اخیر به دلیل تحریم‌ها در دسترس نبود. ما برای نخستین بار این دستگاه را در کشور تولید کردیم.»

احسان موحدی با اشاره به این نکته می‌گوید: داروسازان پس از اعمال تحریم ها تصمیم گرفتند که خودشان قرص جوشان را در کشور تولید کنند اما نبود دستگاه قوطی ساز آن ها را محدود کرده بود و مانع استفاده از ظرفیت های موجود در کشور می شد. اما ساخت این دستگاه در داخل، تولید این دارو را تسهیل و تسریع کرد.

این شرکت ایرانی که به داروسازان خدمات ارائه می‌دهد توانسته با تولید دستگاه‌های با کیفیت، بازار خوبی برای خود ایجاد کند. مشتریانی که خریدار «دستگاه قوطی‌ساز قرص جوشان» و «قرص و کپسول شمار تمام اتوماتیک» این شرکت هستند.

این فعال دانش‌بنیانی در ادامه با اشاره به ارزش مالی تولید این دستگاه ها در داخل کشور، گفت: بیشتر این تجهیزات و سیستم ها از دیگر کشورها به ایران وارد می‌شوند. نمونه های اروپایی بسیار گران قیمت که توان تولید و طراحی آن ها در داخل کشور وجود دارد.

به طور مثال، نمونه اروپایی دستگاه بسته بندی قرص جوشان تمام اتوماتیک، حدود 2 و نیم میلیارد تومان هزینه برای خریدار دارد؛ اما این دستگاه با قیمت تمام شده 500 میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود. دستگاه شمارنده قرص و کپسول هم در بازار جهانی با قیمت 60 هزار دلار معادل 800 میلیون تومان به فروش می رسد که جوانان ایرانی این دستگاه را 160 میلیون تومان عرضه کرده اند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیانی با تاکید بر این‌که مشتریان داخلی از خرید این محصولات راضی هستند، گفت: بیشتر این محصولات از چین، هند و کره جنوبی به ایران وارد می شد. اما ما با تولید با کیفیت این محصولات چین و هند را پشت سر گذاشتیم و به کره جنوبی رسیدیم.

«اگر زیرساخت‌های صادراتی فراهم شود، به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا می رویم. محصولات با کیفیت ما توان رقابت با همه محصولات مشابه را دارد.»

موحدی با بیان این نکته بیان کرد: در تلاش هستیم تا با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تسهیلات دانش بنیانی خود مسیر صادرات محصولات خود را باز و محصولات ایرانی را در بازار جهانی عرضه کنیم. ما از تسهیلات غیرمادی که از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه می‌شود استفاده کرده ایم.

محصولات این شرکت تولیدکننده داخلی در نمایشگاه‌های مختلف داخلی به نمایش گذاشته شده است. در همین نمایشگاه‌ها محصولاتشان با استقبال داروسازان داخلی مواجه شد و توانستند بازار داخلی خود را توسعه دهند. متخصصان این شرکت اعتقاد راسخ دارند که اگر محصولاتشان به بازارهای جهانی برسد به دلیل کیفیت بالا و قیمت پایین، خریداران زیادی حتی در میان کشورهای اروپایی خواهند داشت.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم